szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szakszervezeti vezető szerint a dolgozók már most túlterheltek, sokan közülük valamilyen betegséggel küzdenek, a vasúttársaság pedig nem szeretné, ha tovább csökkenne a létszám.

Tüntetéssorozat a túlóratörvény ellen
Évek óta nem látott tüntetési hullámot váltott ki a túlórák növelését célzó, rabszolgatörvényként is emlegetett jogszabály parlamenti elfogadása. Az ellenzék a parlamentben, a diákok az utcákon folytatták a tiltakozást, már-már a 2006-os zavargásokat idéző körülmények között.
Friss cikkek a témában

Ahogy beszámoltunk róla, a MÁV sem tervezi bevezetni a 400 óra túlmunkát lehetővé tevő új szabályokat – mindezt a vasúttársaság vezetői mondták el azoknak az ellenzéki képviselőknek, akik hétfő kora délután levében kérték ezt tőlük. A Népszava szerint viszont a MÁV akkor sem tudná bevezetni a szabályt, ha akarná, olyan túlterheltek a társaság dolgozói.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János a lapnak azt mondta: a jelenlegi 300 órás túlmunkakeretet a legtöbb vasúti munkakörben októberre kimerítik a munkavállalók, utána egyéni megállapodásokat köthetnek, ha éreznek magukban erőt további pluszmunkára. Csakhogy a dolgozók már így is kimerültek a rengeteg munka miatt, sokaknak erre már az egészsége is ráment. A cég egyik belső felmérése szerint a létszámhiány majdnem 35 százalékát a tartósan beteg munkavállalók adják.

Meleg szerint a létszámhiány és a dolgozók túlterheltsége is szerepet játszik abban, hogy sok a gond a járatokkal. A múlt év végén az Index közérdekű adatigényléssel megtudta, hogy a vonatok nagyjából tíz százaléka késik vagy el sem indul az országban, a gondok 40 százalékát okozza műszaki hiba, például felsővezeték-szakadás vagy a váltó meghibásodása, nagyobb részben tehát az ember hiányzik.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke úgy tudja, tavaly 1067 főt vettek fel a vasúttársasághoz, de ennél 115-tel többen hagyták ott a MÁV-ot. Különösen azokra a munkahelyekre nem találnak elég jelentkezőt, amelyek veszélyesnek minősülnek a felsővezetékek vagy a szélsőséges időjárás miatt. Meleg úgy véli, ha tovább emelnék a túlórakeretet, még többen hagynák ott a társaságot.

Az érdekvédelmi vezető szerint a késéseket és kimaradásokat csak részben lehet csökkenteni technikai fejlesztésekkel, mivel a 40 ezer alkalmazottat foglalkoztató vasúti csoport létszámában ezek az újítások nem hoznak lényeges változást – hangsúlyozta Meleg János. A MÁV dolgozói zömében 50 év körüliek, de már az idén sokan mennek nyugdíjba.

A szakszervezeti vezető szerint a vasúttársaság is tisztában van vele, hogy nem tudja teljesíteni az elvárt szolgáltatásokat, ha tovább csökken a létszám, ezért partnere az érdekvédőknek a régi dolgozók megtartásában. A cégnél működő egészségmegőrző program keretében egy ideje már nem is a szabadságuk terhére mehettek el az egy-két hét rekreációs kezelésre kényszerülő dolgozók, de idén erre már csak akkor van lehetőség, ha befizetik a MÁV-tól kapott természetbeli juttatás személyi jövedelemadóját.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hogyan érjük el, hogy a másik megbocsássa, és el is felejtse a sérelmet?

Hogyan érjük el, hogy a másik megbocsássa, és el is felejtse a sérelmet?

Úgy tűnik, a több Balaton többe is kerül, mint az Adria

Úgy tűnik, a több Balaton többe is kerül, mint az Adria

Újabb villamosfelújítás kezdődik Budapesten, most nem a 4-6-os vonalon

Újabb villamosfelújítás kezdődik Budapesten, most nem a 4-6-os vonalon