szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szakszervezeti vezető szerint a dolgozók már most túlterheltek, sokan közülük valamilyen betegséggel küzdenek, a vasúttársaság pedig nem szeretné, ha tovább csökkenne a létszám.

Tüntetéssorozat a túlóratörvény ellen
Évek óta nem látott tüntetési hullámot váltott ki a túlórák növelését célzó, rabszolgatörvényként is emlegetett jogszabály parlamenti elfogadása. Az ellenzék a parlamentben, a diákok az utcákon folytatták a tiltakozást, már-már a 2006-os zavargásokat idéző körülmények között.
Friss cikkek a témában

Ahogy beszámoltunk róla, a MÁV sem tervezi bevezetni a 400 óra túlmunkát lehetővé tevő új szabályokat – mindezt a vasúttársaság vezetői mondták el azoknak az ellenzéki képviselőknek, akik hétfő kora délután levében kérték ezt tőlük. A Népszava szerint viszont a MÁV akkor sem tudná bevezetni a szabályt, ha akarná, olyan túlterheltek a társaság dolgozói.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János a lapnak azt mondta: a jelenlegi 300 órás túlmunkakeretet a legtöbb vasúti munkakörben októberre kimerítik a munkavállalók, utána egyéni megállapodásokat köthetnek, ha éreznek magukban erőt további pluszmunkára. Csakhogy a dolgozók már így is kimerültek a rengeteg munka miatt, sokaknak erre már az egészsége is ráment. A cég egyik belső felmérése szerint a létszámhiány majdnem 35 százalékát a tartósan beteg munkavállalók adják.

Meleg szerint a létszámhiány és a dolgozók túlterheltsége is szerepet játszik abban, hogy sok a gond a járatokkal. A múlt év végén az Index közérdekű adatigényléssel megtudta, hogy a vonatok nagyjából tíz százaléka késik vagy el sem indul az országban, a gondok 40 százalékát okozza műszaki hiba, például felsővezeték-szakadás vagy a váltó meghibásodása, nagyobb részben tehát az ember hiányzik.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke úgy tudja, tavaly 1067 főt vettek fel a vasúttársasághoz, de ennél 115-tel többen hagyták ott a MÁV-ot. Különösen azokra a munkahelyekre nem találnak elég jelentkezőt, amelyek veszélyesnek minősülnek a felsővezetékek vagy a szélsőséges időjárás miatt. Meleg úgy véli, ha tovább emelnék a túlórakeretet, még többen hagynák ott a társaságot.

Az érdekvédelmi vezető szerint a késéseket és kimaradásokat csak részben lehet csökkenteni technikai fejlesztésekkel, mivel a 40 ezer alkalmazottat foglalkoztató vasúti csoport létszámában ezek az újítások nem hoznak lényeges változást – hangsúlyozta Meleg János. A MÁV dolgozói zömében 50 év körüliek, de már az idén sokan mennek nyugdíjba.

A szakszervezeti vezető szerint a vasúttársaság is tisztában van vele, hogy nem tudja teljesíteni az elvárt szolgáltatásokat, ha tovább csökken a létszám, ezért partnere az érdekvédőknek a régi dolgozók megtartásában. A cégnél működő egészségmegőrző program keretében egy ideje már nem is a szabadságuk terhére mehettek el az egy-két hét rekreációs kezelésre kényszerülő dolgozók, de idén erre már csak akkor van lehetőség, ha befizetik a MÁV-tól kapott természetbeli juttatás személyi jövedelemadóját.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!