Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"89086758-5b54-4258-bbf7-254141a3b0ca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fontos felhívást tett közzé a Yettel: a személyes- és banki adataira pályáznak a csalók, mutatjuk, mire figyeljen.","shortLead":"Fontos felhívást tett közzé a Yettel: a személyes- és banki adataira pályáznak a csalók, mutatjuk, mire figyeljen.","id":"20250606_yettel-figyelmeztetes-csalas-sms-atveres-szemelyes-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89086758-5b54-4258-bbf7-254141a3b0ca.jpg","index":0,"item":"926bf107-c730-4804-86c2-762cfd9d3751","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_yettel-figyelmeztetes-csalas-sms-atveres-szemelyes-adatok","timestamp":"2025. június. 06. 14:33","title":"Figyelmeztetést küldött ki a Yettel: ha kapott ilyen SMS-t, azonnal törölje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"285b5921-0549-4965-9db3-cee67d37d6bc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A humorista időben kapott orvosi segítséget, egy új klímakészüléket ajánlott fel a kórháznak, nyáron pihen. ","shortLead":"A humorista időben kapott orvosi segítséget, egy új klímakészüléket ajánlott fel a kórháznak, nyáron pihen. ","id":"20250607_Szivizomgyulladasa-van-Kiss-Adam-humoristanak-a-fellepesei-szunetelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/285b5921-0549-4965-9db3-cee67d37d6bc.jpg","index":0,"item":"dd13be20-a945-40d8-b8c5-2b55f631f72d","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Szivizomgyulladasa-van-Kiss-Adam-humoristanak-a-fellepesei-szunetelnek","timestamp":"2025. június. 07. 10:08","title":"Szívizomgyulladása van Kiss Ádám humoristának, a fellépései szünetelnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccf05598-9a6c-48a3-898a-6e72a04f09ba","c_author":"Laborczi Dóra","category":"360","description":"A Sátán szolgálatával vádolni valakit, akivel közéleti vitánk van, súlyos tünet: a politikai fundamentalizmusba oltott szektás vallásosság nyilvánul meg így. ","shortLead":"A Sátán szolgálatával vádolni valakit, akivel közéleti vitánk van, súlyos tünet: a politikai fundamentalizmusba oltott...","id":"20250606_Laborczi-Dora-a-satanozastol-a-politikai-fundamentalizmusig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccf05598-9a6c-48a3-898a-6e72a04f09ba.jpg","index":0,"item":"502590ae-6c17-4e67-b2bc-76ad06aeb7ce","keywords":null,"link":"/360/20250606_Laborczi-Dora-a-satanozastol-a-politikai-fundamentalizmusig","timestamp":"2025. június. 06. 17:55","title":"Laborczi Dóra: A sátánozástól a politikai fundamentalizmusig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban ügyvezető lett.","shortLead":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban...","id":"20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac.jpg","index":0,"item":"294abbaf-0796-4cd5-946a-92645ee66257","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Saját vállalkozást indított az Alkotmányvédelmi Hivatal volt főigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd0bd1c9-19e2-4430-ab92-56c47b510bc0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A honvédelmi miniszter szerint a volt vezérkari főnök meghamisította a NATO ülésein elhangzottakat.","shortLead":"A honvédelmi miniszter szerint a volt vezérkari főnök meghamisította a NATO ülésein elhangzottakat.","id":"20250605_szalay-bobrovniczky-nato-ruszin-szendi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd0bd1c9-19e2-4430-ab92-56c47b510bc0.jpg","index":0,"item":"727936f3-e939-4673-b370-d54ab434e4d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_szalay-bobrovniczky-nato-ruszin-szendi","timestamp":"2025. június. 05. 20:52","title":"Szalay-Bobrovniczky tájékoztatta a NATO helyettes főtitkárát a Ruszin-Szendi ellen zajló vizsgálatról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","shortLead":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","id":"20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a.jpg","index":0,"item":"986672ce-3100-4f85-879d-4a69699ccc62","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","timestamp":"2025. június. 07. 09:48","title":"Indul a szezon, több kilométeres torlódás az autópályákon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2ad29b1-95ca-42b3-a21a-97e0f4e787e8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint rengeteg olyan szépségápolási termék van, ami valamilyen módon formaldehidet tartalmaz. Márpedig az anyag mérgező és rákkeltő is.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint rengeteg olyan szépségápolási termék van, ami valamilyen módon formaldehidet tartalmaz...","id":"20250606_szepsegapolas-kozmetikum-formaldehid-mergezo-anyag-rak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2ad29b1-95ca-42b3-a21a-97e0f4e787e8.jpg","index":0,"item":"a7ce95a7-8dbb-43b8-a120-e58532a49733","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_szepsegapolas-kozmetikum-formaldehid-mergezo-anyag-rak","timestamp":"2025. június. 06. 20:03","title":"Így okozhatnak mérgezést és rákot a hétköznapi kozmetikumok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„A felmérés változást jósol. 2004-ben az előrejelzések azt mutatták, hogy az üzemanyag-hatékonyság előrébb lép a vásárlási kritériumok között; ma az üzemanyag-hatékonyság az első számú fogyasztói szempont” - mondta Dieter Becker, a KPMG autóipari területének globális vezetője.
