szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kedden reggel nem sokkal fél nyolc előtt a felére fogyatkozott a Deák téren tüntető taxisok száma, ebédidőre, műszakváltás után ismét többen lettek. Aki maradt, azt mondja, szerdáig tüntetni akar. Egy tüntető taxist megbírságolt a BKK, helyben le is szedették a kocsiról a taxilámpát. Egymást érik a beszólogatások a téren. Egyelőre nem érkeztek meg a vidéki taxisok erősítésnek, a taxisok abban bíznak, sikerül beszélniük Lázár Jánossal, ez sem tűnik túl valószínűnek jelenleg.

Folyamatosan frissülő cikk!

Kedd este még mindig tart a hétfőn elkezdett forgalomlassító demonstráció, a taxisok a Deák térnél, az Andrássy út–Bajcsy-Zsilinszky út csomópontnál állnak autóikkal. Aki ott maradt, az úgy tervezi, hogy szerdáig biztosan marad. Egy tüntető azt mondta, hogy ha szerdáig nem születik megoldás a problémájukra, akkor lehet, hogy mozgó tüntetésre váltanak.

Kollegánknak a tüntető taxisok azt mondták: egyeztettek több vidéki taxis társaság vezetőjével, akik estére több autót ígértek erősítésként, vagyis vidéki taxisok is csatlakozhatnak a tüntetéshez. Estére azonban egy vidéki taxis sem érkezett.

Egy taxis, aki nem csatlakozott a tüntetéshez, azt mondta munkatársunknak, hogy meg kéne kérdezni a maradék 7050 taxist, hogy ők miért nem csatlakoztak.

hvg.hu

Eközben nagyon igyekeznek Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszterrel találkozni és petíciójukat átadni, amiben már nem szerepel az Uber betiltásának kérése, inkább azonos feltételeket, ellenőrzést és szabályozást kérnek, ha pedig ez nem lehetséges, akkor azt követelik, hogy vonják vissza a fővárosi taxis rendeletet és legyen az, ami régen. A taxisok szerint egyébként Lázár "egy úr", ő az egyetlen ugyanis, aki "érdemben reagált", ugyan nem tartózkodott a Miniszterelnökség épületében, de azt ígérték kollégái, hogy amint visszaér és elvégzi más teendőit, akkor időt szakít rájuk.

A BKK ellenőrei reggel kollégánk szeme előtt bírságoltak meg egy tüntető taxist, aki nem is dolgozott. Azért kapott bírságot, mert kifogyott a hőpapír a számlablokk nyomtatójából és sima papírra cserélte, ami szabálytalan. A verdikt szerint "nem volt munkakész állapotban", pedig a taxilámpa világított. A taxilámpát egyből le is szedették vele. A BKK később közölte, nem bírságoltak, de később szankcionálják majd az egyébként nem tüntető taxist, aki szabálytalanul szolgáltatott.

Stiller Ákos

A kereszteződésben egyébként nincs nagy dugó, csak a szokásos torlódás, az autósok a tanácsokat megfogadva elkerülik a környéket. A forgalmat egy darabig lámpa irányította, majd háromnegyed nyolckor átálltak a rendőri forgalomirányításra.

Nem sokkal reggel fél nyolc után kisebb vita bontakozott ki a taxisok között, hogy hány sávot hagyjanak szabadon, de végül minden maradt a régiben. Heves vitákra hétfőn is volt példa, erről forgatott videónkat itt nézheti meg.

Stiller Ákos

Kollégánk megkérdezett egy munkába tartó autóvezető nőt, aki elmondta, hogy 20 perccel hamarabb indult, hogy biztos beérjen. Azt mondja, érti, hogy a taxisok tüntetnek, mert rájuk sok szigorú szabály vonatkozik, de szerinte nem az Uber betiltása a megoldás, az "kőkorszaki", inkább a taxisokat érintő díjszabáson és néhány szabályon kell változtatni. Egy másik autós végig nyomta a dudát, a lámpánál elcsíptük, kollégánknak egyszerűen csak annyit mondott a taxisokra, hogy "parasztok".

"A kormány mindenkivel tartassa be a törvényeket!"

Fuvarozói és taxis szakmai szervezetek budapesti sajtótájékoztatójukon úgy fogalmaztak, a módszer eltér, de a szakmai szervezetek és az utcán fagyoskodó taxisok célja közös: a kormány ígéreteihez híven tegye világossá, hogy a magyar törvények mindenkire egyformán vonatkoznak.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) január közepén újabb levéllel fordult a miniszterelnökhöz, amelyben azt kérték, hogy a kormányfő jelöljön ki egy hatóságot, amely jogosítványokkal felvértezve koordinálja a vállalkozások tevékenységét, a szabályok áthágása esetén kiszabja a bírságokat, valamint eljárásokat indít. A levélben jelezték, hogy mintegy 500 gépkocsivezető nem rendelkezik a hatályos jogszabályoknak megfelelő eszközökkel és engedélyekkel, ezáltal költségvetési csalást követnek el. A szervezetek véleménye szerint, amíg nem tartja be a szabályokat az Uber, egyszerűen be kell tiltani internetes elérhetőségét.

