szerző:
hirado.hu
Tetszett a cikk?

A fővárosi buszok nagy része sok külföldi településen már nem mérgezhetné a levegőt. Különösen "büdösek" a piros magyar turistabuszok.

Sokak szerint luxus, hogy euro0-ás motorral is közlekedhetnek még buszok Magyarországon, miközben Németországban ezt a gondot már nagyon régen megoldották. A Fővárosi Közgyűlés decemberben előírta volna, hogy idén áprilistól a turistabuszok csak euro3-as motorral felszerelve járhatnak, ez azonban nem valósult meg. Környezetvédők a dugódíj mielőbbi bevezetését is sürgetik.

A dízelmotorok kipufogó gázainak jellemző összetevői a következőek: szén-monoxid, különféle szénhidrogének, nitrogén-oxidok, ammónia, illetve ezen gázok mellett szilárd részecskék, például korom. Mindez pedig jórészt a levegőbe kerül, főleg, ha a jármű euro0-ás motorral közlekedik, mint ahogy arra Budapesten és vidéken is van példa – számol be az MR1-Kossuth Rádió.

A főváros I. kerületében, a budai Vár alatt elhelyezkedő Hunyadi utcában hosszú ideje borzolják az ott lakók kedélyét és idegrendszerét az elavult, elhasznált BKV-s, valamint városnéző turista buszok. Felszólítások, levelezések, lakossági tiltakozások, valamint három ülősztrájk tarkítja az utca lakóinak közel tíz éve folyó harcát a szennyező járművek ellen.

Till Erzsébet, helyi lakástulajdonos szerint a nagyon sok szennyező anyagot kibocsátó turistabuszok hárompercenként haladnak el az emelkedős utcában, miközben a járdán közlekedő szülők csak ezen a szakaszon tudnak felsétálni gyerekeikkel a játszótérre. A Hunyadi utcában a délelőtti órákban a levegő káros anyag tartalma a megengedett felsőérték háromszorosa, amely nem csak az emberek egészségére, hanem a lakások tisztaságára is hatással van: a bútorokon, képernyőkön rendszeresen megül a korom, illetve a nagy mennyiségben szálló por – mondta Till Erzsébet.

A káros részecske, illetve szállópor fő okozója Magyarországon a gépjárműforgalom, azon belül is a dízelmotorok. Felmérések szerint itthon a koromszennyezés 16 ezer ember idő előtti elhalálozását okozza, a megbetegedések száma pedig meghaladja az egymilliót.

Nékám Kristóf allergológus elmondta, a légszennyezés egyfelől légúti panaszokat és betegségeket okoz, közéjük tartozik az asztma és a tüdőtágulat. A levegő szennyezőanyag-tartalmának növekedése ugyancsak hatással van a kisgyermekeknél tapasztalható ziháló hörghurut asztmává alakulására, valamint biztos, hogy a tüdőtumorokkal, ráadásul az újabb elméletek szerint a keringés állapotával, és bizonyos bőrbetegségekkel is összefügg. Azt is kimutatták, hogy ha valaki a terhesség alatt káros részecskékkel fokozottan terhelt környezetben él, akkor az utódokban az asztmának és általában az allergiás reakciókészségnek a valószínűsége megnő.

Az egészségügyi kockázat minimalizálásához legalább euro5-ös osztályú buszokat kellene beszerezni, ilyen azonban mutatóba sincs Budapesten. A BKV Zrt. állományába tartozó buszok átlagéletkora meghaladja a tizenhét évet, holott az ideális hét-nyolc év lenne. A városnéző buszoknál ennél is rosszabb a kép. Wéber Márió, a CityTour Hop on Hop off Kft, ügyvezetője elmondta, ha szmogriadó lenne, akkor a cég fekete matricával jelölt, euro0-ás környezetvédelmi besorolású buszai nem közlekedhetnének.

A városnéző buszok üzemeltetői körében ugyanakkor nagy felzúdulást váltott ki a Fővárosi Közgyűlés tavalyi rendelettervezete, amely alapján idén áprilistól kötelezővé tette volna, hogy ezek a járművek csak euro4-es motorral közlekedjenek. Wéber Márió szerint hatalmas anyagi terheket jelentene, miután az euro5-ös buszokat 2009 óta gyártják, és egy-egy darab ára hetven-hetvenöt millió forint.

A szennyező buszok által sűrűn járt környékek lakói számára ez kevéssé megnyugtató magyarázat. Mátrai Márton ügyvéd, a Buszmentes Hunyadi Utca (Buhu) néven alakuló egyesület alapítója szerint néhány hónapja, nemhogy csillapodott volna, tovább nőtt a buszforgalom, a levegő pedig gyakorlatilag mérgező. „Úgy érezzük többen is az utcából, hogy jogunk van az egészséges környezethez” – mondta a jogász, aki szerint már az is eredmény lenne, ha kevesebb és jobb minőségű busz közlekedhetne a Hunyadi János utcában.

Simon Gergely környezetvédelmi szakértő, a Levegő Munkacsoport volt munkatársa elmondta, egy európai összehasonlításból kiderült, Magyarországon a legmagasabb a várható „életvesztés” a részecske porszennyezés, az úgynevezett dízelkorom miatt. Erre rímel, hogy Budapesten tavaly majdnem száz olyan nap volt, amikor a levegő részecskeszennyezettsége az egészségügyi határérték felett van, ami miatt európai uniós eljárás is folyik Magyarország és a főváros ellen. Simon Gergely szerint bár Budapest vezetése jó határozatokat fogadott el, például az erősen szennyező járművek forgalmának korlátozásáról, de egyiket sem hajtják végre, illetve felfüggesztették.

További részleteket itt olvashat!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!