A KPMG 2011. évi, Creating a future roadmap for the automotive industry című globális autóipari vezetői felmérése több mint 200 globális autógyártótól, szállítótól és kereskedőtől származó véleményt összegez. A felmérés kitér a várható kihívásokra és lehetőségekre a fogyasztói tendenciák és a technológiai innováció terén; az új üzleti modellekre; a növekedési és jövedelmezőségi lehetőségekre; valamint a feltörekvő piacokra a következő öt-tíz évben.
„Sok szempontból kétszintes globális piac működik. A fejlettebb országok küzdenek azért, hogy lépést tudjanak tartani a változó mobilitási viselkedés problémájával, míg a nagy jövőjű ázsiai régiókban például azon igyekeznek, hogy autók sokaságát szállítsák a nagyobb mobilitásra vágyó lakosságnak. Az autógyártóknak gyorsan kell cselekedniük, hogy megfeleljenek ezeknek a várakozásoknak” - jelentette ki Becker.
A fogyasztói tendenciák céljárműveket és „mobilitási megoldásokat" igényelnek
A népesség növekedése és a városiasodás jelentősen megváltoztatják az autózás képét. Az alacsony kibocsátású zónák növekedése és a belső városközpontokba irányuló forgalom korlátozása lehet, hogy csak a kezdet, amint azt az új autómentes városok, mint például az Egyesült Arab Emirátusokban lévő Masdar mutatja.
Ezek a kialakuló tendenciák jelentik a válaszadók körében az uralkodó nézetet; hetvenhárom százalék szerint a járműveket konkrét célokra tervezik majd, és 76 százalék véli úgy, hogy a várostervezés határozza majd meg a járműkialakítást.
Míg a világ a megfizethető elektromos járművekre vár, amelyekkel kapcsolatban intenzíven folyik a kutatás, a felmérés azt mutatta, hogy a „mobilitási szolgáltatási megoldások” egyes válaszadók szerint beleszólhatnak a játékba. Míg a válaszadóknak mindössze kilenc százaléka gondolja úgy, hogy a mobilitási megoldások stratégiájuk jelentős részét képviselik majd, egyes autógyártók, mint a Daimler, a Peugeot, a BMW és mások már befektetéseket hajtanak végre ezen a területen.
„Az ilyen előre tekintő megközelítés lehet az a versenyelőny, amely vezető pozícióba juttathatja ezeket a társaságokat egy újrarendeződő autóipari értékláncban. Akiknek a kezükben van a mobilitási hálózat, jó eséllyel uralhatják a piacot is” – mondta Becker.
A mobilitási szolgáltatási megoldások színre lépésével – és mivel az autóvásárlásoknál továbbra is egyértelműen az üzemanyag-takarékosság a legfontosabb szempont –, a válaszadók mintegy 80 százaléka mondja azt, hogy az elkövetkező öt évben bármelyik járműkategóriában a hibrid- és elektromos járművek teszik majd ki a növekedés oroszlánrészét. Mindazonáltal sok válaszadó folytatódó kormányzati szerepvállalásra számít, mivel véleményük szerint a közeljövőben nem lesznek támogatás nélkül megfizethetők az elektromos járművek.
Új technológiák és felelősségeltolódás az értékláncban
Míg a válaszadók többsége azt mondta, hogy az elektromos autók nem lesznek megfizethetők a tömegpiac számára az elkövetkező öt évben, fontosnak tartják, hogy befektessenek ebbe a kategóriába – a válaszadók csaknem 90 százaléka tervezi, hogy az összes rendelkezésre álló alternatív üzemanyag-technológia közül a hibrid rendszerekbe, az akkumulátorból nyert elektromos áramra vagy hidrogén tüzelőanyag-cellára épülő technológiákba fektet be a következő öt év során.
