Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem csodafegyver az ellenzék közösségi médiás kampánya: csupán politikusokat tudtak sikerrel kiemelni rengeteg pénzért, a Megafon Központot lekoppintása nem jött össze.

Választás 2022
Működik-e a sokadik ellenzéki összefogás-recept? Meggyőző tud-e lenni Márki-Zay Péter? Vagy marad minden a régiben, és győz a Fidesz, legfeljebb kétharmada nem lesz? Vagy akár az is? Egyáltalán: le lehet győzni ma Magyarországon Orbán Viktort? Belelendült a választási kampány, mi pedig minden pillanatát követjük. Tartsanak velünk!
Friss cikkek a témában

Furcsa, de igaz: többet költött eddig facebookos hirdetésekre Márki-Zay Péter ellenzéki miniszterelnök-jelölt, mint Orbán Viktor miniszterelnök. Legalábbis papíron így van, mivel a Márki-Zay Péter profilján lévő bejegyzéseket hetente nagyjából húszmillió forintból emeli ki hirdetésként a kormanyvaltok.hu (összesen már 194 millió forintot költöttek erre), míg Orbán anyagait a Fidesz hetente nagyjából 15 millió forinttal tolja meg (2019 óta összesen 120 millió forint értékben).

Papíron tehát Márki-Zay személyes profilja reklámköltésben felülmúlja Orbánét a kampányban, ám valójában a kormány nagyságrendekkel több pénzt fektetett a Facebook-hirdetésekben. Ezen felül pedig összesítésünk szerint a Fideszt finanszírozóként megjelölő hirdetők (fideszes politikusok, miniszterek, a kormánypárt egyéni jelöltjei) január óta hetente összesen mintegy ötvenmillió forint értékben hirdették posztjaikat, összes költésük pedig mára eléri a nyolcszázmillió forintot is.

A Facebookon hirdető politikai szereplők közül ugyan messze a kormánypárti narratívát harsogók költik a legtöbbet, azonban az ellenzék a kampányhajrára fordulva megpróbált hozzájuk felzárkózni. Erre utal legalábbis, hogy Márki-Zay Péter heti húszmilliós Facebook-költése mellett jutott pénz az összellenzéki Egységben Magyarországért Facebook-oldalának reklámjaira is: ott mára összesen 42,6 millió forintért emeltek ki posztokat, ebből csak az utóbbi hét napban 12,5 millió forintért. Az Egységben Magyarországért Facebook-oldalának költségeit is a kormanytvaltok.hu állja.

Márki-Zay Péter
Veres Viktor

Nem maradt tétlen a Márki-Zay Péter hátországát adó Mindenki Magyarországa Mozgalom sem, ezen az oldalon hetente 4-500 ezer forintért emelnek ki posztokat. A Mindenki Magyarországa Mozgalom facebookos hirdetési költsége az elmúlt három hónapban 6 millió forint.

Az ellenzéki pártok közül a Demokratikus Koalíció költi a legtöbbet a kampányhajrában a Facebookon, az utóbbi két hétben egy-másfél millió forintot költöttek hirdetésekre, ami persze eltörpül az összeg mellett, amelyet mondjuk egy-egy kormánypárti influenszer elkölt egy héten. A DK-t a Momentum követi 7-800 ezer forintos heti büdzsével. A Momentum és a harmadik legtöbbet költő párt között azonban szakadék tátong: a Párbeszéd a kampányhajrában 3-400 ezer forintból gazdálkodik a Facebookon, a Jobbik a Párbeszéd költségének felét fordítja hirdetésekre, az LMP a tizedét, míg az MSZP az elmúlt hét napban egyáltalán nem hirdetett hivatalos oldalán.

Az ellenzéki politikusok közül Márki-Zay Péter után Jakab Péter, a Jobbik elnöke költi el a legtöbb pénzt a platformon hirdetésekre: az utóbbi hét napban 2,4 millió forintért vásárolt kiemelést, őt Gyurcsány Ferenc (1,9 millió forint), Dobrev Klára (900 ezer forint), majd Karácsony Gergely (370 ezer forint) követi. A főpolgármester hirdetéseit a Kilencvenkilenc Mozgalom finanszírozza, az a szervezet, amit az még előválasztási – és remélt választási – kampányához hozott létre hátországként. A közös ellenzéki lista első öt helyén lévő politikusok közül csak Fekete-Győr András nem költött semmit hirdetésekre Facebookon január eleje óta.

Jakab Péter
Varjas Ádám

A csatatér-körzetekben az ellenzék költ többet

Meglepő, de az ellenzék egyéniben induló jelöltjei az utóbbi 90 napban túlköltik fideszes ellenfeleiket a csatatér-körzetekben. Czeglédy Csaba, a DK jelöltje például a dupláját költi el Szombathelyen Hende Csaba Facebookra fordított összegének. Hende az utóbbi 90 napban csupán hétszázezer forintért hirdette posztjait, míg Czeglédy 1,4 millió forintot költött erre. Hasonló tendencia látható Tapolcán Rig Lajos és Navracsics Tibor közösségi médiás párharcában. Előbbi 1,1 millió forintot, utóbbi 750 ezret költött el Facebookon.

Az előbb vázolt kép a budakeszi központú Pest 2-es körzetben dől meg: Szél Bernadett kétmillió forintból építette fel közösségi médiás kampányát az utóbbi három hónapban, a fideszes Menczer Tamás viszont 8,2 millió forintért hirdetett január óta.

