Megírtuk, ki kellett üríteni a 3-as metró frissen felújított szakaszát múlt szerdán, mert a Gyöngyösi utcánál egy elektromos szekrényben izzott, füstölt egy vezeték. Később kiderül: a rövidzárlatot egy patkány okozta, a BKV közleményében egészen pontosan "kistestű emlősállatról" írt.
Nem mostanában lehetett hallani hasonló történetet, de Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta: 39 éven át dolgozott a metrónál, 16 éven át motorkocsiveztő, majd 23 éven át a 3-as vonal egyik instruktora volt, de sohasem hallott még hasonló esetről.
Több patkánnyal is talákoztam a metróban, de ilyenre még soha nem volt példa pályafutásom során, hogy egy állat zárlatot okozzon,
mondta Bíró Endre.
De akkor mégis miért akasztotta meg pont most a metrót egy kisállat?
Több lett a parkány Budapesten?
Még tavaly ősszel többször is írtunk róla (például itt, itt, és itt is), hogy sokan a patkányok elszaporodására panaszkodtak a városban. Budapest Főváros Kormányhivatala azonban kérdésünkre azt írta:
figyelemmel kísérik a fővárosban folyó irtási és megelőző tevékenységek hatékonyságát, és a kormányhivatalhoz érkezett bejelentések számában hónapok óta nincsen növekedés.
A július óta a főváros számára a kártevőirtást végző RNBH konzorcium azt mondta lapunknak a patkányhelyzetről: a július előtti statisztikákra nem látnak rá, de az azóta eltelt időszakban nem tapasztaltak növekedést a patkányok számában. Reisinger Mátyás, RNBH konzorcium vezetője szerint
minden tavasszal és ősszel jellemző jelentős patkányszaporulat, így ebben az időszakban természetes az állomány növekedése, de nem igaz, hogy a szokásosnál több bejelentést kaptak volna.
Egy másik patkányirtó vállalat, az Eurokártevőirtás kérdésünkre megerősítette: 2018 közepén érezhetően több patkányra vonatkozó bejelentést kaptak, azonban azóta sikeresen felvették a rágcsálókkal a harcot, nem tapasztaltak annyi bejelentést.
De hogy kerülhetett egyáltalán oda?
A nagyvasútnál is előfordul alkalmanként, hogy a kábelek közé kisállatok kerülnek, és zárlatot okoznak, mondja Dr. Komócsin Zoltán, a BME Közlekedés- és Járműirányítási tanszékének adjunktusa. De a budapesti metró történetében még ő sem hallott ilyen esetről.
Maguk a vezetékek ugyan általában le vannak szigetelve, a baleset egy fémdobozban történt, a zárt téren belül pedig a vezetékeket nem szokás leszigetelni, magyarázza Komócsin.
Így fordulhatott elő, hogy a patkány bemászott a dobozba, a testével összekötötte a vezetékeket, és zárlatot okozott.
A felújítás bolygathatta meg őket
Reisinger azt is elmondta: az említett szakaszon a patkányok számának esetleges növekedése mindenféleképpen összefüggésben lehetett a metrófelújítással, hiszen a föld bolygatása, mozgatása miatt az állatok előjöhetnek.
Az Etele út környékén is több az előforduló patkány mostanában, mert ott is sok felújítást végeztek az elmúlt években,
teszi hozzá Reisinger.
Komócsin szerint is a felújítással lehetett összefüggésben, hogy mégis bekerülhetett oda egy állat, ugyanis
az építkezés során megbontották a metróalagút födémét is, és onnan mászhatott be a patkány.
A Műszaki Egyetem tanára szerint igen kicsi rá az esély, hogy hasonló eset még egyszer előfordul.