Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch mérnökei, és elkészítettek egy okos babaágyat.","shortLead":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch...","id":"20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759.jpg","index":0,"item":"7b4cfd27-bd79-47ce-a87d-b26ee8bdfa17","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","timestamp":"2025. január. 08. 06:03","title":"Babáknak való, szülőknek szól: intelligens kiságyat mutatott be a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1213026-00ba-407c-b14b-e026c83283bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerecsére nem talált el senkit. ","shortLead":"Szerecsére nem talált el senkit. ","id":"20250107_Kanyarodo-kamionrol-repult-jegtabla-autok-fele-Gyomroi-uton-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1213026-00ba-407c-b14b-e026c83283bf.jpg","index":0,"item":"36d5b806-9121-4dfb-8fbb-39fdd41bb96e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Kanyarodo-kamionrol-repult-jegtabla-autok-fele-Gyomroi-uton-video","timestamp":"2025. január. 07. 12:13","title":"Kanyarodó kamionról repült a jégtábla az autók felé a Gyömrői úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Finnország és Észtország közötti vezetéket egy olyan tartályhajó horgonya szakíthatta el, ami az EU szerint az orosz árnyékflottához tartozik.","shortLead":"A Finnország és Észtország közötti vezetéket egy olyan tartályhajó horgonya szakíthatta el, ami az EU szerint az orosz...","id":"20250106_jef-tenger-alatti-vezetek-orosz-arnyekflotta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266.jpg","index":0,"item":"6b555948-7338-4aa7-8968-f6eb263922ce","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_jef-tenger-alatti-vezetek-orosz-arnyekflotta","timestamp":"2025. január. 06. 21:24","title":"Brit vezetéssel figyelik a tenger alatti vezetékeket és az orosz árnyékflottát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da1c1a3b-cbd0-4e8a-a15e-9173785ac0aa","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kupjanszkban a rendőröket támadták, Kijev megyében pedig a vasútvonalat.","shortLead":"Kupjanszkban a rendőröket támadták, Kijev megyében pedig a vasútvonalat.","id":"20250106_drontamadas-helyi-buszjarat-Herszon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da1c1a3b-cbd0-4e8a-a15e-9173785ac0aa.jpg","index":0,"item":"c2e8ca49-50fa-49ef-adea-a78c539197e1","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_drontamadas-helyi-buszjarat-Herszon","timestamp":"2025. január. 06. 21:41","title":"Drónnal támadtak egy helyi buszjáratra Herszonban az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4da001f8-8747-4807-b81d-86d40473f37a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Római Birodalom felemelkedésében nagy szerepet játszott a felvirágzó fémipar, de ez együtt járt a súlyos ólomszennyezéssel is.","shortLead":"A Római Birodalom felemelkedésében nagy szerepet játszott a felvirágzó fémipar, de ez együtt járt a súlyos...","id":"20250107_olomszennyezes-iq-csokkenes-romai-birodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4da001f8-8747-4807-b81d-86d40473f37a.jpg","index":0,"item":"d5ed0736-67c3-4e9f-8bd7-ca9d81c0632e","keywords":null,"link":"/elet/20250107_olomszennyezes-iq-csokkenes-romai-birodalom","timestamp":"2025. január. 07. 13:36","title":"180 éven át csökkent az emberek IQ-ja az ólomhasználat miatt tudósok szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","shortLead":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","id":"20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7.jpg","index":0,"item":"ee52e1f6-4c36-4c94-b0c6-88f5912f8c95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","timestamp":"2025. január. 08. 10:28","title":"Végtelen körözésbe kezdett egy sofőr nélküli taxi a csapdába került utasával – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0785d6db-5e79-485e-8796-7910383c1a75","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hollywoodi aranykort idéző filmsztárautóra lehet licitálni. ","shortLead":"A hollywoodi aranykort idéző filmsztárautóra lehet licitálni. ","id":"20250106_Egyedulallo-Mercedes-replikat-kinal-eladasra-John-Cena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0785d6db-5e79-485e-8796-7910383c1a75.jpg","index":0,"item":"425fd755-2f19-4fbc-a1f2-db6f011996aa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_Egyedulallo-Mercedes-replikat-kinal-eladasra-John-Cena","timestamp":"2025. január. 