Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3d455498-3c61-405f-98c9-a5336422a9cd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Serf Adrás a Jelenkorban megjelent tanulmányában Nagy Lajos irodalmi szenzációnak ígérkező naplófolyama alapján ad választ a kérdésre.","shortLead":"Serf Adrás a Jelenkorban megjelent tanulmányában Nagy Lajos irodalmi szenzációnak ígérkező naplófolyama alapján ad...","id":"20250108_hvg-Serf-Andras-Nagy-Lajos-es-az-antiszemitizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d455498-3c61-405f-98c9-a5336422a9cd.jpg","index":0,"item":"e51d9981-3773-418c-9dd7-cf9b933a0f66","keywords":null,"link":"/360/20250108_hvg-Serf-Andras-Nagy-Lajos-es-az-antiszemitizmus","timestamp":"2025. január. 08. 18:30","title":"Irodalmi-politikai detektívmunka kellett ahhoz, hogy kiderüljön, antiszemita volt-e a Képtelen természetrajz írója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f432a5e-8966-4139-8491-41cad3b198cf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A hírügynökség gazdasági szemleírója arra számít, hogy megfordul a szokásos tendencia és Európa tavasszal és nyáron aggódhat a gáz miatt, jóllehet akkor a fogyasztás a téli színvonal töredékére esik vissza.","shortLead":"A hírügynökség gazdasági szemleírója arra számít, hogy megfordul a szokásos tendencia és Európa tavasszal és nyáron...","id":"20250107_bloomberg-gaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f432a5e-8966-4139-8491-41cad3b198cf.jpg","index":0,"item":"d8386e00-ea41-4e6d-902e-69069a30d8f1","keywords":null,"link":"/360/20250107_bloomberg-gaz","timestamp":"2025. január. 07. 15:30","title":"Bloomberg: Nyáron nagy verseny lesz a földgázért ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c","c_author":"Lengyel Tibor, Gergely Márton","category":"360","description":"Senki sem gondolta, hogy Orbán Viktor szó szerint érti a 2025-ös repülőrajtot, és Indiába utazik. Valójában Magyar Péter vett igazi startot, aki az előrehozott választásokkal olyan témát talált, aminek realitása ugyan nincs, de a kormánypártot és az ellenzékét is defenzívába tudta vele kényszeríteni.","shortLead":"Senki sem gondolta, hogy Orbán Viktor szó szerint érti a 2025-ös repülőrajtot, és Indiába utazik. Valójában Magyar...","id":"20250108_hvg-elorehozott-valasztas-magyar-peter-orban-viktor-india-maganlatogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c.jpg","index":0,"item":"db560765-cdd6-4ddd-8f7e-61182a64627a","keywords":null,"link":"/360/20250108_hvg-elorehozott-valasztas-magyar-peter-orban-viktor-india-maganlatogatas","timestamp":"2025. január. 08. 09:30","title":"Orbán csapdában: hogy erősnek látszódjon, tíz napig nyaralnia kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b7c2f19-c033-45f8-9af0-80888247bf2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A globális rangsor élén végzett a Honor új középkategóriás telefonja, a Magic7 Lite a DXOMARK független tesztlabor akkumulátortesztjeiben. Ez az eredmény a készülék kivételes üzemidejéből, megbízható töltési képességeiből és optimalizált energiagazdálkodási jellemzőiből adódott.","shortLead":"A globális rangsor élén végzett a Honor új középkategóriás telefonja, a Magic7 Lite a DXOMARK független tesztlabor...","id":"20250109_honor-magic7-lite-uzemido-dxomark-teszt-akkumulator-kapacitas-toltes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b7c2f19-c033-45f8-9af0-80888247bf2f.jpg","index":0,"item":"ecf434a4-7397-47a4-bbf6-d9b6b5b81ed7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_honor-magic7-lite-uzemido-dxomark-teszt-akkumulator-kapacitas-toltes","timestamp":"2025. január. 09. 08:03","title":"Ez a telefon 89 órán át bírja egy töltéssel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"effcc05a-4d6e-4082-989c-db316f59b88c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szilágyi Szilvi az instagramos fotóválogatásán Tisza Pártos pulóverben tűnt fel.","shortLead":"Szilágyi Szilvi az instagramos fotóválogatásán Tisza Pártos pulóverben tűnt fel.","id":"20250108_caramel-szilagyi-szilvi-tisza-part-pulover","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/effcc05a-4d6e-4082-989c-db316f59b88c.jpg","index":0,"item":"304762dc-0735-426b-b7a5-c3a63c1afd27","keywords":null,"link":"/elet/20250108_caramel-szilagyi-szilvi-tisza-part-pulover","timestamp":"2025. január. 