Metál Zoltán, az OTSZ elnöke hangsúlyozta: azért mert olcsóbb, még nem legális az Uber, tavaly a Nemzeti Közlekedési Hatóság is kimondta, hogy a fuvarmegosztó szolgáltató által folytatott tevékenység törvénytelen. Az Uber által kért modern szabályozás tavaly már megszületett, "csak el kellene olvasni és be kellene tartani" - fogalmazott az elnök. Elmondása szerint az Uber ráadásul nem is minden helyzetben olcsóbb, a vállalkozás üzletszabályzatának aprós betűs része lehetővé teszi, hogy a fuvardíjat duplájára, triplájára, vagy akár nyolcszorosára emelje, amennyiben nincs elérhető autó a környéken. Hozzátette: az Uber azt hirdeti, hogy megfelel a magyar jogszabályoknak, munkahelyet teremt, miközben nincsenek bejelentett munkavállalók, a gépkocsivezetőknek nincsen a tevékenységhez kötődő adószáma. Ezek eredményeként egyes becslések szerint az Uber évi 3 milliárd forint kárt okozhat a költségvetésnek. 

Dudás Zoltán, a BKIK közlekedési osztályának elnöke az Ubert veszélyes jelenségnek nevezte, a vállalkozás olcsóbb szolgáltatást, modern technikát, innovatív megoldást kínál, de valójában adómentes jövedelemszerzésről mutat példát. A taxisoknak rengeteg három szintű - pénzügyi, tárgyi és személyi - szabályozásnak kell megfelelniük, ami komoly anyagi és humánerő-áldozatot követel meg mielőtt eljutnak az első fuvarig. Azzal, hogy egyes szereplők nem felelnek meg a biztonságos szolgáltatói szegmens megteremtéséhez szükséges előírásoknak, elvész a tisztességes piaci verseny lehetősége - tette hozzá. Úgy vélte: az Uber célja, hogy tönkretegye a magyar vállalkozásokat, majd később egy lényegesen drágább szolgáltatással, versenytárs nélkül jelenjen meg a piacon. Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára szerint a végrehajtás egyik hátráltató eleme, hogy az ellenőrzésre jogosult hatóságoknál komoly létszámhiány van, így azt mihamarabb orvosolni kell.

A sajtótájékoztatón többször elhangzott, hogy a cél közös, a szakmai szervezetek a tárgyalásos megegyezés hívei, megértik az utcán demonstráló taxisokat, de szeretnék, ha nem rombolnák a szakma imidzsét a város polgárai körében, mivel a tavaly nyári rendelet hatására éppen kezdett újraépülni a taxisokba vetett bizalom. 

A Főtaxi az MTI-vel közölte: az elsők között csatlakoznak ahhoz a nyilatkozathoz, amelyet a taxisok érdekében példaértékű összefogással fellépő szakmai és érdekképviseleti szervezetek tettek. A taxisrendelet komoly anyagi terhet rótt mind a taxis vállalkozókra, mind a fuvarszervezőkre. Meggyőződésük, hogy a magyar kormány és a magyar hatóságok a magyar vállalkozók pártján állnak és bíznak abban, hogy minden erejükkel azon lesznek, hogy ez a méltánytalan helyzet megnyugtatóan és végérvényesen rendeződjön. Reményüket fejezték ki, hogy több mint 1000 alkalmazottjuk és több mint 1000 szerződött taxis partnerük nem hiába bízik abban, hogy a törvények mindenkire vonatkoznak és a szabályok betartása az egyetlen megfelelő út.

Egy huszonéves nő  azt mondta a taxisoknak, "biztos nincs rendes munkájuk, azért állnak itt". Az egyik sofőr úgy replikázott, "főiskolai diplomám van és három gyerekem, hölgyem". Egy idős úr az úttesten sétálva vetette oda: "szégyelljék magukat, hogy a rendes emberek mozgását akadályozzák", amire egy tüntető úgy válaszolt, "maga is biztos csak a melegfelvonuláson sétálgat az úton".

Uber = gazdasági bevándorló?

Kora délutánra kissé sokasodtak a demonstrálók, 13 óra körül kb. száz jármű állt a Deák tér környékén. Sokan akkor fejezték be a műszakot, onnan mentek a térre. Egy-két kocsiból zene szól, kávéznak, ebédelnek - jelentette tudósítónk. Az egyik taxis "gazdasági bevándorlóként" jellemezte az Ubert: megtalálták a jogi kiskaput a haszonszerzéshez, kiszorítva a helyieket - mondta.

A taxisok egyébként összetartanak, legalábbis az a pár tucat fő, akik demonstrálnak. Egy Madách téren dolgozó férfi elmondta kollégánknak, hogy hétfőn este hiába próbált taxit fogni a helyszínen, az ott állók visszautasították, mondván, nem akarnak sztrájktörők lenni.

A taxisok olyan súlyos jeleneteket egyelőre nem produkáltak, mint hétfőn este, amikor Uber-sofőröket inzultáltak a Deákon. De szent meggyőződésük, hogy az Uber-autók azért haladnak el mellettük, hogy őket provokálják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!