Muck Tibor
Muck Tibor
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Közelednek a jövő évi önkormányzati választások, ismét egyre több szó esik az M3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításáról.

Megint nekifut a főváros az M3-as metró északi meghosszabbításának – vagy legalábbis az ezzel kapcsolatos ígérgetésnek. Két hete hozták nyilvánosságra a márciusban kiírt pályázat eredményét; e szerint a budapesti Főmterv és a kecskeméti Viköti kettősének feladata lesz a továbbvezetés előkészítése, engedélyes és kiviteli terveinek kidolgozása. Nem kis pénzért: összesen 3 milliárd forintért.

A közel negyvenéves terv nem elsősorban a Káposztásmegyeren élő húsz-egynéhány ezer embert akarja szolgálni. A fő cél az lenne, hogy az észak-pesti agglomerációból a főváros belseje felé tartó tízezrek közül minél többen, éspedig a belvárostól minél távolabb üljenek át az autójukból a metróra. A feltételek mindenesetre adottak. A lakótelep mellett vezető váci vasútvonal túloldalán közel húszhektáros szabad terület van; a HVG számításai szerint ez akár 8–9 ezer férőhelyes P+R parkoló kialakítására is elegendő lenne. Ezzel egy csapásra a háromszorosára nőne a Budapesti Közlekedési Központ ma 22 ilyen parkolójának összesen 4200 autónyi kapacitása.

Az új metróvégállomás helye. Zöldmezős ígérgetés
©

Csakhogy a 8–9 ezer autónak valahogy el is kellene jutnia a szuperparkolóba. És ez mindjárt a koncepció egyik kritikus pontja. A pályázati kiírás ugyanis olyan terv elkészítését várja, amely a lakótelep főutcájáról nyíló új vasúti aluljárón keresztül táplálná be a parkolóba az M0-s és az M2-es sztráda forgalmát. Az autófolyamot a reggeli és a délutáni csúcsidőben már ma is rendre beduguló Külső Szilágyi úton át akarnák – balra, nagy ívben kanyarodva – bebújtatni a leendő aluljáróba. Márpedig még egy, elvileg folyamatos haladást lehetővé tevő körforgalmi csomópont (egy irányban mért) kapacitása is csak kivételes esetben nagyobb óránként ezer–ezerötszáz autónál; jelzőlámpás megoldásnál pedig eleve csak százas nagyságrendről lehet beszélni. Azaz hiába tudna a metró óránként 22 ezer utast elvinni, ha éppen a legjobban várt utasai, az autójukat otthagyni akarók számára megközelíthetetlen.

Felmelegített ötletek

Három friss kormányhatározat is született a budapesti kötött pályás közlekedésről. Ezek áldásukat adják az M2-es metró és a gödöllői HÉV-vonal másfél évtizede, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület által kitalált összekötésére. Zöld utat kapott a leendő HÉV–metró öszvér Örs vezér téren túli szakaszának rekonstrukciója is. Kelet-Pesten hosszabbítást is ígérnek: a metró rákoskeresztúri szárnyvonalának kiépítését.

Egybekapcsolnák a csepeli és a ráckevei HÉV-et, és azok vonalát – a Boráros tértől a föld alatt – egy hetvenes évekbeli ígéretet teljesítve bevezetnék a Kálvin térre. A kormány parancsba adta a csepel–ráckevei, illetve a szentendrei HÉV-vonalak felszín alatti összekötése – az úgynevezett 5-ös metró – megvalósíthatósági tanulmányának elkészítését is. A vonalakra új járműveket is vennének.

Kétmilliárd forintot irányzott elő a kormány „a Déli pályaudvar térségén keresztül a Nyugati pályaudvarhoz vezető vasúti összekötő alagútnak” – még nem a megépítésére, hanem az erről szóló megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.

