Tetszett a cikk?

A világot változtathatják jobb hellyé, ha maradnak, és nincs joguk reklamálni, ha lelépnek – erről beszélt a Fülke legfrissebb adásában három osztályfőnök, akiket arról kérdeztünk, mi motivál egy tanárt napról napra, tanévről tanévre. Az iskolai évnyitó előtt a bérviták és a fűtéskrízis árnyékában szakmájuk szépségéről és társadalmi súlyáról beszélgettünk a pedagógusokkal.

Szeptember 1-jén a covidos évek után aligha jön felszabadult tanévkezdés, a tanári szakma és az oktatás problémái vélhetően hosszú ideig fogják tematizálni a közbeszédet - a Fülke legfrissebb epizódjában mégsem ezekre fókuszáltunk. Sokkal inkább arra, hogy megértsük, mi zajlik a színfalak mögött; a tanáriban, a katedrán, vagy az otthoni dolgozatjavítás közben - és miért közös ügyünk a közoktatás, akár foglalkozunk annak akut problémáival, akár nem. Közéleti podcastunk e heti vendége három osztályfőnök: Tasi Kata magyartanár a Kölcsey Ferenc Gimnáziumból, Bölcsföldiné-Türk Emese német- és hittantanár a Baár-Madas Református Gimnáziumból, és Návai Péter magyartanár az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolából.

Az adásban megszólaló tanároktól nem azt kértük, hogy a személyes nehézségeikről meséljenek, hanem magyarázzák el azt a lelkesedést, amely érezhetően átjárja őket szeptember 1-je előtt. Mi motiválja őket napról napra, tanévről tanévre? Hogyan lehet egy tanár emberként is ott a diákjainak? És miért fontos a társadalomnak, hogy motiváltak legyenek a pedagógusai? Ezekről a kérdésekről beszélgetett velük Nagy Iván László.

Tasi Kata, a Kölcsey Ferenc Gimnázium magyartanára: Ha a gyerek már az Antigonén vagy az Oidipusz királyon elgondolkodik, haladtam afelé, hogy elfogadó legyen.
Asszonyi Eszter
Bölcsföldiné-Türk Emese, a Baár-Madas Református Gimnázium német- és hittantanára: Ballagáskor jött oda hozzám egy végzős, és mondta azt, hogy én nem tartanék ott, ahol most vagyok, ha nincs a Tanárnő. Ennél több nem kell, már megérte dolgozni.
Asszonyi Eszter
Návai Péter, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola magyartanára: Ha nem kérünk segítséget egymástól, a gyermekek iránti felelősség agyon tud nyomni.
Asszonyi Eszter
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Windisch Judit hvg360

Lannert Judit: "A sok kisiskola miatt nem Orbán Viktorra kell mutogatni"

Lannert Judit oktatáskutató szerint nem visz előre az a számháború, hogy hány pedagógus hiányzik a rendszerből. Legalább ugyanilyen fontos kérdés az, hogy a rendszert jól alakították-e ki. A rövid válasz az, hogy nem, viszont nem mindenért Orbán Viktor a hibás. Lannert szerint a szülők jelentős része sem tudatos, a legfontosabb számukra az, hogy a gyerekük legyen valahol, amíg ők dolgoznak. Éppen ezért véli úgy a szakember, hogy nagyon sokáig lehet "fékezett habzással" működtetni az oktatást.

Windisch Judit hvg360

"Egy nyugdíjas fog visszajönni délutánosnak az alsósokhoz. 72 éves"

Van, ahol apukák tanítják az informatikát, van, ahol a helyettesítő tanár saját tanulmányai alapján próbál órát tartani, míg mást úgy küldenek be németet helyettesíteni, hogy egy mukkot sem beszél németül. Több diák úgy kezdi a tanévet, hogy nem tudja, ki lesz egyik vagy másik tanára – esetleg az osztályfőnöke. Történetek az ország minden részéből a tanárhiányról.