Még mindig tárgyal a British Airways (BA) légitársaság vezetése és a szakszervezet a légi utaskísérők hétvégétől tervezett háromnapos sztrájkjának elkerüléséről.
A BA 12 ezer utaskísérője a legnagyobb brit szakszervezet, a Unite továbbra is érvényben lévő felhívására szombattól három napig, március 27-étől négy napig sztrájkolna, és az érdekképviselet szerint április második felében újabb sztrájkok lehetnek, ha addig nem sikerül megegyezni a cégvezetéssel a vitás bér- és létszámkérdésekben. Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója és Tony Woodley, a Unite főtitkára péntek hajnalba nyúló, négyszemközti tárgyalásokat folytatott a brit szakszervezeti szövetség (TUC) londoni székházában. Az egyeztetésről mindketten nyilatkozat nélkül távoztak, de a tárgyalások péntek délelőtt folytatódnak.
A BA - amely a Malévval együtt a oneworld globális légi szövetség tagja, és naponta három járatot közlekedtet a londoni Heathrow repülőtérről Budapestre - mindazonáltal már kidolgozta sztrájkmenetrendjét, amelynek alapján a cég reményei szerint a sztrájknapokra repülőjeggyel rendelkező utasok hozzávetőleg 65 százaléka eljut célállomására. Ezt a British Airways a cégen belül munkára jelentkező önkéntesekkel, illetve más légitársaságoktól személyzettel együtt bérelt repülőgépekkel igyekszik biztosítani.
A jelenleg érvényes sztrájkmenetrend alapján a budapesti járatok közül a munkabeszüntetés mindhárom napján a középső, a BA 868-869-es számú járatpár közlekedni fog, jóllehet a járatokat egy másik légitársaság, a Transavia fogja üzemeltetni, Boeing 737-es repülőgépekkel. A péntek hajnali állapot szerint a másik két budapesti British Arways-járatot a sztrájknapokra törölték. A British Airways tervei szerint a második legnagyobb brit repülőtérről, a londoni Gatwickről a társaság mindegyik hosszú távú járata és a rövid távúaknak is több mint a fele elindul a sztrájk alatt. A legnagyobb londoni bázisrepülőtéren, a Heathrow-n 60, illetve 30 százalékos indulási arányra számít jelenleg a cég e két járatkategóriában. A sztrájk három napján a menetrend szerint összesen 1950 British Airways-járat közlekedne; ezek közül 1100-at töröltek.
A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, és a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát járatonként egy fővel - 15-ről 14-re - csökkentette. A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerít az utaskísérői állományra. A British Airways vezetése drasztikus takarékossági programba kezdett, miután a társaság eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég. Willie Walsh vezérigazgató nemrégiben kijelentette, hogy a légitársaság "a túlélésért küzd". A BA a jelenlegi pénzügyi évben összesen 4900 fős - 12,7 százalékos - leépítést tervez.