Sem BKV-díjemelés, sem járatritkítás egyelőre

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

A Fővárosi Közgyűlés egy fideszes javaslatra csütörtökön úgy döntött, hogy a kormánnyal kötendő finanszírozási megállapodásban nem kíván elköteleződni sem viteldíjemelés, sem pedig járatritkítás mellett.

Újra kell tárgyalni a főváros és a kormány közötti szerződéstervezetet, ami 23 milliárd forintos támogatást biztosított volna a BKV működtetéséhez, miután a Fővárosi Közgyűlés egy fideszes javaslatra csütörtökön úgy döntött, hogy a kormánnyal kötendő finanszírozási megállapodásban nem kíván elköteleződni sem viteldíjemelés, sem pedig járatritkítás mellett.

A közgyűlés Wintermantel Zsolt (Fidesz) javaslatát támogatva felkérte Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármestert arra, hogy a BKV finanszírozásáról megkötendő szerződéssel kapcsolatban folytasson tárgyalásokat a fentiek érdekében. Azt is kérték, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget arra, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedésfejlesztési forrásainak átcsoportosításával biztosítsa a cég járműparkjának, beruházásainak megújítását. A közgyűlés arra is kérte a főpolgármestert, hogy a szerződést csak a fentiek érvényesülése esetén terjessze a közgyűlés elé. A javaslatot az MSZP-s képtámogatta a Fidesz, a KDNP, az MDF képviselőcsoportja, egy független képviselő, valamint Bojár Iván (SZDSZ) képviselő is.

A szocialista Horváth csaba szerint óriási felelőtlenség lenne, ha a BKV elesne a 23 milliárd forintos kormánytámogatástól a csütörtöki közgyűlésen elfogadott fideszes indítvány miatt. A szocialisták szerint azért "ment át" a javaslat, mert az SZDSZ-es Bojár Iván - állítása szerint tévedésből - "a Fidesszel szavazott", s mivel Bojár rendszeresen félreszavaz, nem tételezik fel, hogy szándékosan szavazott volna a Fidesszel.

Előzőleg "politikai katasztrófa-turizmusnak" nevezte Ikvai-Szabó Imre, a költségvetésért felelős SZDSZ-es főpolgármester-helyettes a BKV-tarifák csökkentésével kapcsolatos fideszes és szocialista javaslatokat. Mint mondta, a politikusoknak nem lenne szabad "belebabrálni" a BKV gazdálkodási rendszerébe, mert az egységes - bár átalakításra szoruló - rendszert alkot. Ez politikai katasztrófa-turizmus: mindenki oda megy, ahol baj van, azt bámulja, azon akar nyerészkedni - jellemezte a helyzetet. Szerinte a Fidesz és az MSZP egymást túllicitálva tett javaslatot a BKV tarifáinak csökkentésére.

Ikvai-Szabó Imre emlékeztetett arra, hogy a főváros december végén megegyezett a kormánnyal a BKV finanszírozásáról, de a szerződést még nem írták alá. Mint mondta, ebben a szerződéskötés előtti állapotban "sem nem értelmes, sem nem célszerű, sem nem hatásos" a szerződés bármely részét érintő elem - így a tarifarendszer - megváltoztatása, "hacsak nem valakinek az a célja, hogy ez a szerződés ne jöjjön létre". Szerinte nem lenne logikus, hogy a szocialisták elfogadják a félárú diák- és nyugdíjasjegyek bevezetéséről szóló javaslatot, mivel azzal magukra támadnának, hiszen akkor a saját kormányuk, saját kormánybiztosuk tevőleges részvételével létrejövő szerződés "általuk lenne hekkelve", "szednék szét" a kialakított pénzügyi-gazdasági keretet.