Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd","c_author":"Lengyel Tibor","category":"kultura","description":"A Fidesz megrendelésére a nemzetközi politikai és médiakorrupciós hálózat magyarországi szálairól szól az egyik dokumentumfilm, a másik meg az illegális migrációról.","shortLead":"A Fidesz megrendelésére a nemzetközi politikai és médiakorrupciós hálózat magyarországi szálairól szól az egyik...","id":"20250416_Kiderult-milyen-propagandafilmeket-rendel-a-Fidesz-frakcio-felmilliardert-a-Kalomista-fia-vezette-cegtol-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd.jpg","index":0,"item":"7de2dda8-99a1-45d7-b8c1-6a6eb84110eb","keywords":null,"link":"/kultura/20250416_Kiderult-milyen-propagandafilmeket-rendel-a-Fidesz-frakcio-felmilliardert-a-Kalomista-fia-vezette-cegtol-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 10:59","title":"Kiderült, milyen propagandafilmeket rendel a Fidesz-frakció félmilliárdért a Kálomista fia vezette cégtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f07a274e-bf88-4619-be1b-1f55d83b8be1","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az 1998-as Vad dolgok egyik jelenetét vették fel, ezt szakította meg a nem mindennapi közjáték. ","shortLead":"Az 1998-as Vad dolgok egyik jelenetét vették fel, ezt szakította meg a nem mindennapi közjáték. ","id":"20250416_Kevin-Bacon-film-forgatas-mocsar-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f07a274e-bf88-4619-be1b-1f55d83b8be1.jpg","index":0,"item":"3277c239-0dc2-4d30-9c30-3ce657fbb711","keywords":null,"link":"/kultura/20250416_Kevin-Bacon-film-forgatas-mocsar-holttest","timestamp":"2025. április. 16. 11:56","title":"Azért állt le egy Kevin Bacon-film forgatása, mert holttestet találtak a mocsárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c2c4292-7ae7-4b27-aab4-9d75a5471610","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Meglepő gyorsasággal került le az amerikai szankciós listáról Rogán Antal, és egyelőre csak annyi biztos, hogy a korrupciós érintettségét nem cáfolták, politikai döntés született.","shortLead":"Meglepő gyorsasággal került le az amerikai szankciós listáról Rogán Antal, és egyelőre csak annyi biztos...","id":"20250416_rogan-szankcios-lista-levetel-usa-trump-orban-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c2c4292-7ae7-4b27-aab4-9d75a5471610.jpg","index":0,"item":"38f78828-a872-4f90-94bd-0159d6a949c4","keywords":null,"link":"/360/20250416_rogan-szankcios-lista-levetel-usa-trump-orban-kormany","timestamp":"2025. április. 16. 15:45","title":"Rogán levétele a szankciós listáról: de vajon mit kérhetett Trump cserébe?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d7292c5-b252-460c-8587-ff22d677c8f0","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A ragadós száj- és körömfájás vírus mesterséges eredete politikai téma lett Magyarországon. Nem ez az első összeesküvés-elmélet a kórokozókkal kapcsolatban: a laborban piszkált vagy valamilyen baleset folytán kiszabadult vírusokról eddig is olvashattunk. A mesterséges intelligencia fejlődése nyomán pedig szintet léptek a konteógyártók is. De vajon a biofegyverek gyártásában is segíthet az MI?","shortLead":"A ragadós száj- és körömfájás vírus mesterséges eredete politikai téma lett Magyarországon. Nem ez az első...","id":"20250416_Biofegyverek-MI-szaj-es-koromfajas-Covid-Gulyas-Kemenesi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d7292c5-b252-460c-8587-ff22d677c8f0.jpg","index":0,"item":"a09c380f-e258-4af3-a530-88b167174c88","keywords":null,"link":"/360/20250416_Biofegyverek-MI-szaj-es-koromfajas-Covid-Gulyas-Kemenesi","timestamp":"2025. április. 16. 19:30","title":"Mi történik, ha egy halálos vírus receptjét kérjük a mesterséges intelligenciától?