08. 17:27","title":"„Miniszterelnök úr, vége van!” feliratú felsőben pózolt Molnár Ferenc Caramel felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fc0e8c4-1363-4345-a70f-6e9c1b0b3aac","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"Az egyre gyorsuló digitális világban a fintechszolgáltatások nemcsak az átlagos felhasználóknak, de a náluk jóval fiatalabbak számára is lehetővé teszik a mindennapi pénzügyek feletti kontroll gyakorlását. Ahogyan azt a költési mintázatainkon tapasztalhatjuk, valószínűleg sokan hálásak lettünk volna, ha a pénzügyek tudatos kezelésére már gyermekkorban ráirányítják a figyelmünket. Az OTP Bank ezt felismerve vezetett be új szolgáltatást, amely lehetővé teszi, hogy a szülők online, a saját mobiljukon nyissanak bankszámlát 14 év alatti gyermekeik számára. Az újítás céljairól és a fejlesztés kihívásairól Kuhárszki Andrással, az OTP Bank fejlesztési területéért felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk, néhány gondolatot szentelve az OTP MobilBank egyéb fejlesztéseinek is.","shortLead":"Az egyre gyorsuló digitális világban a fintechszolgáltatások nemcsak az átlagos felhasználóknak, de a náluk jóval...","id":"20241129_A-penzugyi-tudatossagnak-nincs-also-korhatara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fc0e8c4-1363-4345-a70f-6e9c1b0b3aac.jpg","index":0,"item":"96a14850-cbb2-4982-899e-df6fe540d1e5","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241129_A-penzugyi-tudatossagnak-nincs-also-korhatara","timestamp":"2025. január. 07. 15:30","title":"A pénzügyi tudatosságnak nincs alsó korhatára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b055e7cd-c58c-4d48-9d54-459c465cf9c9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Panorámakivetítővel, 3D HUD-dal, újfajta kormánnyal és BMW X operációs rendszerrel támad a Neue Klasse.","shortLead":"Panorámakivetítővel, 3D HUD-dal, újfajta kormánnyal és BMW X operációs rendszerrel támad a Neue Klasse.","id":"20250108_ime-az-elso-debreceni-bmw-neue-klasse-szuper-muszerfala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b055e7cd-c58c-4d48-9d54-459c465cf9c9.jpg","index":0,"item":"f092d420-b809-47ac-9f73-6219a862bc23","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_ime-az-elso-debreceni-bmw-neue-klasse-szuper-muszerfala","timestamp":"2025. január. 08. 07:59","title":"Íme az első debreceni BMW jövőbe mutató műszerfala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd054c2b-bfbc-46fa-9893-73804cfb02fc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Új perspektívát ad a Metának a három új vezető érkezése Mark Zuckerberg szerint.","shortLead":"Új perspektívát ad a Metának a három új vezető érkezése Mark Zuckerberg szerint.","id":"20250107_meta-trump-igazgato-ufc-dana-white","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd054c2b-bfbc-46fa-9893-73804cfb02fc.jpg","index":0,"item":"e82522ec-0552-4975-9a0d-418daa534d8b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_meta-trump-igazgato-ufc-dana-white","timestamp":"2025. január. 07. 10:52","title":"Trump egy barátja is bekerült a Meta igazgatótanácsába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Álcázott balatoni jachtokkal kerülgetik a törvényt a milliomosok
szerző:
Molnár Fruzsina
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Taxinak álcázott motorcsónakok, vitorlások mellé kísérőként bejegyzett, több száz lóerős hajók – a hatóságok még mindig nem tudnak érvényt szerezni a Balatonról a motoros hajókat kitiltó 2000-es törvénynek. A vitorlás egyesületek szerint főleg a gazdagok élnek vissza a lehetőséggel és különféle cselekkel szereznek jachtjaiknak engedélyt.
