szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tarlós István a 4-es metrót inkább Budaörs fele hosszabbítaná a virágpiacig, Újpalota felé pedig villamost építene. A dugódíjat nem akarja bevezetni, de a jelenlegi költségvetési tervezet alapján meg kellene ritkítani a BKV járatait.

"Most sokan arról beszélnek, hogy micsoda felfordulás van, mintha ekkora közlekedési beruházást egy ekkora városban zavar nélkül le lehetne bonyolítani. Minden iskolás gyerek tudja, hogy nem lehet. Ám valahogy csak ki kell dühöngeniük magukat egyes embereknek, hogy most mégis történik valami" – mondta Tarlós István budapesti főpolgármester a Napi Gazdaságnak adott interjújában a fővárosban kialakult közlekedési káoszról.

Tarlós szkeptikusan fogalmazott azzal kapcsolatban, hogy csökkenteni kellene az ország Budapest-központúságát, mert mint mondta, ő igyekszik tárgyilagos lenni, de egyes politikusok ennek ellenkezőjére törekszenek, holott Budapest megszüntethetetlen központja az országnak.

A további tervezett fejlesztésekről azt mondta, megépülhet a Baross tér–Újpalota villamosvonal, a Külső Bécsi úti villamosvonal az esztergomi vasútvonalig, az 1-es villamost pedig tovább tudják vinni az Etele térig. Emellett uniós fejlesztésből valósítanák meg a kelenföldi intermodális központot, az M1–M7 új csomópontját és a P+R parkolókat is Kelenflöldön, valamint megépítenék a II. számú hulladékfeldolgozót, korszerűsítenék az I-est, befejeznék a Margitsziget-projektet, fejlesztenék a Római parti–csillaghegyi öblözet árvízvédelmet és kicserélnék a fővárosi vízművek teljesen elavult azbesztcement főnyomócsöveit.

MTI / Szigetváry Zsolt

Tarlós kifejtette, a 4-es metró Bosnyák térig tartó meghosszabbítására "soha nem volt a városnak egy nyomorult fillérje sem", és mivel az unió is a felszíni kötött pályás fejlesztést támogatja, ezért a 4-es metró meghosszabbítása helyett lenne megoldás a Keleti pályaudvar-Újpalota villamos, amely több mint százmilliárd forinttal olcsóbb, mint a 4-es metró II. szakasza lenne. Tarlós hozzátette, szerinte indokolatlan is a Bosnyák tér felé meghosszabbítani a metrót, műszaki szempontból inkább a Budaörs irányú hosszabbítás lenne indokolt, a virágpiacig.

A BKV finanszírozásával kapcsolatban Tarlós azt mondta, már csökkentették a költségeket, és a létszámot is, és hamarosan megállapodhatnak a hosszú távú finanszírozásról. Tarlós védelmébe vette a BKV-s jutalmakat, mint mondta, "lehet azt is mondani, hogy miért nem alacsonyabbak a fizetések, miért fizetnek jutalmakat. Az ilyen megjegyzések és az emberi irigység olyan tényező, amire mindig lehet alapozni. Csak éppen azt nem számolja ki senki, hogy kedvét szegi az erőfeszítéseket tevő dolgozóknak, ha elveszik a juttatásaikat. Ezek a tételek viszont nem alkalmasak arra, hogy pótolják a megfelelő forrásokat" – mondta.

A főpolgármester hozzátette, a nemrég benyújtott jövő évi állami költségvetési tervezetben a fővárosi tömegközlekedés támogatására egyelőre kevesebb még az előirányzat, mint az idén, ami komoly járatritkítást eredményezhet, de hozzátette, jelenleg is folyik a kormány és a főváros között az egyeztetés, a most forgalmazott számok pedig nem véglegesek.

A dugódíjról Tarlós azt mondta: "az az elsődleges törekvésünk, hogy kuncsorgunk az unióban, hogy mégse kelljen bevezetni", amire van esély, de nem biztos, hogy sikerül. Ha viszont be kell vezetni, akkor egy értelmezhető földrajzi területen, értelmezhető bevétellel kell bevezetni, igazságos, vagy annak mondható zónahatárokkal, de erről még nincs döntés, mert még konzultálni kell a kormánnyal, hogy a dugódíj bevezetése összhangban legyen az útdíjjal, nehogy dupla adóztatás sújtsa az embereket.

Az új, tervezett szuperkórházról Tarlós csak annyit mondott, hogy a törvény szerint a kérdésben a polgármesterek csak véleményeket fogalmazhatnak meg, ezért a döntés joga a kormányé, amely viszont még meg sem szólalt az ügyben.

Az Illatos úti veszélyes anyagok mellett Tarlós megemlítette a XVIII. kerületi Cséry-telepet is, amelyet kiemelt környezeti ártalomként tartanak számon, az egykori szeméttelepen ugyanis 2013-ban lefülelték, hogy rossz helyre öntik ki a területen a szennyezett iszapot, ezért ennek a területnek a rekultivációja is napirenden van.

A budapesti közigazgatási reformról Tarlós azt mondta, már csak 2019 után lehetséges, a kormánnyal ebben teljesen egyetértenek, de mint mondta, "ez a kérdés nagy valószínűséggel engem már csak mint állampolgárt fog érdekelni".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!