"Nem kell, de módosítjuk" – képviselők az önkormányzati törvény módosításáról (videó)

Parlamenti képviselőket kérdeztünk arról, hogy miért lehet fontos alig négy hónappal az őszi választások előtt az önkormányzati törvény fővárosi közgyűlésre vonatkozó részének módosítása.

  • Kazimir Annamari Kazimir Annamari

Az önkormányzati törvény fővárosi közgyűlésre vonatkozó részének módosítása szerint októbertől, kilenc kompenzációs listán mandátumhoz jutó képviselő mellett, a huszonhárom budapesti kerület polgármestere ülhet majd a közgyűlésben.

Az ellenzéki pártok úgy érzik, a tervezett változtatás és annak módja "árt a demokráciának, árt az alkotmányosságnak", és vélhetően azért épp most terjesztették be, mert a kormány – mérlegelve az országgyűlési, illetve az EP-választás eredményét – félti a közgyűlési többségét az önkormányzati választások után.

A kormánypárti politikusok azonban azt mondják, ez az intézkedés a fővárosiak érdeke, hiszen így zökkenőmentesebbé, harcmentesebbé tehető a kerületek és a főváros viszonya. Többen közülük arra hivatkoztak, hogy 1994-ben az MSZP–SZDSZ-kormány is hasonló módon, a voksoláshoz igen közel módosított törvényt 2/3-dal, annak érdekében, hogy a lakosság közvetlenül választhasson főpolgármestert. Burány Sándor erre a felvetésre úgy reagált, hogy bár ezt a mai napig indokolt lépésnek tartja, az időzítés akkor sem volt "elegáns".

Minden idők legnagyobb ellenzéki erődemonstrációjára készül Magyar Péter, de kockázatos vállalás a Tisza-előválasztás

Minden idők legnagyobb ellenzéki erődemonstrációjára készül Magyar Péter, de kockázatos vállalás a Tisza-előválasztás

Jó eséllyel simán lekörözi majd a Tisza Párt ősszel startoló előválasztása nemcsak a hasonló, 2021-es ellenzéki akció 663 ezres adatát, de még a Nemzet Hangja szavazás 1,1 millió résztvevővel beállított saját rekordját is. A megvalósítás logisztikai rémálom lesz komoly buktatókkal, ráadásul a siker mellett politikai veszélyekkel is járhat.