Hiába a tiltás, a jogi kiskapukat ügyesen megtalálják a motorcsónak-tulajdonosok a hazai vizeken. A Balatonon számos belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak szeli a habokat, melyek közül sokat egyszerű hobbicélból használnak, de vízitaxi vagy kísérőhajó státusz mögé rejtve, az évek óta fennálló tilalmat kijátszva.
Bár a megkérdezettek úgy látják, hogy a Balaton méreteihez képest idén nincs sok motorcsónak a vízen, a valódi problémát az jelenti, hogy a tulajdonosaik trükköznek és fölöslegesen terhelik a tavat. Az egyik vitorlásegyesület szakembere szerint a motorcsónakok körülbelül 40 százaléka ebbe a kategóriába esik.
Trükkök százai
A legelterjedtebb trükk az, hogy a tulajdonosok hajójukat vízitaxiként regisztráltatják, miután létrehoznak egy csakis papíron létező vízi közforgalmú személyszállítással foglalkozó céget. Erre a jelenségre tavaly nyáron az LMP egyik országgyűlési képviselője is felhívta a figyelmet, amikor Pintér Sándor belügyminisztertől ellenőrzések szigorítását kérte. Szilágyi Péter a hvg.hu-nak azt mondta, nem tud arról, hogy az elmúlt évben bármilyen változás történt volna, pedig szerinte a túl sok motorcsónak veszélyt jelent a Balaton vízminőségére, és a környezeti szennyezés mellett a zajszennyezés és balesetveszély sem elhanyagolható.
Vitorlás és kísérője a Balatonon - nem mind szabályos
MTI / H. Szabó Sándor
A motorcsónakok tilalmát több folyón és hazai tavon – így a Balatonon, a Velencei-tavon, a Fertő tavon, illetve Ráckevei-Dunaág és a Tisza-tó egyes részein –, egy 2000-es törvény szabályozza, mely kimondja, hogy az említett szakaszon belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak használata tilos. (Korábban kormánypárti képviselők a tilalmat a Duna egyes szakaszaira is ki akarták terjeszteni.) A tilalom nem vonatkozik a rendőrség, a vámhatóság, a katasztrófa-elhárítás közreműködő szervezetek, a víziút fenntartását és a természet- és környezetvédelmi feladatot ellátó hatóság járműveire, valamint azokra a hajókra, melyek a hatóság által kiadott üzemeltetési engedéllyel rendelkeznek.
A kiskaput kereső motorcsónakosok ezt az utóbbi használják ki és szereznek magunknak engedélyt a törvény kijátszására. Az LMP-s képviselő szerint a tulajdonosok rendszerint jogi cselekkel szereznek engedélyeket, így az is előfordul, hogy vitorlásegyesületet alapítanak, így motorcsónakjuk „kísérőhajóként” mentesül a tiltás alól.
Taxiznak, kísérgetnek
Az engedélyeket a fejlesztési minisztérium alá tartozó Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) adja ki. Mint azt az NKH-tól megtudtuk, a jóváhagyást egy évre adják ki meghatározott hajóra, és az engedélyben azt is rögzítik, hogy a hajó másra nem használható.