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fb3f47c-7395-4219-a22b-3a492772c4d1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Gergely Éva annak a Doncsev Andrásnak a felesége, aki még a Habony-éra előtt Orbán beszédeit írta.","shortLead":"Gergely Éva annak a Doncsev Andrásnak a felesége, aki még a Habony-éra előtt Orbán beszédeit írta.","id":"20250417_tisza-sziget-gergely-eva-doncsev-andras-fidesz-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fb3f47c-7395-4219-a22b-3a492772c4d1.jpg","index":0,"item":"e406e7f7-4415-42ce-8f71-2233c6d94a8b","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_tisza-sziget-gergely-eva-doncsev-andras-fidesz-orban-viktor","timestamp":"2025. április. 17. 15:34","title":"Tiszás aktivista lett a Barackfa-dal énekese, aki régen Orbán Viktor beszédei előtt lépett fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b8d7215-6f5f-41a5-9037-cd10aeaf1d83","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A wellnesshotel korábban nevet változtatott a negatív értékelések miatt, pedig a vendégek a fertőzésveszélyről nem is tudtak.","shortLead":"A wellnesshotel korábban nevet változtatott a negatív értékelések miatt, pedig a vendégek a fertőzésveszélyről nem is...","id":"20250416_nav-wellness-szalloda-medence-higienia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b8d7215-6f5f-41a5-9037-cd10aeaf1d83.jpg","index":0,"item":"5e4594c0-66eb-4e74-aba0-cee7fcea8bc2","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_nav-wellness-szalloda-medence-higienia","timestamp":"2025. április. 16. 10:06","title":"A NAV csapolta le a rémszálló fertőzött vízzel feltöltött medencéjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4f6363d-13fc-4962-9550-9d23cc7c0886","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikus szerint a rendőrök indokolatlanul motozták meg a tüntetőket.","shortLead":"A politikus szerint a rendőrök indokolatlanul motozták meg a tüntetőket.","id":"20250416_Bedo-David-tuntetes-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4f6363d-13fc-4962-9550-9d23cc7c0886.jpg","index":0,"item":"ad394015-8f9e-41b7-8db5-7c973e232d4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Bedo-David-tuntetes-rendorseg","timestamp":"2025. április. 16. 10:31","title":"Bedő Dávid azt üzeni a rendőrségnek, hogy hagyják abba a békés tüntetők vegzálását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világörökségi cím is ugorhatna a rakpart lefedésével
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Rengeteg gyakorlati kérdést vetne fel Tarlós István legújabb ötletének megvalósítása, a pesti alsó rakpart befedése. Az utat például egy méterrel süllyeszteni kellene, vagy a felső rakpartot megemelni. És ez csak az egyik nehézség. Összegyűjtöttünk látványterveket is.
Nagyon drága lenne a pesti alsó rakpart befedése, és a gyakorlati problémákon túl az UNESCO világörökségi címét is veszélyeztethetné a megvalósítás – mondta a hvg.hu-nak Ongjerth Richárd, a Magyar Urbanisztikai Társaság elnökségi tagja. Tarlós István a Tv2 Mokka című műsorában beszélt arról, hogy a rakparti forgalom átszervezési tervei – korábban felvetődött teljes lezárás, sávszűkítés, illetve egyirányúsítás – mellett új lehetőségként felvetődött a Városházán, hogy az alsó rakpartot a felső síkjában lefedik és a felső területet kapnák meg a gyalogosok és kerékpárosok.
A BME tanára szerint a legfontosabb gyakorlati probléma az, hogy az alsó és a felső rakpart közötti szintkülönbség nincs 4,5 méter (a legtöbb helyen nagyjából 3 méter a távolság), amennyinek a magyar szabványok szerint egy fedett közlekedési szelvénynek lennie kell. Így viszont a tervet csak úgy lehet megvalósítani, hogy vagy az alsó rakpartot süllyesztenék bő egy méterrel, vagy a felsőt kellene megemelni. Ez már horribilis költségekkel járna. Ongjerth Richárd szerint így reálisan legfeljebb egyes szakaszokon lehetne lefedni a rakpartot, praktikusan azokon a részeken, ahol már ma is közösségi terek vannak a közelben, mint például a Március 15. tér.
Már a rendszerváltás előtt is
Az, hogy Budapest rekreációs szempontból „el van vágva” a folyótól, régóta probléma, így a rakpartok ilyen célú hasznosítása már a rendszerváltás előtt is felvetődött: 1986-ban azt tervezték, hogy a Hungária körút teljes kiépítése után zárják le az átmenő forgalom elől a pesti rakpartot. Akkor még azt gondolták, a Hungáriának lesz akkora forgalom-mentesítő hatása, hogy az ötlet kivitelezhető.