06. 20:20","title":"Egyedülálló Mercedes-replikát kínál eladásra John Cena","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3750c3e1-0cd0-42b4-bdde-5203846e5fa1","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A kisebb korrupció, például amikor valaki nem kér számlát, mikrokényszer. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a miniszterelnöknek is meg kell engednem, hogy korrupt legyen – állítja Jancsics Dávid szociológus.","shortLead":"A kisebb korrupció, például amikor valaki nem kér számlát, mikrokényszer. Ez azonban nem jelenti azt...","id":"20250107_hvg-jancsics-david-korrupcio-ner","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3750c3e1-0cd0-42b4-bdde-5203846e5fa1.jpg","index":0,"item":"907dd670-9059-40c8-8005-aeefc823343c","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-jancsics-david-korrupcio-ner","timestamp":"2025. január. 07. 06:30","title":"Nem garantált, hogy egy NER utáni hatalom nem épít fel korrupciós rendszert – interjú Jancsics Dávid korrupciókutatóval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az állam 320 milliárd mikro- és közel 80 milliárd forint magvető hitel kihelyezésére vállal garanciát 2007 és 2013 között. A hvg.hu megtudta: felére csökkentett fedezet mellett akár 50 százalékos kamattámogatásra is számíthatnak a vállalkozók. Kérdés, hogy az eddigi jellemzők, a percenként változó feltételek és a hektikus kihelyezések megváltoznak-e.
Alig több mint egy hónap van hátra, s megérkeznek a régóta áhított uniós források. 2007 és 2013 között a II. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében 6943 milliárd forint hívható le. A felhasználható keret értéke függ a pályázatoktól, amelyek feltételei még tisztázatlanok, a részletekről szakmai egyeztetés folyik. A szakemberek szerint a kiírások januárra tervezett időpontja is inkább csak illúzió, mint realitás.
Strukturális alapok nemzetközi felhasználása
A strukturális alapok felhasználásának tapasztalatai azt mutatják, hogy a tagországok eltérő arányban használják fel a rendelkezésre álló forrásokat. A mostani költségvetési ciklusban Svédország jár az élen a források megközelítően 80 százalékos felhasználásával. Átlagban elmondható, hogy a régi EU tagországok többsége 60 százalékos felhasználási arányt produkál.
Habár a pénzek felosztása egyelőre még csak terv, a gazdaságfejlesztésre allokált források - a nemzeti társfinanszírozással együtt mintegy 915, míg a Gazdasági Versenyképesség Operatív Programja (GVOP) keretén belüli 650 milliárd forint - túlnyomó részét kiemelten a kkv-k közvetlen, illetve közvetett fejlesztésére fordítanák. A 2004-06-os tervezési időszakhoz képest az egyik legnagyobb változás, hogy a vissza nem térítendő „pályázatos” támogatások mellett megjelennek az - eddig hazai forrásból finanszírozott - visszatérítendő pénzügyi konstrukciók is. Ilyen többek között a mikrofinanszírozás, a garanciatámogatás, illetve a tőkefinanszírozás.
Hozzávetőleg 320-350 milliárd forint értékű mikrohitel kihelyezését tenné lehetővé a strukturális alapokból lecsípett 40-50 milliárd forint. Ezt a hitelközvetítői szervezetek kockázatának refinanszírozására fordítana az állam - mondta a hvg.hu kérdésére Egyed Géza gazdaságfejlesztési államtitkár. Az államtitkár a nagyvonalú állami vállalások között említette még a fizetendő kamat támogatását is bizonyos esetekben. Ennél azonban sokkal fontosabbnak tartja, hogy az állam kockázatátvállalása miatt várhatóan jelentősen csökken a hiteligényléshez szükséges fedezet.
A kedvezmények a gyakorlatban azt jelentenék, hogy egy vállalkozó – a mostani feltételrendszer mellett – legfeljebb 6,35 millió forintot vehetne fel 8 év futamidőre úgy, hogy csak 3 millió forint értékben kell fedezetet nyújtania. Ráadásul 8,5 százalék kamat (jelenlegi jegybanki alapkamat) helyett mindössze 4 százalékot kellene törlesztenie. December óta a hitelközvetítői szervezetek akár plusz, mínusz 3 százalékkal eltérhetnek a jegybanki alapkamattól, de mint a hvg.hu megtudta, erre december óta még nem volt példa.
