szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Tavaly ősz óta tart a huzavona.

„Túszul ejtették a repülőgépeinket Kadarkúton. Csak úgy tudnánk elvinni őket onnan, ha bemehetnénk, és szétszedhetnék a gépeket, de engem már nem engednek be, miközben határidőket szabnak, hogy mikorra kell elszállítanunk mindent” – mondta a 24.hu-nak az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány elnöke. Horváth István két repülőgépről beszélt, az egyik egy honvédségi, sugárhajtású L-39 Albatros. A gépek a kadarkúti futópálya melletti lucernásban süllyedtek meg, annak a Fly-Coop Kft.nek a területén, amely 2016-ban még Rogán Antalt helikoptereztette.

A faramuci helyzetet évek óta nem sikerül megoldani: a cikk szerint az egykori magyar légierő öregfiúk csapatából összeállt Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány 2023 tavaszán állapodott meg a Fly-Coop vezetésével. Hosszú távú együttműködésről van szó, amelynek keretében került az L-39-es is Kadarkútra. A gép állami tulajdonban van, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum engedte át műtárgyként, haszonkölcsön-szerződésben az Aviátornak. A róla szóló szerződésben kikötötték, hogy 2026 őszéig állomásoztathatják a kadarkúti állandó kiállításon, az alapítvány pedig azt vállalta, hogy jelentős felújítást végez el rajta.

Az Aviátor és a Fly-Coop szakmai barátságának viszont hamar vége lett. Az alapítvány ugyanis a gépek többségét tavaly októberben elköltöztette egy új kiállítóhelyre, Kaposújlakra, ám két repülő, egy Szuhoj, valamint az L-39-es ott maradt. Horváth István, az Aviátor elnöke a lapnak azt mondta, ősszel kapott egy levelet a cégtől, amelyben felszólították, hogy november végéig szereljék szét a gépeket és vigyenek el mindent – ehhez azonban Horváth állítása szerint nem biztosították a megfelelő feltételeket. Horváth azt mondja, hogy „a Kadarkúton tárolt gépek a mai napig hadianyagként vannak nyilvántartva, a mozgatásuknál és a szereléseknél be kell tartani az előírásokat. Az esetleges következményekért is nekünk kell vállalni a felelősséget.” Csakhogy a gépekhez nem tudnak nyúlni: ahhoz „beton” kellene, vagyis szerelési lehetőség a füves pálya melletti, szilárd burkolatú területen.

Ezután kerültek a gépek a futópálya mellé, a lucernásba. Horváth november 10-én írt a Fly-Coopnak, hogy a cég „a haditechnikai anyagok kezelésére vonatkozó előírásokat megsértve”, az alapítvány tudta és hozzájárulása nélkül vontatta olyan területre a két repülőt, ahol a szétszerelést nem lehet elvégezni. Majd feljelentést tett, hiszen szerinte a repülőkben félmilliós kár keletkezett a vontatás miatt. A rendőrség a lapnak meg is erősítette, hogy rongálás gyanúja miatt nyomoznak.

Majd decemberben belépett az ügyben a Hadtörténeti Intézet és Múzeum is: a gépek körüli huzavonát látva megszüntették az L-39-esre kötött szerződést, és elkezdték követelni az alapítványtól, hogy rövid határidőn belül, saját költségükön szállítsák vissza a szolnoki helikopterdandár központjába. A múzeum parancsnokhelyettese erről a Fly-Coopnak is jelzést küldött, mire az ugyan engedélyezte a szétszerelését, de azt kikötötte, hogy Horváth István nem léphet be a repülőtér területére. Horváth válaszában jelezte, hogy részéről rendben, szétszerelnek – de csak akkor, ha nem az L-39-el, hanem a Szuhojjal kezdhetnek, ami az alapítvány tulajdonában van.

A Fly-Coop a lapnak azt írta, hogy az Aviátor jogellenesen tárolja náluk a gépeket, emiatt pedig tárolási díjra is jogosultak lennének, ezt csak méltányosságból nem érvényesítik.

A gépek változatlanul ott állnak Kadarkúton, a lucernásban.

(Címlapképünk archív, illusztráció.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!