szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kétszeresen túllépték a kormánypártok kampánykiadásai a törvényben rögzített határt – jelentette be a Transparency International Magyarország (TI), a K-Monitor és az atlatszo.hu. A szervezetek szerint a választás ugyan szabad lesz, de számos ponton nem fair, az új törvény alkalmatlan a korrupció felszámolására. A TI külön honlapot hozott létre a kampányköltések átvilágítására.

A választási reklámhadjárat még korántsem ért a végéhez, ennek ellenére már most hatalmas összegeket emésztett fel. Február végéig a kormányoldal több mint 2 milliárd, a baloldali Kormányváltás szövetség 680 millió, a Jobbik 650 millió, az LMP pedig 310 millió forintot költött kampánycélra. A kampánykiadások törvényes maximumértéke 1 milliárd forint, vagyis a Fidesz-KDNP (a CÖF és a kormány segítségével) már most jóval túllépte a bűvös határt. Ennek azonban a sajtótájékoztatót meghirdető szervezetek szerint semmilyen következménye nem lesz.

A TI kampányköltéseket számláló programja a köztéri óriásplakátoktól kezdve az sms-eken át, egészen a pártrendezvényekig minden eszközt vizsgál, sőt még a közvélemény-kutatásokra és a promóciós tárgyakra fordított összegeket is figyelembe veszi. Az eredmények a kepmutatas.hu oldalon tekinthetők meg.

A Fidesz marketingjét „civilnek tűnő” hirdetések támogatják: a CÖF november és február között 570 millió forintot költött. Ugyanakkor a kormány szintén támogatja a párt kampányát, amennyiben november óta 540 millióért népszerűsítette a rezsicsökkentést, valamint proklamálta azt, hogy „Magyarország jobban teljesít”. Ezeket az összegeket nem számolva is kijelenthető azonban, hogy a Fidesz-KDNP február végéig 940 millió forintért kampányolt.

A Fidesz használja ki leginkább a saját kiskapuit

Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója kijelentette, hogy „az új kampányfinanszírozási törvény alkalmatlan a kampánykorrupció felszámolására”. Szerinte „a parlamentnek olyan szabályokat sikerült elfogadnia, amelyeket meg sem kell szegniük a pártoknak, ha ellenőrizetlenül akarnak költeni a kampányaikra”. Ligeti kifejtette: a január elsejétől hatályos jogszabály nem tiltja a kampány kiszervezését, vagyis nem foglalkozik a pártközeli civil szervezetek kiadásaival.

További érthetetlen elem a rendszerben, hogy miközben az egyéni képviselőjelölteknek forintra pontosan el kell számolniuk a felvett állami támogatással, a pártoknak nincs ilyen kötelezettségük, ami a TI szerint annak veszélyét hordozza magában, hogy számos párt kizárólag a támogatás elnyerése érdekében indul a választáson.

A kampánymonitorozás eddigi eredményei arra utalnak, hogy a finanszírozási rendszer réseit leginkább a Fidesz használja ki, a TI ezért úgy fogalmazott: „a választás ugyan szabad lesz, de számos ponton nem fair”.

Felmérés: A Jobbik kampánya a legkevésbé korrupt

Mindeközben a Psyma elemző cég közvélemény-kutatást végzett, amelyből az derült ki, hogy az emberek szerint a pártok kifejezetten korruptak. A lakosság csupán 8 százaléka véli úgy, hogy kizárólag törvényes eszközöket vetnek be a választók meggyőzésére. Azt pedig, hogy korrupt forrásból származó pénzeket is felhasználnak a választási reklámhadjárat során, a baloldali konglomerátum esetében 62, a Fidesz-KDNP tekintetében 55, a Jobbik vonatkozásában pedig mintegy 50 százalékuk gondolta így.

A TI, a K-Monitor és az atlatszo.hu minimumprogramot dolgoztak ki a korrupció ellen (ezaminimum.hu). Elmondásuk szerint ennek javaslatai annak érdekében születtek, hogy „negyedszázaddal a rendszerváltás után végre érdemben lehessen tenni a közpénzekkel való visszaélések ellen, politikai oldaltól függetlenül”.

Várják a bejelentéseket

„Az atlatszo.hu a választási kampány visszásságait feltáró közérdekű bejelentéseket fogad” – jelentette ki Bodoky Tamás, a tényfeltáró újságírással foglalkozó portál főszerkesztője, majd hozzátette: a megalapozott bejelentéseket oknyomozó újságírók fogják feldolgozni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!