Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
A baleset tavaly májusban történt, ketten meghaltak.
Nem műszaki vagy szerkezeti meghibásodás okozta a pécs-pogányi repülőtér közelében tavaly május végén történt, két halálos áldozatot követelő légi balesetet – közölte a Magnus Aircraft Zrt. a rendőrségi nyomozás eredményeire hivatkozva.
A balesetet szenvedő gépet fejlesztő cég közleménye szerint a Pécsi Rendőrkapitányság a légi közlekedés gondatlanságból elkövetett veszélyeztetésének gyanúja miatt indított büntetőeljárást megszüntette.
A Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság az MTI érdeklődésére ezt megerősítette, hozzátéve, hogy a nyomozást "az elkövető halálára való tekintettel" 2018. november 12-én szüntették meg.
A Magnus közleményében idézi a rendőrségi határozatot, amely szerint "a légijármű lezuhanása egy túldöntött jobb fordulatban történő átesés következménye", ehhez a pilóta vezetéstechnikai hibája vezetett.
"Motorleállás, műszaki vagy szerkezeti meghibásodás nem volt. Nem megfelelő súlyponthelyzetre, túlterhelésre utaló adat nem merült fel" a rendőrségi határozat szerint, amelyből az is kiderült, hogy a kormány működésével kapcsolatos rendellenesség szintén nem volt megállapítható.
"A vészhelyzet kialakulásában szerepet játszhatott a parancsnok pilóta (.) megkésett reakciója és a repülőgép nem elegendő repülési magassága is" – olvasható a határozatrészben.
A határozat még tavaly novemberben megszületett, a Magnus azonban csak most hozta nyilvánosságra. Amikor az MTI rákérdezett, miért nem közölték korábban, a cég azt válaszolta: három különböző szervhez tartozó vizsgálat zajlott a balesettel összefüggésben, "ezek közül pedig a rendőrségi eljárás az, amely a Magnus Aircraft Zrt. és a közvélemény számára egyaránt döntő fontosságú".
"Mivel a vizsgálatokhoz eltérő határidők és fellebbezési időtartamok kapcsolódnak, megvártuk, amíg a kapott eredmények egybehangzólag kizárják az eFusionnal kapcsolatos konstrukciós és technológiai hibákat, és csak ezt követően hoztuk nyilvánosságra a határozat kivonatát" – írta a cég.
A tavaly augusztusban elkészült előzetes hatósági jelentés szerint sem volt jele annak, hogy a gép meghibásodása okozta volna a tragédiát, mint ahogy arra sincs bizonyíték, hogy a pilóták cselekvőképességét egészségügyi probléma akadályozta volna.
Ahogy akkor megírtuk, a Magnus Aircraft Zrt. eFusion típusú gépe 2018. május 31-én, tesztrepülés közben zuhant le a pécs-pogányi repülőtér közelében. A járműben utazó 61 éves és 42 éves férfi a helyszínen meghalt.
Az elektromos repülőgép délelőtt 10 óra közül szállt fel, megtett két kört, majd a repülőtértől körülbelül másfél kilométerre, az 58-as út keleti felén kukoricaföldre zuhant.
A pécs-pogányi repülőtér szomszédságában a baleset előtti napon tartották a Magnus Aircraft Zrt. repülőgépgyárának bokrétaünnepét. Az eseményen az épülő összeszerelő üzem legmagasabb pontjára kitűzött bokréta fölött a cég által gyártott két repülőgép is átrepült.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.