Amiért Orbán máshogy választott elnökjelöltet

Nem úszta meg a konfliktusokat Orbán Viktor, amikor a tudományos elit köréből választott államfőjelöltet. Sem Mádl Ferenc, sem Sólyom László nem kímélte az őket köztársasági elnökké választó Fideszt, több törvényjavaslatukat is megtorpedózták. Orbánnak különösen a pártonkívüliségére és függetlenségére büszke Sólyommal volt viharos a viszonya, aki még távozása után is nyomást gyakorolt az utódjára, Schmitt Pálra, hogy akadályozza meg az Alkotmánybíróság jogköreinek csorbítását.

Amiért Orbán máshogy választott elnökjelöltet

Az eléje kerülő törvények ellenvetés nélkül aláíró Schmitt Pál kivételnek számít a rendszerváltás óta megválasztott államfők között. Az április 2-án lemondott köztársasági elnök elődei közül kettőt a Fidesz jelölt, de sem az első, sem a második Orbán-kormány nem úszta meg az államfői vétókat Mádl Ferenc és Sólyom László államfősége alatt.

A Fidesznek eddig négy alkalommal adódott lehetősége köztársasági elnököt jelölni. Míg 1995-ben, 2000-ben és 2005-ben a párt vezetősége arra törekedett, hogy a tudományos életben is elismert, szakmai múlttal bíró tekintélyes jelölteket találjon az államfői posztra, 2010-ben a kormánypártok már azt várták a jelöltjüktől – ahogy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes fogalmazott Schmitt meghallgatásakor –, hogy „plebejus elnöke” legyen az országnak, aki szót ért az emberekkel. Ezt Schmitt vállalta is, „az emberek embere” akart lenni, nem az Országgyűlés és a kormány alkotmányos ellensúlya.

Bár Schmitt saját célkitűzése szerint a „törvényalkotás motorja kívánt lenni”, a régi és a januárban hatályba lépett új alkotmány is két olyan jogkörrel is felruházza a főleg protokolláris feladatokat ellátó államfőt, amelyek révén ellenőrizheti a kormány tevékenységét, megakadályozhatja törvények megszületését. Az Országgyűlés által elfogadott törvények csak akkor léphetnek hatályba, ha a köztársasági elnök aláírja őket. Viszont, ha a jogszabály valamelyik passzusával nem ért egyet, visszaküldheti a parlamentnek újratárgyalásra (ez a politikai vétó). Amennyiben alkotmányellenesnek tartja a törvényt, az Alkotmánybírósághoz fordulhat (alkotmányossági vétó).

Három hónap – négy vétó

„Ahhoz, hogy szellemem jelen legyen, nem kell láncot csörgetve, rémületes képpel megjelennem, mint valami színdarabban” – mondta az Origónak tavaly augusztusban adott interjújában Sólyom László, hogy 2010 őszén miért látogatta meg utódját a Sándor-palotában arra kérve, ne engedje csorbítani az Alkotmánybíróság jogköreit. Schmitt fogadta ugyan elődjét, a törvényt végül mégis aláírta.

Orbán Viktor és Sólyom László a Sándor-palotában
Túry Gergely

Sólyom László az 1990 óta megválasztott négy köztársasági elnök közül az egyik legaktívabb volt. Öt éves mandátuma alatt háromszor annyi törvényt küldött vissza a parlamentnek, mint Göncz Árpád és Mádl Ferenc együttvéve. A második Orbán-kormánnyal mindössze három hónapig állt kapcsolatban: a miniszterelnök május 29-i megválasztása és Sólyom augusztusi távozása között a korábbi államfő háromszor élt politikai vétójával és egyszer fordult az AB-hoz.

Az alkotmánybírók jelöléséről szóló törvényt visszaküldte a parlamentnek, mivel kifogásolta, hogy az alkotmánybírókat olyan bizottságok delegálják, ahol a pártok mandátumarányuk alapján vannak jelen. Az akkori köztársasági elnök szerint inkább a szakmai szervezeteknek kellene nagyobb beleszólást engedni a jelölésbe. (Később a megváltozott jelölési szabályoknak köszönhetően csakis a Fidesz és a KDNP tudott bírákat küldeni a testületbe.) Ezen a napon az alkotmánymódosításról szóló, erre vonatkozó törvénytervezetet is visszadobta, nem sokkal később pedig a kormánytisztviselőkről szóló törvényjavaslatot. Utóbbi esetben többek között azzal nem értett egyet, hogy indoklás nélkül mondjanak fel a központi közigazgatásban dolgozóknak. Kifogásai nem találtak visszhangra, az eredeti javaslatokat később az Országgyűlés újra elfogadta, az Alkotmánybíróság viszont – nem államfői panaszra – elmeszelte a törvényt.