A program 15 éves működése során olykor évről-évre változtak a hiteligénylés feltételei, a maximálisan felvehető hitel összege most a legmagasabb. Hat évvel ezelőtt a Mikrohitel Program keretében a maximálisan felvehető hitelösszeg a korábbi 1,3 millió forintról 3 millió forintra emelkedett. Egy év múlva a mikrohitel felső összeghatára 6 millió forintra nőtt, 2003. szeptember 1-től azonban ismét 3 millió forintra csökkent a keret.
Az intézkedés következtében sokat vesztett népszerűségéből a konstrukció. Ez meglátszott a kihelyezések számán is: kilencről hárommilliárdra csökkent a kintlévő hitelálomány. A hibás döntés következményeiből okulva tavaly februárjában Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bejelentette a Mikrohitel Program feltételének újabb módosulásait. Ekkor a felvehető mikrohitel felső összeghatára 3 millió forintról 5 millió forintra emelkedett. A finanszírozási rendszer akként változott, hogy a mikrohitel összeg 50 százaléka későbbi elszámolási kötelezettség mellett előfinanszírozható lett.
A 2005-ös változtatások robbanásszerűen megnövelték a program iránti érdeklődést. A múlt év decemberéig 14 ezer érdeklődő kereste fel a helyi vállalkozói központokat (hvk). Az érdeklődők 5,5 milliárd forint hiteligényt nyújtottak be a helyi szervezeteinkhez 2005 végéig, amelyből a helyi mikrohitel bizottságok 4,7 milliárd forint mikrohitel igényt hagytak jóvá, amelynek 85 százalékát még ebben az évben folyósították. Idén augusztusig közel 11 ezer ügyfél kereste meg a hvk-kat. A nyolc hónap alatt közel 4,7 milliárd forint mikrohitel kérelmet adtak be, a folyósítás ez idő alatt meghaladta a 4,1 milliárd forintot.
Alacsonyabb kamat vagy kisebb fedezet? (Oldaltörés)
Kállay László, a GKM vállalkozásfinanszírozási főosztályvezetője szerint az önfenntartó vállalkozások nem elsősorban kamatérzékenyek. Hasonlóképp vélekedik Egyed Géza is: "Aki nem tudja kifizetni a 9 százalék kamatot, az a 4-et se lenne képes törleszteni" - véli az államtitkár. A legnagyobb gond a "nincs", azaz ha nem vagy csak teljesíthetetlen biztosítéki feltételek mellett lehetne finanszírozáshoz jutni.
Az, hogy egy vállalkozó képes magasabb kamatra is hitelt felvenni, még nem jelenti azt, hogy nem kamatérzékeny - magyarázta Kovács István, a hvk-k konzorciumának elnöke, aki szerint a magasabb kamat csökkenti a versenyképességét. Amennyiben a banki hitel felvételére egyébként is képtelen vállalkozó kénytelen a nehezen megszerzett jövedelméből magas kamatot fizetni, akkor az akadályozza nyereségtermelését, ezáltal saját fejlődését - állítja Kovács. Ez az összefüggés mind a kereskedelmi banki hitelekre, mind a mikrohitelre érvényes. Szerinte a centralizált mikrohitel program indokolatlanul bürokratikussá, rugalmatlanná vált 2000-ben, és magas volt az Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványnak (MVA) és a lebonyolító központi banknak jutó járulékos költség is.
Az MVA jogi és ellenőrző feladataiért cserébe minden esetben a kintlévő hitelállomány 2,5 százalékát kapja. Éves működési költségét a KPMG auditálja. Ez a lebonyolító bank legfeljebb ötezer forintos hitelenkénti jutalékával együtt sem érte el ügyletenként a helyi alapítványok hitelfolyósítás utáni 4 százalékát. A hitelt igénylő vállalkozónak mindösszesen 50-100 ezer forint közjegyzői díjat kell fizetnie hitelenként, amely nem ismeretlen a banki gyakorlatban - állítja Csuhaj V. Imre.
