Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Attól tartanak, hogy ha a kormány elvonja a fővárostól a szolidaritási adót, megbénul Budapesten a közszolgáltatás, és veszélybe kerül a dolgozók megélhetése.","shortLead":"Attól tartanak, hogy ha a kormány elvonja a fővárostól a szolidaritási adót, megbénul Budapesten a közszolgáltatás, és...","id":"20250602_fovarosi-cegek-sztajkbizottsag-szakszervezetek-penzelvonas-szolidaritasi-ado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015.jpg","index":0,"item":"56183864-0ce0-4d36-9bdd-c38461039cf5","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_fovarosi-cegek-sztajkbizottsag-szakszervezetek-penzelvonas-szolidaritasi-ado","timestamp":"2025. június. 02. 14:52","title":"Sztrájkbizottságot alakítanak a fővárosi cégeknél működő szakszervezetek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f77e0bb-77a0-4e02-9f84-cdf186a66086","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Olyan stabil volt a TV2 gazdálkodása, mint ha semmi nem drágult volna, szinte minden fontos számuk ugyanolyan lett 2024-ben, mint amilyen 2023-ban volt.","shortLead":"Olyan stabil volt a TV2 gazdálkodása, mint ha semmi nem drágult volna, szinte minden fontos számuk ugyanolyan lett...","id":"20250602_tv2-media-nyereseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f77e0bb-77a0-4e02-9f84-cdf186a66086.jpg","index":0,"item":"1edcfb52-1d69-4ac6-bed4-0282a577899b","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_tv2-media-nyereseg-beszamolo","timestamp":"2025. június. 02. 10:59","title":"Kétmilliárd forint nyereséget hozott a TV2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kocsi egy család négy tagját ütötte el Grenoble-ban. Az autós feladta magát.","shortLead":"A kocsi egy család négy tagját ütötte el Grenoble-ban. Az autós feladta magát.","id":"20250601_PSG-szurkolok-unneplese-Franciaorszag-Grenoble-gazolas-tomegbe-hajtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"04677522-b092-4443-8019-e5c529c3ccd5","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_PSG-szurkolok-unneplese-Franciaorszag-Grenoble-gazolas-tomegbe-hajtas","timestamp":"2025. június. 01. 08:42","title":"Tömegbe hajtott egy autó Franciaországban a PSG-szurkolók ünneplése közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db13752d-0585-4973-be23-bc80076f1865","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A napos idő mellett azért előfordulhatnak záporok, zivatarok. ","shortLead":"A napos idő mellett azért előfordulhatnak záporok, zivatarok. ","id":"20250602_Kezdetet-veszi-az-idei-ev-eddigi-legmelegebb-hete-mar-hetfon-34-fok-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db13752d-0585-4973-be23-bc80076f1865.jpg","index":0,"item":"4e21e2d6-d718-421c-8493-bf1d9b89c802","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Kezdetet-veszi-az-idei-ev-eddigi-legmelegebb-hete-mar-hetfon-34-fok-lehet","timestamp":"2025. június. 02. 06:44","title":"Kezdetét veszi az idei év eddigi legmelegebb hete, már hétfőn 34 fok lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ab42cd6-3f8e-46e3-9c93-0597217758af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miközben a hivatalos vámadatok szerint 95 százalékkal visszaesett Oroszországban az Intel chipjeinek importja (működnek a szankciók), a processzorszállítások állítólag nemhogy visszaestek, hanem még növekedtek is (mégsem működnek a szankciók). A magyarázat a kerülőutakban keresendő.","shortLead":"Miközben a hivatalos vámadatok szerint 95 százalékkal visszaesett Oroszországban az Intel chipjeinek importja (működnek...","id":"20250601_amerikai-szankciok-megkerulese-orosz-mikroelektronika-intel-amd-chipek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ab42cd6-3f8e-46e3-9c93-0597217758af.jpg","index":0,"item":"ec8b8656-97de-49af-b3a8-1a6e43e2e33b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_amerikai-szankciok-megkerulese-orosz-mikroelektronika-intel-amd-chipek","timestamp":"2025. június. 01. 16:03","title":"Itt valami nem működik: a 95%-os szankciók ellenére lubickol Oroszország a legjobb chipekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Mindkét cégéből kivette a teljes osztalékot.","shortLead":"Mindkét cégéből kivette a teljes osztalékot.","id":"20250602_Fabry-aki-ezektol-semmit-nem-var-tobb-mint-100-millios-osztalekot-vett-ki-cegeibol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449.jpg","index":0,"item":"df11ac1a-5507-4eb5-8279-c9d23bb848e8","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Fabry-aki-ezektol-semmit-nem-var-tobb-mint-100-millios-osztalekot-vett-ki-cegeibol","timestamp":"2025. június. 