szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Azzal kapcsolatban konszenzus van, hogy az okoseszközök iskolai jelenlétének valamifajta szabályozására szükség van – írja a Republikon Intézet elemzése.

Augusztus végén nagy port kavart a hazai nyilvánosságban az a kormányrendelet, amely korlátozza az okoseszközök, elsősorban az okostelefonok használatát az iskolákban. Még nagyobb visszhangot kapott, amikor a Belügyminisztérium felmentette a budapesti Madách Imre Gimnázium igazgatóját, aki nyilvánosan jelezte, hogy nem fogják begyűjteni a telefonokat a diákoktól.

A Republikon Intézet legújabb elemzésében ezért az okostelefonok iskolai használatának szabályozását tekintette át egyes európai országokban. Ebben megállapították, hogy bár azzal kapcsolatban konszenzus látszik, hogy az okoseszközök iskolai jelenlétének valamifajta szabályozására szükség van, az EU tagállamai között (is) igen eltérő szabályozási gyakorlatok vannak érvényben.

Zoknik, buborékfóliák, korai kezdés és kulcsra zárt termek – így oldják meg az iskolák a mobiltilalmat

Kreatív módszerekkel próbálnak megoldást találni a magyarországi iskolák, hogy betartsák a mobiltelefonok tiltását kimondó belügyminisztériumi rendeletet. Akad olyan intézmény, ahol elég a táskában tartani a kikapcsolt mobilt, máshol korábban kell bemenni, hogy legyen elég idő egyenként aláírni az átvételi elismervényt. És akad olyan iskola is, ahol arra is felkészültek, ha a diák feljelenti a pad alatt mobilozó osztálytársát.

Egyes országok (pl. Csehország) az oktatási intézményekre bízzák, hogy kezeljék a problémát, és nem vezetnek be állami szintű szabályozást; mások (pl. Hollandia) az okoseszközök szinte teljes kitiltását választják; megint mások (pl. Franciaország) aktívan kísérleteznek a korlátozó szabályozások bevezetésével.

Az elemzés szerint általánosságban elmondható, hogy a szabályozások szigorítása európai trendnek tekinthető, különösen 2023 óta, amikor az UNESCO átfogó tanulmánya nagy visszhangot keltve hívta fel a figyelmet az okostelefonok fiatalokra jelentett veszélyeire. Az idén augusztusban kiadott, az okoseszközök iskolai jelenlétét erősen korlátozó magyar kormányrendelet illeszkedik ebbe az európai trendbe.

Azt is megállapítják, hogy egy szakpolitikai intézkedés nem pusztán attól válik sikeressé vagy sikertelenné, hogy az azt megalapozó törvény vagy határozat szövege megfelel-e a szabályalkotó szándékainak, hanem attól is, hogy mennyire tartják elfogadhatónak és megvalósíthatónak azok, akiket végső soron érint. A magyar kormány a vonatkozó kormányrendelet előkészítésébe nem vonta be kellőképp az érintetteket (pedagógusokat, szülőket, diákokat), ezzel pedig megágyazott az intézkedéssel szembeni ellenérzésnek, tiltakozásnak és a szabálykerülő magatartásnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!