A Főmterv és a Viköti tervezői ezt nyilván végigszámolják majd, és csak akkora parkoló építését javasolják, amekkorát értelmes idő alatt meg is lehet tölteni. Ha pedig így lesz, azzal kihasználatlan marad a metróhosszabbítás legfőbb előnye. Pedig a helyszín a lehető legjobb: a terület északi határa maga az M0-s autóút. Kézenfekvőnek tűnne hát a lakótelepi kerülő helyett közvetlen sztrádakapcsolatot kialakítani. Csakhogy új autópálya-csomópont építése nem olcsó mulatság. Különösen itt, ahol a sztráda két meglévő kiágazása annyira közel van egymáshoz, hogy nem lenne egyszerű egy harmadikat begyömöszölni közéjük.

A metró teljes kapacitását persze nem kell mindjárt a végállomáson kihasználni. Sőt nagy baj lenne, ha már ott megtelnének a szerelvények, hiszen akkor a következő megállókban felszállni akarók hoppon maradnának. Meg aztán a koncepció nem is csak a káposztásmegyeriekkel és az agglomerációból érkező autósokkal számol. A tervezők feladata ugyanis nem egy szimpla metróvégállomás, hanem intermodális csomópont kialakítása, buszvégállomással és vasúti megállóval. Így a Dunakanyarból érkező vonatutasok is metróra szállhatnának, miközben a káposztásmegyeriek meg akár vonatra is pattanhatnának, hogy a lehető leggyorsabban jussanak el a Nyugati környékére. Túl sokat persze nem nyernének; metróval a HVG számítása szerint körülbelül 20 perc lehetne ez az út, a ritkábban járó vonattal legfeljebb 5-6 perccel kevesebb.

Egy meglévő vasútvonal hasznosítása a városon belüli közlekedésben mégis előrelépés. De milyen közhaszon származik abból, ha a vonattal érkezők átülhetnek a metróba? Talán az, ha azok is tömegközlekednek, akiknek a metróvonal északi szakaszán van dolguk. A Káposztásmegyerre képzelt intermodális csomópont legnagyobb szépséghibája azonban éppen az, hogy mindkét nagy kapacitású kötött pályás vonal lényegében ugyanarra vezet.

Ahhoz képest persze a mostani koncepcióban már kevesebb a párhuzamosság, hogy négy éve az újpesti önkormányzat „még intermodálisabb” csomópontot terveztetett Káposztásmegyerre. E szerint ugyanis megmaradt volna a 14-es villamos végállomása is, így háromféle síni kapcsolat vezetett volna azonos irányba. Ez már a BKK-nak is sok volt, a nyertes pályázóktól most olyan tervet vár, amely megszünteti a villamos-végállomást; a helyéről induló kék buszok viszont a ma is terjeszkedő lakótelep metró nélküli régióit is feltárhatják.

Ám könnyen lehet, hogy nem is érdemes a metróhosszabbítás melletti és elleni érveket latolgatni. Talán a terv újbóli felmelegítése csak korai kampányígéret a jövő évi önkormányzati választások előtt. Mint ahogyan a Fővárosi Közgyűlés már a 2014. őszi választások előtt néhány héttel is elfogadott egy határozatot a káposztásmegyeri metró előkészítéséről. A 21 káposztásmegyeri választókör között egyetlen olyan sem akadt, ahol az idei parlamenti választáson győzni tudott volna a kormánypártok jelöltje. Ezeknek a választóknak a megkörnyékezése pedig megér – ha metróhosszabbítást nem is, de néhány hangzatos ígéretet.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
38 éve halt meg John Lennon – újra az utolsó kép a zenészről és gyilkosáról

38 éve halt meg John Lennon – újra az utolsó kép a zenészről és gyilkosáról

Benzines villanyautó: teszten a Honda különc hibrid divatterepjárója, az új CR-V

Benzines villanyautó: teszten a Honda különc hibrid divatterepjárója, az új CR-V

Néhány száz tüntető, 60 rendőr - ilyen volt a tüntetés az MTVA székháznál

Néhány száz tüntető, 60 rendőr - ilyen volt a tüntetés az MTVA székháznál

Botrányos: Trump veje segítette a szaúdi herceget az újságíró-gyilkosság után

Botrányos: Trump veje segítette a szaúdi herceget az újságíró-gyilkosság után

Felcsúton járt a Mikulás

Felcsúton járt a Mikulás

Cigányozással vádolja Puzsért egy roma jogvédő aktivista

Cigányozással vádolja Puzsért egy roma jogvédő aktivista