02. 15:31","title":"Fábry, aki „ezektől semmit nem vár”, több mint 100 milliós osztalékot vett ki cégeiből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5846bda0-05a0-4b03-8e28-7c35b6ab7143","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Májusban tovább csökkent a Beszerzési Menedzser Index értéke.","shortLead":"Májusban tovább csökkent a Beszerzési Menedzser Index értéke.","id":"20250602_Repulorajt-helyett-lassan-recessziot-varnak-a-magyar-cegvezetok-MLBKT-BMI-Beszerzesi-Menedzser-Index","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5846bda0-05a0-4b03-8e28-7c35b6ab7143.jpg","index":0,"item":"3328c880-c636-4aa5-99b6-0c9962bb45d2","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Repulorajt-helyett-lassan-recessziot-varnak-a-magyar-cegvezetok-MLBKT-BMI-Beszerzesi-Menedzser-Index","timestamp":"2025. június. 02. 09:29","title":"Repülőrajt helyett lassan recessziót várnak a magyar cégvezetők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98af8446-1326-42f2-b9e5-00445257f9a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két év óta először fordult elő, hogy egy nagy telefongyártó okostelefon-sorozatának alapmodellje lesz a legkelendőbb telefon negyedéves szinten. A gyártó kiléte nem meglepetés, természetesen az Apple-ről van szó.","shortLead":"Két év óta először fordult elő, hogy egy nagy telefongyártó okostelefon-sorozatának alapmodellje lesz a legkelendőbb...","id":"20250602_legtobbet-vasarolt-okostelefon-modell-2025-q1-counterpoint-research","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98af8446-1326-42f2-b9e5-00445257f9a5.jpg","index":0,"item":"d60eaf0b-ad89-4ef7-bd5d-6ee35a416c9f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_legtobbet-vasarolt-okostelefon-modell-2025-q1-counterpoint-research","timestamp":"2025. június. 02. 11:23","title":"Melyik telefon kell most az embereknek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Álcázott balatoni jachtokkal kerülgetik a törvényt a milliomosok
szerző:
Molnár Fruzsina
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Taxinak álcázott motorcsónakok, vitorlások mellé kísérőként bejegyzett, több száz lóerős hajók – a hatóságok még mindig nem tudnak érvényt szerezni a Balatonról a motoros hajókat kitiltó 2000-es törvénynek. A vitorlás egyesületek szerint főleg a gazdagok élnek vissza a lehetőséggel és különféle cselekkel szereznek jachtjaiknak engedélyt.
Hiába a tiltás, a jogi kiskapukat ügyesen megtalálják a motorcsónak-tulajdonosok a hazai vizeken. A Balatonon számos belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak szeli a habokat, melyek közül sokat egyszerű hobbicélból használnak, de vízitaxi vagy kísérőhajó státusz mögé rejtve, az évek óta fennálló tilalmat kijátszva.
Bár a megkérdezettek úgy látják, hogy a Balaton méreteihez képest idén nincs sok motorcsónak a vízen, a valódi problémát az jelenti, hogy a tulajdonosaik trükköznek és fölöslegesen terhelik a tavat. Az egyik vitorlásegyesület szakembere szerint a motorcsónakok körülbelül 40 százaléka ebbe a kategóriába esik.
Trükkök százai
A legelterjedtebb trükk az, hogy a tulajdonosok hajójukat vízitaxiként regisztráltatják, miután létrehoznak egy csakis papíron létező vízi közforgalmú személyszállítással foglalkozó céget. Erre a jelenségre tavaly nyáron az LMP egyik országgyűlési képviselője is felhívta a figyelmet, amikor Pintér Sándor belügyminisztertől ellenőrzések szigorítását kérte. Szilágyi Péter a hvg.hu-nak azt mondta, nem tud arról, hogy az elmúlt évben bármilyen változás történt volna, pedig szerinte a túl sok motorcsónak veszélyt jelent a Balaton vízminőségére, és a környezeti szennyezés mellett a zajszennyezés és balesetveszély sem elhanyagolható.
Vitorlás és kísérője a Balatonon - nem mind szabályos
MTI / H. Szabó Sándor
A motorcsónakok tilalmát több folyón és hazai tavon – így a Balatonon, a Velencei-tavon, a Fertő tavon, illetve Ráckevei-Dunaág és a Tisza-tó egyes részein –, egy 2000-es törvény szabályozza, mely kimondja, hogy az említett szakaszon belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak használata tilos. (Korábban kormánypárti képviselők a tilalmat a Duna egyes szakaszaira is ki akarták terjeszteni.) A tilalom nem vonatkozik a rendőrség, a vámhatóság, a katasztrófa-elhárítás közreműködő szervezetek, a víziút fenntartását és a természet- és környezetvédelmi feladatot ellátó hatóság járműveire, valamint azokra a hajókra, melyek a hatóság által kiadott üzemeltetési engedéllyel rendelkeznek.
