szerző:
Hírszerző/FH
Tetszett a cikk?

Ellentmondásos a kormánynak az a terve, hogy az e-útdíjat az államadósság csökkentésére fordítaná - írja a Hírszerző. A nemzetgazdasági miniszter március elején jelentette be a használatarányos útdíj bevezetését 2013. január elsejétől, és az ígéretek szerint az ebből befolyó évi 100 milliárd forinttal az államadósságot mérsékelnék.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) viszont úgy tájékoztatta a Hírszerzőt, hogy az előzetes becslések szerint a bejelentett összeg kevesebb mint fele, "45 milliárd forint többletbevétel várható a bevezetést követő első teljes évben". A 100 milliárd forint másik fele útpénztár címén már évek óta befolyik a költségvetésbe az autópálya-matricákból és a pótdíjakból, idén például 48 milliárd forint bevételre számít a kormány ebből a forrásból.
Ezt azonban a következő években sem fordíthatja államadósság-csökkentésre, mert ebből fedezik az útpénztár kiadásait, például a karbantartás költségeit. A tervezett 100 milliárd forintból le kell még vonni a rendszer üzemeltetési és ellenőrzési költségeit is, ami az NFM becslései szerint 10 milliárd forintnyi lesz, az összes útdíjbevétel tehát 90 milliárd forint körül alakul majd.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Elektronikus útdíj: versenyfutás az idővel

Elődeinek jó pár éves halogatása után a Fidesz-kormány azt ígéri, alig két év alatt végez a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének szakmai és technológiai előkészítésével. A költségvetési bevételek növelésével kapcsolatos nyomás felgyorsíthatja a munkát, de egyes elemzők szerint így is csak feszített tempó mellett lehet tartani az indulás 2013-as tervezett időpontját.