szerző:
Kovács István, Miskolc
Tetszett a cikk?

Kétszáznál több halmozottan hátrányos helyzetű gyermek tölti különféle foglalkozásokkal a mindennapjait a nyári szünetben az Ózddal szomszédos Farkaslyukon. Több közösségi oldal és hírportál olyan képeket közölt a tanulókról, ahol fegyverekkel – géppisztollyal, szamurájkarddal, nuncsakuval – gyakorolnak. Gábor Dezső projektmenedzser szerint az ősi magyar íjászatot és dárdavetést ugyanúgy tanulják a gyerekek, mint a ma divatos fegyverek megismerését, de a program nem csak erről szól.

Kilencvenhatmilló forintot nyert a farkaslyuki általános iskola az Innovatív iskolák fejlesztése című TÁMOP-3.1.4. jelű pályázaton, aminek eredményeképpen egész nyáron programokat tudnak szervezni a település iskolásainak a nevelők.

„Az oktatási intézményben 1983-tól dolgozok, kilenc éven át igazgató voltam, majd polgármesterré választásom óta az igazgató-helyettesei feladatokat látom el. Ezért kijelenthetem, hogy a korábbi években nem volt ennyire rossz a szociális helyzet a településen. A 219 tanulónkból most 208 minősül hátrányos helyzetűnek, 165-en pedig halmozottan hátrányos helyzetűnek” – mondta a hvg.hu-nak Gábor Dezső. A szegényes családi környezetben erősen behatárolt a fiatalok fejlődőképessége, ezért a pedagógusok pályázatokban keresik a lehetőséget a kitörésre. Gábor Dezső szerint ha ezekre a pluszfoglalkozásokra, képzésekre nem volna lehetőség, sokkal rosszabbak lennének az egyébként sem túl jó iskolai eredmények. A körülményeket inkább nem részletezte az igazgató-helyettes, de megjegyezte, hogy bírálóik közül „néhányan taníthatnának egy évet az intézményben, és utána tudnák ütköztetni álláspontjukat”.

Több szélsőjobboldali fórumon ugyanis gyalázkodó kommentekkel jelentek meg képek a tábori programokról, amiken a gyerekek harcművészeteket tanulnak, fegyverekkel ismerkednek. „Ezek a felvételek a sportfoglalkozásokon készültek, pedig számos egyéb fénykép is megjelenhetett volna” – mondta Gábor Dezső. A pedagógusok és edzők ugyanis igyekeznek betekintést adni a különböző sportágakba.

Van, akinek még ez sem tetszik
Kovács István

A tanulók négynapos turnusokban váltják egymást. A Velencei-tónál a kenuzás technikáját sajátítják el, Budapesten az amerikai futballt gyakorolhatják, Sástón a kalandpark akadályain kellett túljutniuk. Emellett megnézik a főváros és Eger nevezetességeit, a Balatonon pedig hajókiránduláson vesznek részt. A kirándulások közben tanítják velük a kiscsoportos családi életre nevelést, az egészséges életmódot, fejleszthetik angol nyelvtudásukat és konfliktuskezelő képességüket. A KRESZ-tanfolyamhoz 20 darab kerékpárt vásárolnak az elnyert összegből, azokon közlekedve kell megoldaniuk a közlekedési feladatokat. Gábor Dezső azt tartja a leglényegesebbnek, hogy felmérték a résztvevők elégedettségi mutatóit, és nagyon jó eredmény született. A nyári szünet ellenére minden gyerek napi öt alkalommal étkezhet a pályázati pénzből, amire otthon nem biztos, hogy esélye lenne.

Az említett projektben az iskolában tanító összes pedagógus részt vállal, tehát 15 felnőtt igyekszik tartalmas programokat szervezni és lebonyolítani. Hozzájuk csatlakoznak még külső munkatársak, mint a fővárosból érkezett két harcművész is. Gábor Dezső szerint az otthonról hozott hátrányokat igyekeznek ezekkel a felzárkóztatást célzó pályázatokkal korrigálni, aminek konkrétan mérhető eredménye nincs, de már azt is jó eredménynek tekinti, hogy a nehéz helyzet ellenére nincs jelentős romlás a farkaslyuki iskola oktatási színvonalában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!