szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Közölte szakszervezeteivel a harmadik legnagyobb amerikai légitársaság, az American Airlines, hogy 88 ezer alkalmazottjából 13 ezret el kíván bocsátani. A leépítésekkel párhuzamosan várhatóan a munkaidőt is meghosszabbítják.

A leépítés 4600 karbantartót, több mint 400 főnyi földi személyzetet és 2300 légi kísérőt érint. A menedzsmentet 1400 fővel csökkentik, a pilóták közül pedig "csak" 400-at bocsátanak el.

Thomas Horton, az American Airlines (AA) anyavállalata, az AMR vezérigazgatója a szakszervezetekhez írt levelében hangsúlyozta, a cégnek évi több mint 1,25 milliárd dollárnyi bérköltséget kell megtakarítania és a kiadásokat minden alkalmazotti kategóriában 20 százalékkal csökkentik.

A takarékosság jegyében az AA azt is közölte, hogy alulfinanszírozott nyugdíjprogramjait a Pension Benefit Guaranty (PBG) Corp. állami nyugellátási vállalatra akarja átruházni. A légitársaság szerint ha ez nem történik meg, akkor évente 800 millió dollárt kellene kitermelnie csak a fedezetlen kötelezettségek szolgálatára. A PBG viszont, amely maga is deficittel küzd, azóta próbálja elkerülni ezt az összevonást, hogy a légitársaság tavaly november 29-én csődvédelmet kért. Becslések szerint az American Airlines nyugdíjkasszájának hiánya 10 milliárd dollár.

Ha a légitársaságnak sikerül az állami nyugellátásra "áttolnia" a saját nyugdíjasait, akkor több ezer ember, elsősorban a pilóták és a volt vezetők ellátmánya jelentősen csökken majd. Az AA szerint azonban a kedvezményezettek 90 százaléka - mintegy 130 ezer ember - nem érzi majd meg a változást.

A cég átütemezte adósságszolgálatát és lízingjeit, leselejtezte régi gépeit és felülvizsgálta az alvállalkozói szerződéseket. Horton szerint az American Airlines évi 2 milliárd dollárral kívánja csökkenteni működési költségeit. Az AMR a jobb termékkínálat és a gépek racionálisabb kihasználása révén évi 1 milliárd dollárral kívánja javítani a mérleget.
Az AA csődje után olyan elképzelések is felmerültek, hogy a légitársaságnak be kellene zárnia több központját, részekre kellene bomlania, vagy fuzionálnia kellene egy hasonló profilú céggel.

Horton novemberben kijelentette, hogy a többi nagyobb légitársaság a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után átesett már csődvédelem alatti átszervezetésen, ami az üzemeltetési költségek területén egyre hátrányosabb helyzetbe hozta az AA-t. A vezető amerikai légitársaságok közül eddig csak a LUV által birtokolt Southwest nem kért még eddig csődvédelmet. Az American Airlines 2006-ig a világ legnagyobb légitársasága volt, de a fúziók miatt a fizető utasok által megtett mérföldek tekintetében a United Continental és a Delta Air Lines mögé esett vissza.

BDPST Group: Nincs tudomásunk arról, hogy Tiborcz István esetében szankciós folyamat indult volna az Egyesült Államok részéről

BDPST Group: Nincs tudomásunk arról, hogy Tiborcz István esetében szankciós folyamat indult volna az Egyesült Államok részéről

Volt élettársa és saját fia rabolt el egy nőt, hogy aláírasson vele egy meghatalmazást

Volt élettársa és saját fia rabolt el egy nőt, hogy aláírasson vele egy meghatalmazást

A Toyota uralja a magyar piacot

A Toyota uralja a magyar piacot

Össznépi cinkossággal húzta le milliárdokkal az ügyfeleket a Schadl-időkben a végrehajtói szakma

Össznépi cinkossággal húzta le milliárdokkal az ügyfeleket a Schadl-időkben a végrehajtói szakma