szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Apafáig megszüntetnék a mostani sebességkorlátozásokat, és felújítani a debreceni Nagyállomás vágányait, felsővezetékeit, ha pénzt tudnának nyerni ehhez a következő uniós költségvetésből. A korszerűsítést összekötnék a debreceni Petőfi térre tervezett intermodális csomópont építésével. Ha minden tervet meg tudnak valósítani Debrecen és Budapest között tovább csökkenthetik a vonatok menetidejét – derül ki a dehir.hu cikkéből.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő közbeszerzési eljárást írt ki a debreceni vasúti csomópont átépítésének előkészítéséhez, ami már az ötödik beruházás a Debrecen-Budapest vasútvonalon. A győztes tervezőnek úgynevezett döntéselőkészítési tanulmányt és engedélyezési terveket kell készítenie.

A tervezési tendertervet 2014 első félévében kell átadnia a nyertesnek, és ha sikeresen pályáznának, a kivitelezés a következő uniós költségvetési ciklusban megkezdődhet munka. A felújítás után Apafáig megszüntetnék a mostani sebességkorlátozásokat – mondta a dehir.hu-nak Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.

A MÁV tájékoztatása szerint a Debrecen és Apafa közötti 8 kilométer távolságon Debrecen belterületén 4,4 kilométer hosszon 100 kilométer/óra, a további szakaszon 120 kilométer/óra most az engedélyezett sebesség. Az apafai állomáson Mátészalka irányába 80 kilométer/óra az engedélyezett sebesség a kitérők után. A vonalszakasz az 1970-80-as években épült, felújítása indokolt.

A NIF pályázati kiírása szerint a debreceni állomáson 102 kitérő és 36 állomási vágány van, amelyeket felújítanának. Emellett szintbeli közúti és gyalogos átjárók, külön szintű közút-vasúti keresztezések terveit és környezetvédelmi hatástanulmányt is készítenie kell a nyertesnek. 12 kilométer hosszan a felsővezetékeket is felújítanák.

A NIF Zrt. és a debreceni intermodális központ beruházásai egymásra épülnek, ezért a projekten az önkormányzattal együttműködve dolgoznak – mondta Loppert Dániel.

Debrecenben a mostani Nagyállomás helyén építenék fel az intermodális csomópontot, ahol helyet kapnak a buszpályaudvar, a vasútállomás, valamint a helyi buszok, trolik, villamosok is érintenék. Ennek terveit is előkészítik, és a következő uniós ciklusban pályáznának. A becsült költség 25 milliárd forint.

A NIF már kiírta a pályázatot ahhoz a dokumentációhoz, amellyel a Püspökladány és Debrecen közötti vasúti szakasz felújításához pályáznának uniós forrásért. Püspökladány és Szajol között már tart a pálya felújítása.

Tervezik a Szolnok és Szajol közötti szakasz megerősítését is. Ha Debrecen és Szolnok között 160 kilométer/órás sebességgel haladhatnának a vonatok, a menetidő 40-45 perccel csökkenhetne, így Debrecen és Budapest között nem egészen két óra lenne a távolság vonaton – olvasható a cikkben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!