Budapesti bicikliutak: a bécsi hatoda

Habár az 1937-ben átadott Horthy Miklós (ma: Petőfi) híd északi és déli oldalán egyaránt voltak már a kocsiúttól és a járdától szintkülönbséggel elválasztott kerékpárutak, az önálló bringásútvonalak hossza a fővárosban jelenleg nem több mint 72 kilométer.

  • HVG HVG
Budapesti bicikliutak: a bécsi hatoda

A legalább fél évszázada épített kerékpárospályák nagy része egy idő után egyszerűen megszűnt vagy használhatatlanná vált, a Petőfi és az Árpád híd mellett ez történt például az egykori Kerepesi úti bicikliúttal is – közölték a HVG kérdésére a főváros közlekedési ügyosztályán.

Az államszocializmus – és az olcsó tömegközlekedés – utolsó esztendejében, 1988-ban mindössze 12 kilométer kijelölt kerékpárút állt az akkor még több mint 2 milliós Budapest rendelkezésére. Azóta évente átlagosan 8-9 kilométerrel bővül a kerekezésre kijelölt, s ezen belül 3 kilométerrel az e célra kifejezetten kiépített utak hossza.

A főváros biciklishálózata a múlt év végén 187 kilométer volt (ideszámítva az osztott, illetve az osztatlan gyalog- és kerékpárutakat is), ami alig hatoda az 1135 kilométeres bécsinek. 2008-ban egyébként többek közt a Soroksári-Duna-ág mellett (4300 méter), a Váci úton (1500), a Hamzsabégi úton (1100) és a belvárosi Alkotmány utcában alakítottak ki új kerékpárosutakat, az idén pedig az Ördögárok utca–Zsíroshegyi úti szakasz (2100), a Gogol–Kassák–Röppentyű utca (3500) a Sibrik Miklós út (1600) és a Dráva utca (300) volt soron. A hivatalból optimista Városházán úgy számolnak, hogy a jelenlegi 1-2 százalékról a következő évtizedben 5-10 százalékra volna indokolt növelni a kerékpárral közlekedők arányát.

HVG

HVG