Miért nem működött együtt az MVA és a hvk? (Oldaltörés)
Az Országos Mikrohitel Alap forrásai
• 1992-től mikrohitelezésre biztosított Phare források (HU9006, HU9203, HU9303, HU9605, HU9706, HU9705, HU9906), • a Magyar Köztársaság Kormánya általi társfinanszírozás, • illetve a fenti forrásokból kihelyezett mikrohitelek visszafizetett összegei, • Phare kölcsönök és azok visszafizetett összegei.
Az MVA és a hvk-k közötti nézeteltérések hat évvel ezelőtt kezdődtek, amikor egy szerződés (a Memorandum of Understanding) előírta az addig a hvk-k által működtetett mikrohitel program központosítását. Ez azt jelentette, hogy az addig beérkező - helyi vállalkozói alapítványok által kezelt - PHARE-támogatást, összesen kb. 5 milliárdot egy közös, későbbi nevén Országos Mikrohitel Alapba kellett utalni ahhoz, hogy az adott hvk további forrásokat kaphasson mikrofinanszírozásra. A központok többsége vonakodva ugyan, de befizette az összeget a közös alapba, de négy, a borsodi, a szabolcsi, a szolnoki és a budapesti csak módosításokkal írta volna alá a szerződéseket, ezért az MVA beperelte őket, és kizárta őket az új forrásokból.
Ezek a központok - mint a hvg.hu-nak elmondták - azért nem fizették be a kívánt összeget az OMA-ba, mert a szerintük memorandum és az arra épülő szerződések jogilag és szakmailag is aggályosak voltak.
Mikrohitel Plusz
A Mikrohitel Pluszt az MFB-n keresztül kizárólag a tíz főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégek vehetik igénybe. Ez kedvezményes - jelenleg 7,25 százalékos - kamatozású kölcsön, ami "D" kategóriájú, azaz csekély összegű támogatásnak minősül.
2006. október 31-ig összesen 278 pályázatot fogadtak be 2,6 milliárd Ft-os értékben. Eddig 219-et hagytak jóvá 2,1 milliárdos értékben. Eddig 152 pályázónak fizettek hitelt 1,2 milliárdos értékben.
A mikrofinanszírozásban résztvevő Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgató-helyettese szerint az EU-s szerződés egyik aggálya, hogy egy közösségi támogatásból létrehozott alap kezelését az államtól nem független szervre, az MVA-ra bízta. Szóba jött azonban más megoldás: az 1065/2003-as kormányrendelet kilátásba helyezte, hogy az alap technikai kezelését az MFB-re bízza, amennyiben a hvk-k és az MVA nem tud együttműködni. Ám az együttműködés újból indult. A központosított rendszerhez már 2001 nyarán csatlakozott Szabolcs és Szolnok. Budapesten a helyi adottságoknak megfelelő speciális hitelt követítenek, Borsod megyével folynak a tárgyalások, de már nem a központosított rendszerhez történő csatlakozásról, hanem a helyi mikrohitel alapból való részesedésről.
Az OMA egyharmadából, összesen 5 milliárd forintból ugyanis helyi mikrohitel-alapokat hoznak létre, amelyből a hvk-k - egyenként 2-300 millió forinttal - gazdálkodhatnak. Hat évi központosított és sokak szerint agyon bürökratizált működés után tavaly decemberben - Kóka János miniszter jóváhagyása alapján - megindult a decentralizációs folyamat, ám még nem ért véget. Az auditáláson kell keresztülmennie (keretes - auditálás) több helyi vállalkozói alapítványnak, s utána kaphatnak saját hitelkeretet a 2000-ben centralizált összeggel hasonló nagyságban. A hvk-k konzorciumának elnöke szerint a helyi mikrohitel alapok visszautalásán túl az OMA decentralizációs folyamata is döcög, lassan egy éve húzódik. A hvk-k nem tudják, még nem kapták meg a központi bank nélküli hitelezés eljárásrendjét, kézikönyvét.
