szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem kapja meg a szükséges terápiát az autizmussal és különféle nevelési problémákkal küzdő diákok jó része. Kevés a szakember, emellett az iskolák és óvodák egy része nincs felkészülve a különleges bánásmódot igénylő gyerekek szakszerű ellátására. A szakvéleményekkel is baj van, mert gyakran sablonosak és pontatlanok – derül ki az alapjogi biztos vizsgálatának eredményeiből. Székely László a hiányosságok pótlását kérte a Kliktől és az emberi erőforrások miniszterétől – írja a Magyar Nemzet.

Az ombudsmanhoz több panasz érkezett arról, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek nem kapják meg a szükséges terápiát, emiatt nem fejlődnek úgy, ahogy kellene. A probléma főleg az autizmussal küzdő gyermekeket érinti. Székely László szerint a logopédiai, valamint az óvodai és iskolai pszichológiai ellátás területén feltárt szakemberhiány súlyos problémákat okoz – olvasható a lapban.

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának vezetősége szerint a tanítók és a tanárok képzésében nem jelenik meg erőteljesen az autizmussal élő tanulók integrációjával kapcsolatos ismeretanyag, a fenntartók pedig gyakran nem fektetnek kellő hangsúlyt arra, hogy szakirányú végzettségű gyógypedagógust alkalmazzanak, illetve nem adnak megfelelő támogatást dolgozóik továbbképzéséhez.

Az Autisták Országos Szövetsége személyi és tárgyi feltételek hiányosságáról számolt be a biztosnak. Emellett az AOSZ és az Egyenlő Bánásmód Hatóság is azt tapasztalta, hogy a gyermekek gyakran azért nem jutnak hozzá a megfelelő terápiás neveléshez, mert az állapotukat felmérő szakértői bizottságok sablonos, pontatlan, hiányos szakvéleményeket állítanak ki, és ezek alapján nehéz meghatározni a megfelelő terápiát.

Székely László szerint szintén probléma, hogy maguk a szakértői eljárások is rendkívül hosszúak: ha a jogszabályoknak megfelelően folytatják le őket, általában minimum két hónapig tartanak, ez pedig komolyan hátráltathatja, hogy a fejlesztésre szoruló gyermek mielőbb az állapotának megfelelő különleges bánásmódot kapjon.

Ha pedig végre eljut odáig a folyamat, hogy a gyermek hozzájut a speciális fejlesztéshez, azt sokszor más tanítási órák terhére szervezik meg neki, így még jobban lemarad a tanulásban, mivel utólag kell bepótolnia azt a tananyagot, amit logopédia vagy más egyéni foglalkozás miatt kihagyott.

Az ombudsman megkereste a köznevelési államtitkárságot is, ahonnan azt ígérték: főosztályvezetői szintű egyeztetést kezdeményeznek a Klikkel a szakemberhiány mértékének feltérképezésére és enyhítésére, a gyógypedagógusok képzésének hiányosságai ügyében pedig a felsőoktatási államtitkársággal fognak tárgyalni a keretszámok esetleges emeléséről.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!