szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bár számos okból valószínűtlen, hogy augusztusban felszállhat a Sólyom Airways első járata, a légügyi hatóságnál tudnak a kezdeményezésről, sőt, több eljárás is folyamatban van az új légitársasággal kapcsolatban. A piacon közben pilótatoborzásról terjednek pletykák, de hónapok is eltelhetnek, mire a megfelelően képzett személyzet összeáll. A cégcsoport székhelyein viszont hiába érdeklődtünk, egyelőre nem találtunk nyilatkozót.

Bár a Sólyom Hungarian Airways néven beharangozott új légitársaság még nem rendelkezik engedéllyel a nemzetközi kereskedelmi légi szállításra, több hatósági eljárás is folyamatban van – közölte a hvg.hu érdeklődésére a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Az egyedi, folyamatban lévő ügyről ugyan az NKH nem adhatott felvilágosítást, de általánosságban közölték, mire van szükség egy új légitársaság elindításához.

A Magyar Nemzet múlt szombati számában harangozta be, hogy az új nemzeti légitársaság „közel-keleti kisebbségi befektetők” segítségével már augusztusban elindulhatja járatait európai és közel-keleti célállomásokra. A cég képviselője Vágó József korábban az NKH légiközlekedési igazgatója volt. A nemzeti jelző ez esetben nem állami céget jelent, a kormány már jelezte, hogy nem kíván részt venni a kezdeményezésben, legfeljebb sok sikert kívánhat.

Mi kell egy légitársasághoz?

Az NKH tájékoztatása szerint egy légitársaság elindításához fel kell állnia egy teljes, működő rendszernek, amely több engedély meglétéhez kötött. Szükség van egy üzemben tartási engedélyre (AOC), amely voltaképpen a szakmai engedély. Ennek feltétele egyebek mellett a megfelelő képzettségű személyzet, illetve legalább egy, magyar lajtsromban lévő repülőgép megléte. A működési engedélyhez (OL) igazolni kell a pénzügyi háttér és egyéb, ehhez kapcsolódó feltételek teljesítését.

A Sólyom Holding székhelye, egy irodaház a Városligeti fasorban
Túry Gergely

„A hatósági eljárások szakszerű lefolytatásának becsült időszükséglete 90 nap” – írta a hvg.hu-nak az NKH, hozzátéve, hogy ez természetesen csak akkor igaz, ha minden előírt dokumentumot (kézikönyvek, üzleti tervek, felelős vezetők szakmai bemutatása, szerződések, megállapodások, képzések stb.) megfelelő tartalommal nyújtanak be, és nincs szükség hiánypótlásra, illetve a határidők meghosszabbítására.

A feltételek közül eggyel, Magyarországon lajstromba vett repülőgéppel a Sólyom rendelkezik, igaz, nem nagy utasszállítókkal: a légijárművek lajstromában (a május 31-án lezárt adatok szerint) több gép is szerepel a Sólyom Hungarian Airways Kft. korábbi neve, az Avicraft Kft. cím alatt, de ezek mind kis, könnyű gépek, amelyek legfeljebb légitaxi szolgáltatásra vagy pilótaoktatásra használhatók. A légiközlekedési piacot ismerő forrásaink nem tudnak arról, hogy május óta sugárhajtású utasszállító került volna a cég nevére.

Bár a szakmában vannak pletykák arról, hogy a Sólyom már toborozza a személyzetet, egy korábbi pilóta szerint ez nem olyan egyszerű: a Malév csődje után munka nélkül maradt pilóták vagy a Távol-Keletre távoztak, vagy lejárt a szakszolgálati engedélyük. Ahhoz, hogy ezt újra megkapják, szükség lenne egy szervezetre, ami felterjeszti őket a hatósághoz: ez lehetne a légitársaság is, ha van típusfőpilótája és oktatási szervezete. Ha a Sólyom nem Boeing 737-es gépekkel repül majd (mint egykor a Malév), akkor a pilótákat át kell képezni az új típusra, ami szintén hónapokat vesz igénybe. A légiutas-kísérőknek a magyar szabályok szerint szintén szükségük van szakszolgálati engedélyre.

Négy cím, számtalan cég

A Sólyom Hungarian Airways Kft. egy ceglédi házba, a cégcsoport egyik vezetőjének címére van bejegyezve, ott a hvg.hu munkatársai csütörtök délután senkit nem találtak. A többi, a nevek alapján különféle részfeladatokra létrehozott cég (például Sólyom Air Informatikai Kft., Sólyom Air PR-Marketing Kft, Sólyom Air Utazásszervező Kft., vagy Sólyom Air Intermodális Központ Kft.) szintén a cégcsoport vezetőinek kőbányai, illetve angyalföldi lakásaira van bejegyezve, csütörtökön itt sem találtunk senkit.

Egyedül a Sólyom-cégcsoport központi cégének, a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Kft. székhelyén, egy Városligeti fasori irodaházban sikerült találnunk egy munkatársat, de ő azt mondta: csak a cég vezetője, Vágó József jogosul nyilatkozni a tervezett légitársaság ügyeiben. Az irodában meghagytuk az elérhetőségünket, kérve, hogy hívjanak fel, ha a cégvezető megérkezik, de cikkünk megjelenéséig ez nem történt meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!