Erről a körzetről riportot is írtunk, itt olvashatja:

A rafinált Budakeszi körzetet egyszerre nyerheti meg a Fidesz és az ellenzék

Noha Karácsony Gergely főpolgármester biztosra veszi, hogy a Pest 2-es körzetben Szél Bernadett fog nyerni, ez korántsem vehető biztosra. Menczer Tamás az állam képviseletében osztogat, Szél viszont a helyben élő politikus imázst erősíti. Kérdés, hogy melyik jön be jobban.

Két olyan billegő körzet is van, ahol a kormánypárti jelölt a kampányhajrában egyáltalán nem költött facebookos hirdetésekre. Miközben 2020-ban Szerencsen, amikor a fideszes kétharmad volt a tét, Koncz Zsófia közösségi médiás reklámjaira több mint ötmillió forintot költöttek, addig ő most február közepe óta nem hirdetett egyáltalán a platformon. Ellenfele, Jézsó Gábor aktívabb: a szocialista politikus 876 ezer forintért vásárolt hirdetéseket.

Nem hirdetett a Facebookon az elmúlt egy hónapban Hörcsik Richárd, a Fidesz Borsod-Abaúj-Zemplén 5. számú egyéni választókerületben induló jelöltje sem. Ellenfele, a jobbikos Erdei Sándor Zsolt azonban aktív a platformon: február közepe óta 650 ezer forintért hirdetett. Lehet, hogy Hörcsik azért nem költ, mert – ahogyan az Átlátszó megírta – totális mozgósítás lesz a körzetben, ami hatékonyabb lehet, mint a Facebook-hirdetések.

Bedőlt az alternatív Megafon

A választásra a Facebookon komoly mozgósítással gyúrt rá a kormánypropagandát toló Megafon Központ is: hirdetési költségeik március 28-án átlépték az egymilliárd forintot. Mellettük költésben kiemelkedő kormánypárti oldal az Aktuális Média (276 millió forintot költöttek el Facebookon), valamint a Budapest Beszél (69 millió forintot költöttek hirdetésekre).

A hivatalos kampányidőszakra pedig a Mészáros Lőrinc médiaportfólióját tömörítő Mediaworks Hungary Zrt. lapjai, valamint az Origót kiadó New Wave Media Group is beszállt a facebookos hirdetésekbe: a kormányközeli újságok hirdetésekben gyalázzák Márki-Zay Pétert és éltetik Orbánt. A New Wave hetente nagyjából húszmillió, míg a Mediaworks szintén hetente 65 millió forintot költött az alájuk tartozó lapok posztjainak és cikkeinek hirdetéseire.

Ilyen nagyságrendű közösségi médiás mozgósítást sem az ellenzéki pártok, sem az ellenzéki érzületű befektetők nem tudtak felmutatni a kampányban, azonban próbálkozások voltak a Megafon és az Aktuális ellenzéki megfelelőjének összerakására. Korábban már beszámoltunk az Ezalényeg.hu nevű ellenzéki propagandaoldalról, aminek felelős kiadója és ügyvezető igazgatója a volt szocialista országgyűlési képviselőPáva Zoltán fia, Páva Zoltán. Az Ezalényeg összesítésünk szerint heti közel negyvenmillió forintért emeli ki posztjait, a Facebook Hirdetéstárának nyilvántartása szerint pedig 2019 óta már 452 millió forintot költöttek hirdetésekre.

Szintén ifjabb Páva Zoltán áll a Lényeglátók nevű platform mögött. Ez lett volna az ellenzéki Megafon, ahol kvázi amatőrök is működtethetnek politikai videoblogot, ám a platform nem indult végül el. A Lényeglátók arra toborzott embereket, hogy azok „szembeszálljanak a hatalom hazugságaival”, ám a weboldalán és Facebook oldalán a mai napig is csupán a jelentkezésre buzdító posztok láthatók – február 20-i határidővel. Az oldal ezeket a posztokat 2,4 millió forintért hirdette.

Kampányüzemmódra kapcsolt január óta a független lapok híreit recikláló, magát közösségi finanszírozásból működőnek mondó Erősítő, amely az utóbbi kilencven napban 172 millió forintot költött facebookos hirdetésekre, hetente nagyjából 15-17 millió forintot fordítva erre. Amin januári cikkünkben is írtunk, mára fokozottan megállja a helyét: nehezen elképzelhető, hogy ebbe a projektbe az egyszerű felhasználók tettek ennyi pénzt.

Bonyolult cégháló bontakozik ki az ellenzék narratíváját 26,3 millió forintért hirdető Nyugati Pályán mögött: a hirdetéseiket a Splendidea Communications Kft. finanszírozta, a kft. tulajdonosa pedig a Splendidea Corporation Zrt. Mindkét cég vezérigazgatója Szabados Krisztián, a Political Capital politikai elemzőcég korábbi tulajdonosa. A Splendidea Corporation Zrt. tulajdonosa pedig az ONE NATION Communications Tanácsadó Kft., amiben Szabados mellett a Political Capital egy másik korábbi elemzőjének, Somogyi Zoltánnak is tulajdonrésze van.

82 millió forintot költött ellenzéki témájú hirdetésekre az Ez Van nevű Facebook-oldal, a hirdetéseket az ezvan.tv finanszírozta. Hogy az ezvan.tv mögött pontosan ki áll, arról nincs információnk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!