szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A feladat és a szövegválasztás is rossz volt a múlt csütörtöki emelt szintű angol érettségi magnóhallgatásos részében – véli a Nyelvtudásért Egyesület vezetője. Rozgonyi Zoltán az Indexnek azt mondta: nem a felvétel hallhatóságával volt baj, hanem azzal, hogy a rosszul kitalált teszt miatt a diákok nagyon könnyen elveszthették a fonalat. Szombatra tüntetést szervez az a Facebook-csoport, amelynek tagjai a hanganyag ellen tiltakoznak. Ők újraírást követelnek, a köznevelési államtitkárságtól viszont kedden jelezték, hogy ezt szerintük semmi sem indokolja.

Múlt csütörtökön angolból középszinten 1178 helyszínen 54 314-en, emelt szinten 122 helyszínen 9809-en vizsgáztak.

Az Eduline írt pénteken arról, hogy a csütörtöki angolérettségi után többen panaszt tettek a rossz hangfelvétel miatt, mert szerintük a beszélőket nem lehetett érteni. Az Oktatási Hivataltól ugyanakkor azt közölték, hogy az angol nyelvi emelt szintű érettségi hanganyaga minden tekintetben megfelelt az előírásoknak. A hivatal érveléséről itt olvashatnak részletesen.

Hétfőn a vizsgát kifogásoló diákok petíciót juttattak el az Oktatási Hivatalhoz, amelyet közlésük szerint több mint kétezren aláírtak. Jelezték, hogy a hanganyag, kifejezetten az első feladatnál, visszhangzó volt, és néhány szaktanár szerint a szókincse helyenként meghaladta az emelt szintű érettségi vizsga B2 szintjét. Kérték a hanganyag teljes körű vizsgálatát, és azt, hogy a május 8-án, angol nyelvből emelt szinten érettségizőknek megfelelő kompenzációt biztosítsanak.

A köznevelési államtitkárság viszont kedden azt közölte: rendkívüli intézkedésre nincs szükség az ügyben, mert „nem látnak olyan okot, amely a vizsgán elért eredményekbe való külső, adminisztratív beavatkozást indokolná. Ugyannakor nem tartanak lehetségesnek sem rendkívüli intézkedést, mert bármilyen, a vizsgaszabályzattól eltérő intézkedés a gyengébb vizsgaeredményt elérőket kedvezőbb helyzetbe hozná ugyan, de mindazok érdekeit, akik a vizsgán jobban teljesítettek, sértené” – érveltek.

Az Index szerda reggeli cikkében emlékeztetnek, hogy a hanganyag ellen tiltakozó Facebook-csoport tüntetést szervez szombatra. Továbbra is azt követelik, hogy fakultatív módon hadd írjanak meg egy másik hallásértési feladatot. Ugyancsak követelik, hogy a jövőben rendes nyelvi laborokban tartsanak érettségit, ahol megfelelőek és egységesek a technikai körülmények. 

A Facebook-csoportot egyébként a múlt csütörtöki vizsganap estéjén hozta létre Csillag Ádám dokumentumfilm-rendező, az ellenzéki tüntetések ismert arca, de a szervezők között több mostani érettségiző is van – írják a cikkben. A csoportnak néhány nap alatt háromezer tagja lett, köztük tanárok, szülők és újságírók is.

Egy tanár azt írta a Facebookon, hogy a hanganyagos feladatoknál nem az általános nyelvtudás, a szókincs gazdagsága, avagy a teljes szöveg értése a lényeg, hanem a vizsgakészség, a lényeghallás, a szöveg helyes szekcionálása.

Ezt erősítette meg az Indexnek Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének vezetője is. A hallásértési feladatoknál éppen azt tesztelik, mennyire tudja a lényeget megérteni valaki a zavaró körülmények ellenére is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy direkt rosszul hallható hanganyagokkal tegyék próbára a vizsgázókat – jegyezte meg.

Visszhangzó Picasso

Rozgonyi Zoltán, a Euro Nyelvvizsgaközpont vezetője, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke azt mondta az Indexnek, hogy megérti a panaszkodókat, bár a vizsgázók általában mindig nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a hallásértési feladat hangminőségének, mint amennyire az ténylegesen befolyásolja az eredményüket.

Most ugyanakkor részben jogosan reklamálnak az emelt szinten érettségizők, mert nem a hangfelvétel akusztikai minőségével volt probléma, hanem a feladat minősége és a szövegválasztás együttesen okozhattak nehézséget – fogalmazott.

A felvételen az idegenvezető egy képről beszélt. Bár Picasso festményéről egy aprócska fekete-fehér másolat látható volt a feladatlapon, a nagyon választékos műismertető szöveget hallás után követni, értelmezni kimondottan nehéz volt. Nem volt történet, ami kapaszkodót nyújtott volna a diáknak a nehezebben kihallható szövegrészek értelmezéséhez, kikövetkeztetéséhez – magyarázta.

Gond volt az instrukciókkal, és azzal is, hogy már az első kérdésnél a diákoknak az aktív szókincsükön kívül eső kifejezést kellett felismerniük. Aki ezt nem tudta, az azonnal megzavarodhatott, kevésbé tudott figyelni innentől az ütemesen pergő szövegre.

A Nyelvtudásért Egyesület minderről szerdán részletes állásfoglalást ad ki – ígérte.

Rozgonyi Zoltán elmondta azt is: a vizsgafelvételen hallható három ember egyébként érthetően beszélt, de egy visszhangos teremben tényleg nehezítette az érthetőséget az, hogy az autenticitás kedvéért az első feladathoz tartozó felvételt még visszhangosították is.

A kifogásolt hanganyag ide kattintva hallgató meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!