Sólyom egyszer élt alkotmányossági vétójával is, amikor 2010 júliusában AB-hoz fordult a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény módosítása miatt. A törvény a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökhelyettesei megbízatásának keletkezésére és megszűnésére vonatkozó egyes szabályait módosította volna, Sólyom elsősorban azt kifogásolta, hogy a GVH alelnökeinek a megbízása megszűnne az elnök megbízásának a lejártával. Ezt a törvény-módosítást az AB már Schmitt Pál elnöksége alatt, 2010 októberében alkotmányellenesnek minősítette.

Nem élvezte a Fidesz taktikázását

Az előző, szocialista kormányzati ciklusok alatt is többször konfrontálódott Sólyom az akkor még ellenzéki Fidesszel. Már a 2005-ös államfő-jelöléskor alkalmazott fideszes taktikát is nehezen viselte. Az államfőválasztás háromfordulós, az első kettőben kétharmados támogatásra van szükség, míg a harmadikban már elég az egyszerű többség. A 2005-ös elnökválasztás első fordulóján a Fidesz úgy akarta felmérni az országgyűlésen belüli erőviszonyokat és jelöltje esélyeit az MSZP által elindított Szili Katalinnal szemben, hogy az első körben nem szavazott. Ezzel a Fidesz látszólag nem kockáztatott semmit, a Sólyomhoz közelálló politikusok ugyanakkor úgy nyilatkoztak akkor az Origónak, hogy Sólyom „megaláztatásnak tekintette ezt a taktikázást” és „az alapvető érzése, élménye az volt, hogy ki volt szolgáltatva”, mivel nem szokott hozzá, hogy a politika szennyes hullámai a bokáját csapkodják."

Megválasztása után Sólyom több beszédében és interjújában is bírálta a Fidesz politikáját. Amikor Orbán Viktor 2007-ben lesújtóan nyilatkozott az akkori alkotmányról, "mérhetetlenül rombolónak" nevezte az alkotmányos alapok megkérdőjelezését, és figyelmeztetett arra is, hogy "káoszba visz" a rendszerváltás megtörténtének kétségbe vonása. Elítélte a népszavazás fogalmának kiterjesztő értelmezését, amikor Orbán arról beszélt, hogy a vizitdíjas referendummal a nép a kormánysorsáról is dönt. Bírálta a legalitással és legitimitással való "zsonglőrködést" is, amikor a fideszes politikusok azt hangsúlyozták, hogy a Gyurcsány-kormány már illegitim, ezért távoznia kell.

De kifogásolta a Fidesz rendszeres kivonulásait is Gyurcsány Ferenc beszédei alatt és kritizálta a pártot a Kossuth téri törvénytelen kordonbontáskor is. Bár többnyire szó nélkül hagyták, a Fidesz vezetői nem felejtették el az államfői bírálatokat. Ahogyan egy pártbeli forrásunk fogalmazott: "Nem kívánnak maguknak olyan államfőt, aki folyton a rosszabbik énjükre emlékezteti őket.”

Korlát és motor

Sólyom László 2005-ös megválasztásától kezdve hangsúlyozta, hogy nem akar szeretett elnök lenni, helyette az „alkotmány melletti mélységes elkötelezettségét” hangsúlyozta mint államfői krédót. A pártoktól és a parlamenttől való önállóságát abban is kifejezésre jutatta, hogy az intézményvezetők jelölésénél egyszer sem egyeztetett a parlamenti pártokkal, amiért az ombudsmanoknak, legfőbb bírónak és legfőbb ügyésznek jelölt személyeket az Országgyűlés rendszerint leszavazta.

 

A korábban alkotmánybíróként és alkotmányjogászként tevékenykedő Sólyom életművének tekintette Magyarország alkotmányos berendezkedését és az 1989-1990-ben kialakított alaptörvényt. Az Alkotmánybíróságnak összesen 16 alkalommal küldött felülvizsgálatra az Országgyűlés által elfogadott törvényeket, politikai vétójával pedig 31 alkalommal élt.

 

Schmitt ezzel szemben a kezdetektől nyilvánvalóvá tette, hogy egyetért Orbán Viktornak az államfő szerepéről vallott elképzelésével, és nem kívánja folytatni Sólyom ellensúlyozó szerepét. Még megválasztása előtt kijelentette: „nem leszek a kormány, a kormányzat törvényalkotási lendületének a gátja, sőt, inkább a motorja. Ellensúly végképp nem akarok lenni, a kiegyensúlyozásra törekszem”. A múlt hétfőn lemondott államfő minden parlament által elfogadott törvényt aláírt, az intézmények élére pedig olyanokat jelölt, akik közel álltak a Fideszhez.

A visszafogott ellensúly

Sólyom László elődje, a szintén jogászprofesszor Mádl Ferenc elnöksége alatt összesen tizenkét alkalommal, ebből az első Fidesz-kormányzás alatt háromszor élt alkotmányossági vétójával. Az AB mindhárom esetben helyt adott az államfői álláspontnak, és törölte vagy módosította az alkotmányellenesnek minősített jogszabály-módosításokat.