Csuhaj V. Imre, az MVA elnöke szerint a decentralizációs folyamat jó ütemben halad, 2006-ban eddig 8 központtal történt megállapodás, illetve adtak át forrásokat. A hvk-k által hiányolt helyi alapot szabályozó kézikönyvre pedig nincs szükség, hiszen a decemberi határozatok értelmében, a jövőben központi bank nélkül működő rendszer egyik sajátossága, hogy a hvk-k saját maguk döntenek a helyi alapból folyósított hitel feltételeiről.
Kinek jó a hitelközvetítők közötti verseny? (Oldaltörés)
A decentralizációs folyamat megindulása ellenére azonban továbbra sincs egyetértés abban, hogy 2007-től ne csak non-profit, hanem for-profit szervezetek is közvetíthessenek mikrohitelt, és csak olyan vállalkozók igényelhessenek, akik eddig még nem kaptak. A feltételeket nem egységesítik a jövőben, hanem szervezetek is akkreditálhatják magukat.
A program kiszélesítése profitorientált szervezetek irányába azzal a veszéllyel jár, hogy azok drágábban adják majd a hitelt, ezért pont az arra rászoruló kisvállalkozók nem tudják majd felvenni, illetve a magasabb kamat csökkenti versenyképességüket. Feltételezését Kovács István elsősorban az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak a Jeremie programról kiadott véleményére alapozza. Eszerint a kevésbé fejlett régiókban, mint Magyarország, nem olyan szoros a bankok közötti verseny, mint a nyugati országokban, s emiatt még az Európai Beruházási Bank kedvezményes (a strukturális alapokból származó) forrásaival sem éltek, nem adtak alacsonyabb kamatú hiteleket a gyengébb mikrovállalkozóknak. Amennyiben ezt a tendenciát nem fordítják vissza, figyelmeztet az EU-s nyilatkozat, az érintett régiók tartós szegénységre lesznek kárhoztatva. A konzorcium elnöke ezért tartja fontosnak a non-profit alapon történő és a tanácsadással ötvözött hitelezést, alacsony kamattal, amelyet a hvk-hálózat másfél évtizede hatékonyan működtet.
Azt, hogy a jövőben mikrohitelt közvetítő szervezetek extraprofithoz jutását az állam milyen eszközökkel kívánja ellenőrizni, még nem tudni. Az MVA jó esélyt lát többletforrások megszerzésére a jelenlegi rendszer lebonyolítóinak felkészültsége alapján, és a GKM-mel egyetért abban, hogy ha több piaci szereplő folytat mikrohitelezést, az egyértelműen pozitív változást jelent majd a kisvállalkozóknak. Szerintük az egyik legnagyobb előnye a szolgáltatói kör feltételezett bővülésének, hogy sokkal több vállalkozó juthat hitelhez, egyúttal az MVA és a hvk-k együttműködési nehézségei lényegtelenné válnak.
A mikrohitelezés feltételrendszerének kialakítása, a források kihelyezése idáig nem feltételen szakmai szempontok szerint történt. Bizonyos időszakokban pártpreferencák, refinanszírozási gondok, máskor a hitelközvetítők közötti együttműködési nehézségek tették a programot sokszor taszítóvá. Az új feltételek és a finanszírozás kritériumainak hosszú távú garantálása némi esélyt ad arra, hogy a következő hét évben kevesebb visszasság történjen.
A minap átadott Nobel-békedíj ráirányította a figyelmet a legszegényebbek vállalkozásait segítő mikrohitelezésre, a pénzügyi szektor egyik dinamikusan fejlődő ágára, amire a hagyományos bankok is ráharaptak.
Várhatóan szerdától a jelenlegi 10 millió forintról 15 millióra emelkedik a mikro-, kis-, és középvállalkozásoknak szóló Mikrohitel Plusz hitel felső összeghatára - jelentették be a Budapesti Tanácsadók konferenciáján hétfőn.
Megváltoztak a Mikrohitel Program feltételei, így a maximálisan felvehető hitelösszeg 25 ezer eurónak megfelelő forint lesz, és a futamidő 5 évről 8 évre növekedett.
Április közepétől a mezőgazdasági vállalkozók is igényelhetik a Mikrohitel Pluszt, egészen 5 millió forint értékhatárig. A hítelkérelmet már 18 nap alatt elbírálja az MFB.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.