szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csaknem 6,3 millió forintnyi közpénzt emészt föl Gyurcsány Ferenc és kísérete kiutaztatása a davosi Világgazdasági Konferenciára, Svájcba – írja a Hír Televízió információi alapján a Magyar Nemzet. Az ügy azért tűnik elsőre furcsának, mert Zürichbe a Malév is indít járatokat.

Különgéppel utazott Gyurcsány Ferenc a svájci davosi Világgazdasági Fórumra, és ez 6,3 millió forintba kerül az adófizetőknek – írja a HírTV-re hivatkozva a Magyar Nemzet keddi száma, azt is felemlegetve, hogy a miniszterelnök 2008-ban már harmadszor utazik külföldre. A lap azt is megjegyzi, hogy a Kormányszóvivői Hivatal a kormányfő repülőútjaival kapcsolatban minden esetben úgy tájékoztat, hogy a körülményeknek megfelelően a legolcsóbb utazási megoldást választják, kivéve, ha az túl nagy időveszteséggel járna.

Hivatalos program

Gyurcsány Ferenc az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése elnökének meghívására több találkozót is lebonyolít, így például, plédául fogadja őt az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének újonnan kinevezett elnöke, valamint megbeszéléseket folytat Terry Davis-szel, az Európa Tanács főtitkárával is - közölte a Kormányszóvivői Iroda. A miniszterelnök Davosba a Világgazdasági Konferencia rendezőinek meghívására utazik, ahol a világgazdaság 2008-ban várható fejlődésének irányaival foglalkozó kerekasztal megbe-szélésen vesz majd részt. Gyurcsány Ferenc több kétoldalú meg-beszélést is folytat majd Davosban, így többek közt Pascal Couchepin svájci államelnökkel, Joaquín Almuniával, az unió pénzügyi biztosával, valamint Ilham Alijev azeri elnökkel. A kormányfő üzletemberekkel is találkozik.

A legkézenfekvőbb megoldás a Malév Budapest-Zürich járata lett volna, amely minden reggel fél nyolckor indul, hetente öt napon (köztük kedden és szerdán is) pedig délután fél hatkor. A Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint azonban a kormányfő kedden előbb Strasbourgba megy (különgépe eleve oda viszi), hogy az Európa Tanács parlamenti közgyűlés elnökének meghívására beszédet mondjon a közgyűlés előtt, innen repül még kedden Zürichbe, majd onnan gépkocsival Davosba utazik. A szóvivői iroda fenntartja, hogy a legtakarékosabb megoldást keresik, a menetrend szerinti gépek igénybe vétele esetén viszont többszörös átszállásra kényszerülne a kormányfő és 13 fős kísérete. (Gyurcsánnyal - közölték - együtt utaznak közvetlen munkatársai, biztonsági kísérete, valamit a közszolgálati televízió két munkatársa. Csak a strasbourgi programon vesz részt a Külügyminisztérium egyik szakállamtitkára és egyik munkatársa is.) 

A C-travel.hu jegyrendelő oldalon böngészve kiderül, hogy Strasbourgba a Malévnak nincs menetrend szerinti közvetlen járata, de Budapestről más légitársaság is csak átszállással kínál ilyen utat. Egy Budapest-Milánó-Strasbourg út például személyenként 80 ezer forintból kijön az Alitaliánál, bár a déli indulás, s a 17 óra 15 perces érkezés valószínűleg kizár egy közgyűlési beszédet. A KLM Budapest-Amszterdam-Strasbourg járata megfelelőbb volna, hiszen reggel indul, s délben érkezik, viszont 155 ezer forintba kerül személyenként, csak az odaútra. Plusz az átszállás miatt legalább négy órát vesz igénybe, csak Strasbourgig.

Strasbourgból Zürichbe sincs nagy választási lehetőség, az Air France sem indít közvetlen járatot például a keddi napon. Jó időzítéssel egy Strasbourg-Párizs-Zürich járatot lehet elcsípni, ez az árlista szerint személyenként 191 ezer forintba kerül, ráadásul ez az út is négy óra összesen.

Bár a kormányfő korábban többször is a Malévtól bérelt repülőgépet, ez esetben a szóvivói iroda azt közölte, hogy a Malév flottájában szereplő gépeknél csak egy kisebbre volt szükség, így egy 14 fős kisebb gépet béreltek az AirInvest-től, 6,3 millió forintért. A kormányfő 13 fős kísérete Davosba menet 8 fősre olvad, hazautazásuk már menetrend szerinti járattal történik Zürichből, a haza szóló repülőjegyek összeköltsége másfél millió forint.

A Magyar Nemzet Gyurcsány Ferenc 2006. szeptemberi luxemburgi repülőútjával hozza összefüggésbe a mostani utazást, de kérdéses, hogy mennyiben számítanak ezek „ügynek”. Gyurcsány luxemburgi útja hivatalos útnak számított, csakúgy, mint a mostani.

Az első repülőútbotrányt Orbán Viktor miniszterelnöksége alatt robbantotta ki a sajtó 1999-ben, amikor az ő kedvéért a New Yorkba tartó járat washingtoni kitérőt tett. 2002-ben pedig 32 millió adófizetői forintba került egy olyan tengerentúli utazás, amelyen az akkori kormányfő a Boston melletti Tufts Egyetemen vett át egy dísztoktori oklevelet, és egyetlen amerikai kormányzati tényezővel sem találkozott. A Kormányszóvivői Iroda azt állítja, Orbán Viktor egyetlen év alatt, 2001-ben több pénzt, 176 millió forintot költött repülőgép-bérlésre, a következő teljes kormányzati ciklus során Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc összesen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Gyurcsány mutatta be az új magyar Audit

Győrben hivatalosan is megkezdődött a harmadik Magyarországon készülő Audi gyártása. Az A3 kabrió, prémium kisautó képzeletbeli gyártószalagját Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Rupert Stadler Audi-főnök indította el.

MTI Itthon

Végleg elbukott Gyurcsány blogja?

Hamarosan a Baja Ferenchez köthető kapcsolat.hu oldalra költözhet át Gyurcsány Ferenc internetes naplója. Egyesek szerint újszerű szocialista médiahasználatról van szó, mások gesztuspolitizálásról beszélnek. Ha a blog költözik, az Amőba végleg elbukott - írja csütörtöki számában a Népszabadság.

Vélemény

Legyilkolt karakterek - Gyurcsány és Orbán

A mai magyar politikai színtér úgy néz ki, mint egy Shakespeare-dráma az utolsó jelenet végén. Mindenütt hullák hevernek, alig akad valaki, aki túlélte a mészárlást, ő is csak azért, hogy elmondja az erkölcsi tanulságot. Persze, nem valóságos tetemekről van szó, szerencsére nem vagyunk Pakisztánban.

MTI Itthon

Gyurcsányt elhagyja kabinetfőnöke

Családi okból január 31-ei hatállyal felmentését kérte Gál J. Zoltán államtitkár, a miniszterelnök kabinetfőnöke. Gyurcsány Ferenc a kérést elfogadta.