Szép lenne, jó lenne, de nagyon drága is - kattintson képeinkért!
szeretembudapestet.hu
A Szeretem Budapestet blog a Belgrád rakpart lefedésére készített terveket és látványterveket:
Pedig a budai és a pesti rakpartokat 1937-38-ban kifejezetten gyorsforgalmi céllal építették meg. „A város és a folyó kapcsolata mindig is az adott korszak társadalmi-gazdasági viszonyait tükrözte: a XIX. századig állatokat itattak a parton, a század végén kofahajók állomásoztak ott nagy számban (de a parlament helyén például fűrésztelep működött); a XX. században a közlekedési funkció került előtérbe, és úgy tűnik, most a rekreációs szempontok lesznek egyre erősebbek” – mondta Ongjerth Richárd.
Az építész szerint ugyanakkor a költségeken túl számos egyéb gyakorlati kérdés is adódik. Mi lesz például a 2-es villamossal (itt még a 4,5 méter magas „alagút” sem lenne elég), mi lesz a rakpartok műemléki védettségével, és főleg: sikerülne-e az UNESCO-val elfogadtatni a világörökséggé nyilvánított Duna-part komoly átépítését? Demszky Gáborék 2005-ben például éppen azért léptek vissza a budai alsó rakpart 4 sávossá alakításától, mert az UNESCO azzal fenyegetőzött: visszaveszi a címet a fővárostól. (Ongjerth Richárd emlékeztetett rá, hogy az ENSZ szakosított szervezete „nem szívbajos” ezen a téren: Drezdától is visszavették a címet egy autópálya-híd miatt, és a budai alsó rakpart szabálytalan átalakítása is azonnali műemléki vizsgálatot vont maga után 2010-ben.)
Lenézünk a Dunára?
Ha mindezek a kérdések tisztázódnak, már „csak” azt kellene kitalálni: mit is kezdjünk a lefedett szakaszokkal. „Ha a víz és a város között akarunk kapcsolatot teremteni, mi lesz majd a lefedett részeken? Egy korláton keresztül lenézhetünk a méterekkel alattunk folyó Dunára? Vagy lépcsőt építünk? Ebben az esetben komoly mederalakítási munkálatokra lenne szükség, ez ismét hatalmas költség lenne, és azt sem lehetne tudni, a folyó áramlását hogy befolyásolná, mi történne egy áradás esetén” – sorolta tovább a problémákat Ongjerth Richárd.
Mindezek után már tényleg „csak” egy kérdést kellene tisztázni: milyen reakciókat szülne az átalakítás az érintett negyedek lakói részéről: ha ugyanis uniós forrásból valósulna meg a beruházás – márpedig egyéb lehetőség nem nagyon mutatkozik –, akkor a társadalmi egyeztetésnek is fontos szerepe lenne, hiszen „balhés” beruházásokra az EU sem szívesen ad pénzt. Valószínűleg jellemzően a „szabadtéri” megoldások között kellene megkeresni az optimálist, gondolva arra is, hogy a rakpartok szélessége, magassága és parti kapcsolata, várható használata sem egységes egyik oldalon sem.
Kerestük a városháza kommunikációs osztályát, de kérdéseinket írásban kérték, választ későbbre ígértek.
Közlekedési káosz nélkül is sétánnyá alakítható a pesti alsó rakpart, igaz, drága megoldással. Egy tervező cég szerint a föld alá terelhetnék a járműveket, így a felszín a gyalogosoké és a kerékpárosoké lehetne – írja a Blikk.
A pesti alsó rakpart belvárosi szakaszának forgalomcsillapításával számol az ősszel a fővárosi közgyűlés elé kerülő rakpartfejlesztési koncepció. A legpuhább verzió szerint 30-40 km/órás sebességhatár és járdaszintre emelt zebrák segítenék elő az új Duna-parti sétány elérését, a köztes változat egyirányúsítással és egy sáv elvételével operál, míg a legdurvább forgatókönyv szerint kizárnák a teljes autós forgalmat – számolt be az Index.
Egy hónapja zárták le a Budai alsó rakpartot a Rákóczi hídtól az észak felé autózóknak. A lezárás egészen a Halász utcáig tart. A dél felé igyekvők viszont kaptak egy ideiglenes kétsávos „városi autópályát”.