Mádl Ferencet 2000 augusztusában iktatta be az akkori Fidesz-kormány köztársasági elnöki pozíciójába, és már az év szeptemberében, a prostituáltaknak türelmi zónákat kijelölő  törvényt elküldte véleményezésre az AB-nak. A jogszabály lényege ugyanis az volt, hogy amennyiben a türelmi zónákat az önkormányzatok 6 hónap letelte után sem jelölik ki, akkor 5 évre a belügyminiszter határozhatja meg őket. Mádl álláspontja az volt, hogy a türelmi területek kijelölése csak a helyi önkormányzatok hatásköre lehet, ezért alkotmányellenes, ha a szakminiszter határozza meg a helyüket.

Sólyom László és Mádl Ferenc a Sándor-palotában
AP / Szandelszky Béla

Mádl 2000 decemberében újra az AB-hoz fordult, ekkor a fogvatartottak sajtó útján történő nyilatkozattételi jogával kapcsolatos módosítást ítélte alkotmányellenesnek, mivel a rendelkezés szükségtelenül korlátozta volna az elítéltek szólásszabadságát, valamint a sajtószabadságot is. (A tervezett szabályozás szerint a rabok nyilatkozatának közzétételéhez a büntetés-végrehajtás országos parancsnokának engedélye szükséges. Az engedély pedig megtagadható lett volna, ha a nyilatkozat közzététele a nemzetbiztonságot, a közbiztonságot, mások jó hírnevét vagy személyhez fűződő jogait, a bűnözés megelőzését, államtitok, szolgálati titok és egyéb bizalmas adat közlésének megakadályozását, valamint a büntetés-végrehajtási intézet rendjét és biztonságát sértené vagy veszélyeztetné.)

Mádl Ferenc harmadik alkotmányossági vétója a Polgári Törvénykönyv 2001 májusában elfogadott módosításához fűződik (ezt a sajtó a beterjesztője után „lex Répássyként” emlegette). Az államfő azt a részt kifogásolta, miszerint „akinek személyhez fűződő jogát napilapban, folyóiratban (időszaki lapban), rádióban, vagy televízióban közölt valamely vélemény, vagy értékelés sérti – a törvényben biztosított egyéb igényeken kívül –, követelheti saját véleményének, vagy értékelésének közzétételét is.” A törvény arról is rendelkezett, hogy minden esetben közérdekű bírságot kell kiszabni, ha a személyhez fűződő jog megsértése a sajtóban megtörtént. Mádl úgy érvelt, hogy a Ptk. új rendelkezései korlátozzák a sajtószabadságot, azon belül is a szerkesztés szabadságát. Az államfő szerint a közérdekű bírságra vonatkozó rész a jogbiztonság elvébe ütközik, mivel nem határozta meg a büntetés legmagasabb kiszabható összegét, ezért visszatarthatja az érintetteket a szólásszabadság és a sajtószabadság alapvető jogának jogszerű gyakorlásától is.

Mádl Ferenc további tíz esetben élt alkotmányossági vétójogával, ezek közül hét a Gyurcsány-, három pedig a Medgyessy-kormány idejére esett. Mádl több alkalommal élt politikai vétójogával is: az Országgyűlésnek általa megfontolásra visszaküldött hat törvényből ötöt elfogadott vagy módosított a parlament.

Göncz Árpád is megvétózta Orbánt

Rövid ideig Göncz Árpád elnöksége is egybeesett az első Fidesz-ciklussal. Göncz Árpád politikai vétójogával akkor nem élt, viszont – a kormánypártok kérésére – 1999-ben Alkotmánybírósághoz fordult előzetes normakontrollt javasolt a maffiatörvény és annak bizonyos rendelkezési miatt, mivel szerinte nem világos, hogy a törvény mely részeit kell kétharmaddal és melyeket kell feles többséggel megszavazni (az első Orbán-kormánynak nem volt kétharmados támogatottsága a parlamentben).

Az Alkotmánybíróság 1999. február végén a maffiaellenes törvénycsomag számos paragrafusát formai okokból hatályon kívül helyezte. Kimondták, hogy nem lehet feles törvényekkel (vagyis az országgyűlés egyszerű többségének szavazatával) kétharmados törvényeket módosítani, ahogy azt a Fidesz ez ügyben véghez akarta vinni.

Köztársasági elnökCiklusAlkotmányossági vétóPolitikai vétó
Göncz Árpád (1990-2000)1990-1994: Antall-Boross-kormány80
1994-1998: Horn-kormány02
1998-2000: I. Orbán-kormány10
Összesen:92
Mádl Ferenc (2000-2005)2000-2002: I. Orbán-kormány30
2002-2004: Medgyessy-kormány74
2004-2005: I. Gyurcsány-kormány32
Összesen:136
Sólyom László2005-2006: I. Gyurcsány-kormány02
2006-2009: II. Gyurcsány-kormány1111
2009-2010: Bajnai-kormány417
2010. május-augusztus: II. Orbán-kormány13
Összesen:1631
Schmitt Pál (2010-2012)2010-2012: II. Orbán-kormány00