A hatóság szerint jelenleg 287 darab érvényes üzemeltetési engedély van kiadva, ebből 263 a Balatonra. Az NKH szerint a Balatonon érvényben lévő engedélyek túlnyomó részét, 171-et a vitorlás sportegyesületek kísérőhajóira kiadott engedélyek teszik ki, a közforgalmú személyszállítás – taxizás – céljából 31-et adtak ki.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása alapján a közforgalmú személyszállítást végző vállalkozások jellemzően egy-két hajós kis cégek, amelyek főként vízitaxi szolgáltatást nyújtanak, de egyre inkább szerephez jutnak azok a vállalkozások, amelyek szállodákkal, vendéglátóhelyekkel, utazási irodákkal állnak kapcsolatban.
„Nem olcsó mulatság”
A Balaton keleti medencéje ebből a szempontból különösen „fertőzött” – mondta a hvg.hu-nak a Fonyódi Vitorlás Egyesület elnöke. A „vízitaxis csellel” Győri Attila szerint általában a gazdagabbak élnek, mivel ahhoz, hogy valaki a vízi közforgalmú személyszállításhoz megkapja az üzemeltetési engedélyt, legalább 9 méteres hosszúságú hajó kell, ami nem olcsó mulatság. Bár az engedélyt taxizásra, közforgalmú személyszállításra kérik ki, a hajót végül csak kikapcsolódásra, hobbiként használják, tényleges utasszállítást nem végeznek.
A Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára szerint az általuk nyilvántartott vitorlásegyesületeket nem azért hozták létre, hogy megkerüljék a 2000-es törvényt. Szoják Balázs a hvg.hu-nak azt mondta, a vitorlás sportegyesület létrehozása bonyolult dolog, szigorú feltételeknek kell eleget tenni, folyamatosan dokumentálni kell a tevékenységet. A főtitkár szerint éppen ezért a kiskapukat keresők inkább a „vízitaxizást” választják.
A Fonyódi Vitorlás Egyesület elnöke viszont azt mondta lapunknak, tud olyan sportegyesületekről, amelyeket direkt azért hoztak létre, hogy így kaphassák meg az engedélyeket a motorcsónakjaikra. Győri Attila szerint Fonyódon most is működik egy ilyen egyesület, ám a szervezet nevét nem akarta elárulni. Szerinte az ilyen céllal létrehozott egyesületeknek több motorcsónak is van a birtokukban, de a többi sporteszköz, mellyel az előírások szerint rendelkezniük kéne, csupán a leltárban létezik. Sőt, az is előfordul, hogy az adott egyesületnek csak kísérőhajóként bejegyzett motorcsónakjai vannak, vitorlásaik viszont – amit kísérni kéne – nincsenek.
Rendőri szigor kell
Szilágyi Péter a hvg.hu-nak azt mondta, nem a vonatkozó törvényeket kéne szigorítani, hanem az engedélyek kiadásakor kellene körültekintőnek lenniük a hatóságoknak, illetve alaposabbnak kellene lenniük az ellenőrzéskor.
Rendőrségi helikopter a Balaton felett
ORFK / H. Szabó Sándor
A rendőri ellenőrzések során leggyakrabban nem a motorcsónakok engedélyével szokott probléma lenni, hanem azzal, hogy sokan képesítés nélkül vezetik a vízi járműveket – tájékoztatta a hvg.hu-t Springs József, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság alezredese.
Springs azt mondta, kontroll során nemcsak az engedély meglétét ellenőrzik, hanem azt is, hogy annak megfelelően használják-e a hajót. Ha problémát találnak, azt továbbítják a közlekedési hatóság felé, és szabálysértési eljárást kezdeményeznek az üzemeltető ellen. A rendőr alezredes szerint egyébként az utóbbi három évben csökkentek a motoroscsónak-engedélyekkel kapcsolatos problémák.
Elsüllyedt egy motorcsónak a Dunán, a vízi járművön utazó negyven év körüli férfit és a kilencéves kisfiút egy másik hajó mentette meg - tájékoztatta a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője pénteken az MTI-t.
Több tucat magyar településen fordult meg 2022-es kinevezése óta David Pressman, és tapasztalataira is hivatkozva állította, hogy az egész országot behálózza a korrupció.