A kiskaput kereső motorcsónakosok ezt az utóbbi használják ki és szereznek magunknak engedélyt a törvény kijátszására. Az LMP-s képviselő szerint a tulajdonosok rendszerint jogi cselekkel szereznek engedélyeket, így az is előfordul, hogy vitorlásegyesületet alapítanak, így motorcsónakjuk „kísérőhajóként” mentesül a tiltás alól.
Taxiznak, kísérgetnek
Az engedélyeket a fejlesztési minisztérium alá tartozó Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) adja ki. Mint azt az NKH-tól megtudtuk, a jóváhagyást egy évre adják ki meghatározott hajóra, és az engedélyben azt is rögzítik, hogy a hajó másra nem használható.
A hatóság szerint jelenleg 287 darab érvényes üzemeltetési engedély van kiadva, ebből 263 a Balatonra. Az NKH szerint a Balatonon érvényben lévő engedélyek túlnyomó részét, 171-et a vitorlás sportegyesületek kísérőhajóira kiadott engedélyek teszik ki, a közforgalmú személyszállítás – taxizás – céljából 31-et adtak ki.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása alapján a közforgalmú személyszállítást végző vállalkozások jellemzően egy-két hajós kis cégek, amelyek főként vízitaxi szolgáltatást nyújtanak, de egyre inkább szerephez jutnak azok a vállalkozások, amelyek szállodákkal, vendéglátóhelyekkel, utazási irodákkal állnak kapcsolatban.
„Nem olcsó mulatság”
A Balaton keleti medencéje ebből a szempontból különösen „fertőzött” – mondta a hvg.hu-nak a Fonyódi Vitorlás Egyesület elnöke. A „vízitaxis csellel” Győri Attila szerint általában a gazdagabbak élnek, mivel ahhoz, hogy valaki a vízi közforgalmú személyszállításhoz megkapja az üzemeltetési engedélyt, legalább 9 méteres hosszúságú hajó kell, ami nem olcsó mulatság. Bár az engedélyt taxizásra, közforgalmú személyszállításra kérik ki, a hajót végül csak kikapcsolódásra, hobbiként használják, tényleges utasszállítást nem végeznek.
A Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára szerint az általuk nyilvántartott vitorlásegyesületeket nem azért hozták létre, hogy megkerüljék a 2000-es törvényt. Szoják Balázs a hvg.hu-nak azt mondta, a vitorlás sportegyesület létrehozása bonyolult dolog, szigorú feltételeknek kell eleget tenni, folyamatosan dokumentálni kell a tevékenységet. A főtitkár szerint éppen ezért a kiskapukat keresők inkább a „vízitaxizást” választják.
A Fonyódi Vitorlás Egyesület elnöke viszont azt mondta lapunknak, tud olyan sportegyesületekről, amelyeket direkt azért hoztak létre, hogy így kaphassák meg az engedélyeket a motorcsónakjaikra. Győri Attila szerint Fonyódon most is működik egy ilyen egyesület, ám a szervezet nevét nem akarta elárulni. Szerinte az ilyen céllal létrehozott egyesületeknek több motorcsónak is van a birtokukban, de a többi sporteszköz, mellyel az előírások szerint rendelkezniük kéne, csupán a leltárban létezik. Sőt, az is előfordul, hogy az adott egyesületnek csak kísérőhajóként bejegyzett motorcsónakjai vannak, vitorlásaik viszont – amit kísérni kéne – nincsenek.
Rendőri szigor kell
Szilágyi Péter a hvg.hu-nak azt mondta, nem a vonatkozó törvényeket kéne szigorítani, hanem az engedélyek kiadásakor kellene körültekintőnek lenniük a hatóságoknak, illetve alaposabbnak kellene lenniük az ellenőrzéskor.
Rendőrségi helikopter a Balaton felett
ORFK / H. Szabó Sándor
A rendőri ellenőrzések során leggyakrabban nem a motorcsónakok engedélyével szokott probléma lenni, hanem azzal, hogy sokan képesítés nélkül vezetik a vízi járműveket – tájékoztatta a hvg.hu-t Springs József, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság alezredese.
Springs azt mondta, kontroll során nemcsak az engedély meglétét ellenőrzik, hanem azt is, hogy annak megfelelően használják-e a hajót. Ha problémát találnak, azt továbbítják a közlekedési hatóság felé, és szabálysértési eljárást kezdeményeznek az üzemeltető ellen. A rendőr alezredes szerint egyébként az utóbbi három évben csökkentek a motoroscsónak-engedélyekkel kapcsolatos problémák.
Elsüllyedt egy motorcsónak a Dunán, a vízi járművön utazó negyven év körüli férfit és a kilencéves kisfiút egy másik hajó mentette meg - tájékoztatta a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője pénteken az MTI-t.