szerző:
Neizer Anita
Tetszett a cikk?

Szakmailag vitatja az RTL Magyarország a GVH-nak küldött levelében a Médiatanács döntését – tudta meg a hvg.hu. A csatorna szerint ténybeli hibákat vétett és rossz számítási módszereket vett alapul a hatóság, amikor nem engedélyezte az RTL–Centrál-üzletet. A levélnek tétje van, a versenyhivatalé ugyanis a döntő szó az ügyben.

Az RTL Magyarország jegyzetben támadta meg, de legalábbis bírálta a Médiatanács múlt heti elutasító határozatát a Gazdasági Versenyhivatalnál, amely szintén dönteni készül a két médiavállalat üzletéről – értesült a hvg.hu. Múlt héten a Médiatanács ugyanis elutasította, hogy az RTL bevásárolja magát a Centrál Médiacsoport digitális üzletágába.

Az RTL még tavaly szeptemberben jelentette be, hogy 30 százalékos tulajdonrészt vásárolna a Centrál Médiacsoport online portfóliójából, amely többek között a 24.hu hírportálnak is a tulajdonosa. A tévécsatorna azzal indokolta a vásárlást, hogy tovább szeretné növelni a jelenlétét a digitális piacon.

Mivel két nagy piaci szereplőről van szó, a végső szót a GVH-nak kell kimondania, de a versenyhivatalnál nem nagyon szokták felülbírálni a sajtót érintő fúziók engedélyezésénél szintén szerepet kapó Médiatanács döntéseit. Ráadásul az RTL jogilag nem is támadhatja meg a Médiatanács állásfoglalását, azt csak a Versenyhivatal teheti meg. Azt sokan előre megjósolták, hogy az RTL–Centrál-bizniszt nem fogja átengedni a Médiatanács, erre az elmúlt évek médiapiaci történései épp elég bizonyítékot szolgáltattak (gondoljunk csak a jobboldali média térhódítására, a kormányközeli médiumoknak rendre kedvező döntésekre).

A Médiatanács elutasítását azzal magyarázta, hogy álláspontja szerint a tervezett összefonódás a televíziós és digitális területen együttesen a tulajdonosi koncentráció jelentős erősödésével járna, az összefonódás eredményeként a véleménybefolyásolási képesség a releváns piacon olyan mértékben változna, amely veszélyeztetné a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését. Hogy pontosan milyen számítások és részletek alapján jutott erre a szakhatóság, azt nem tudni. A GVH-nak megküldött hivatalos dokumentum ugyanis nem nyilvános.

Az RTL szerint viszont jogsértő a Médiatanács állásfoglalása, amit a GVH-nak meg is írtak. Egy, az ügyre rálátó forrásunk szerint a kereskedelmi csatorna ebben azt írta, a Médiatanács hibás módszertant alkalmazott, különösen kirívó hibákat vétett, illetve nem valós tényeket vett alapul, amikor meghozta döntését. Ezért indítványozták azt, hogy a GVH egyeztessen újra a Médiatanáccsal, és az bizonyítsa az adatok forrását.

A forrás szerint amikor például a Médiahatóság a reklámbevételeket vizsgálta, akkor nem a teljes médiapiacot vette figyelembe, hanem kihagyta a nyomtatott sajtót és a rádiókat, azaz nagyjából a reklámtorta 20 százalékát ignorálta. Más esetben 14 százalék helyett 19,3 százalékot emelt ki az RTL Csoport tájékoztató műsorokra számított közönségarányából.

Ilyen szakmai hibából lényegesen több van forrásunk szerint, márpedig ezek alapján elutasították a kérelmet a véleménybefolyásolásra és a sokszínű tájékoztatásra hivatkozva. Mint a hvg.hu-nak elmondta, a Médiatanács abból indult ki, hogy az RTL tévécsatornáival elér 2,2 millió embert, és ehhez jön hozzá nagyjából 900 ezer fő, akik az RTL honlapját és a Centrál Média online oldalait naponta nézik. Ezt a kettőt összeadták, majd a 8,8 milliós, négyévesnél idősebb lakossághoz viszonyították. Így valóban az jön ki, hogy az RTL ezzel a bevásárlással további, közel egymillió embert tud befolyásolni, azaz a társadalom közel 35 százaléka a markában van.

Csakhogy ez nem ennyire egyszerű: az emberek ugyanis tévéznek is meg neteznek is, van tehát, aki olvassa a 24.hu-t, és megnézi az RTL Híradóját is. Pedig ő jól érhetően egy ember, nem kettő. A médiapiacon éppen a valós elérés miatt nézik a keresztfogyasztást. Azaz a tévés és online elérést nem lehet összeadni (egyébként még az egyes portálok látogatószámait sem), vagy ha mégis, akkor ki kell vonni a keresztlátogatottságot. A Médiahatóság viszont úgy tűnik, ezt figyelmen kívül hagyta. Informátorunk szerint egyébként az RTL azzal számol, hogy összesen 3,4 százalékkal ér el majd több embert az összefonódás után.

Forrásunk szerint ez csak két kirívó hiba abból a közel kéttucatból, amire az RTL felhívta a GVH figyelmét. A Versenyhatóságnak egyébként ma kell döntenie arról, egyeztet-e még a kritizált adatok miatt a Médiahatósággal, május végéig pedig végső döntést kell hoznia az RTL és Centrál üzletéről.

Szerettük volna panaszuk kapcsán meghallgatni az RTL magyarázatát is, illetve megtudakolni, milyen más lépéseket tesznek az ügyben, de azt közölték, hogy a GVH-határozat meghozataláig nem kívánnak nyilatkozni a témában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!