Az alternatív üzemanyag- és hatásrendszer-technológiák szorgalmazása jobban középpontba állítja majd a biztonságot is.
„Ahogy egyre több jármű meghajtása új technológiával történik, nő a gyúlékony akkumulátorok és egyéb veszélyek eshetősége, ami lehetőséget nyújt mind a szállítók, mind az eredeti berendezésgyártók számára, hogy a biztonság terén kivívott vezető pozícióval tegyenek szert kulcsfontosságú versenyelőnyre” – tette hozzá Becker.
Az alternatív üzemanyagok és hajtásrendszer-technológiák területére vonatkozó technológiai innovációban betöltött vezető szerepért folyó versenyben a fő ágazati szereplők 68 százaléka a szállítókkal kialakított stratégiai szövetségeket vagy közös vállalkozásokat tartja járható útnak, nem pedig azt, hogy megpróbálnak tőkét szerezni és egyedül nekivágni. Főként az európai, közel-keleti, afrikai és az amerikai régió globális ágazati szereplői vallják ezt a nézetet; az ázsiai-csendes-óceáni térségben működők legnagyobb valószínűséggel kölcsönökből finanszíroznák ezeket a befektetéseket. Ezeknek a mozgásoknak jelentős kihatásai lehetnek az autóipari értéklánc alakulására.
„A szövetségek a kockázat és a költségek megosztása mellett jó lehetőséget kínálnak a technológiai szakismeretekhez és szaktudáshoz való hozzáférésre is. Ez különösen igaz a hibrid és az elektromos hajtásrendszerekre. Ami figyelemre méltó az az, hogy ezek a közös tevékenységek elmoshatják a különbségeket a szállítók és a gyártók között” – fejtette ki Becker.
A felmérésben részt vevők fele úgy gondolja, hogy a gyors technológiai innováció szempontjából olyannyira kulcsfontosságú stratégiai partnerségi kapcsolatok kialakításával az ágazatban új erővel formálódik majd egy értéklánc az eredeti berendezésgyártók, a szállítók, a piacra újonnan belépők és a piaci réseket betöltők között.
Ezek az elmozdulások, amelyek a válaszadók szerint néhány évet vesznek majd igénybe, felvetnek majd olyan kérdéseket, hogy az értéklánc mely pontján lesz domináns szerepe a márkának, és hogy az eredeti berendezésgyártók vagy partnereik töltik-e be a vezető pozíciót a hajtásrendszer-technológiában. A válaszadók jóval több mint kétharmada vélekedik úgy, hogy a hajtásrendszer-technológia 2020-ig az eredeti berendezésgyártók kezében lesz.
„A változó piaci feltételeknek, a szállítói fejlődésnek és a gyors innováció szükségességének ebben a szép új világában a tudás egyesítése alapvető szükséglet. Az autógyártóknak azonban el kell kezdeniük új üzleti modellekben gondolkozniuk ahhoz, hogy megtartsák technológiájuk, know-how-juk és márkájuk jó hírnevét. Jelentésünk jelzéseket ad arra vonatkozóan, mik lehetnek ezek a modellek” - mondta Becker.
Az átfogó jövedelmezőség tekintetében a legtöbb válaszadó úgy gondolja, hogy az eredeti berendezésgyártók lesznek a leginkább nyereségesek a következő öt év során. Bár a válaszadók jelenleg nem számítják a pénzügyi szolgáltatásokat a leginkább nyereséges gépjárműüzleti szegmensek közé, abban mégis hatalmas lehetőség rejlik, különösen a feltörekvő piacokon, ahol ez a szektor viszonylag fejletlen, állította Becker.
A túlkapacitás probléma, de a más piacokra történő export megoldást kínál
Míg az autógyártók igyekeznek lépést tartani a változásokkal, amelyek majd a szektor jövőjét alakítják, a túlkapacitás továbbra is az egyik fő probléma a fejlett és a feltörekvő piacokon egyaránt. A válaszadók csaknem kétharmada szerint az USA a leginkább telített, utána Japán és Németország következik; érdekes módon a várakozások szerint még Kínában és Indiában is figyelemre méltó túlkapacitás jelentkezik majd öt éven belül.
„Kínában a túlkapacitás olyan szempont, amelyet figyelembe kell venni, de ha nem ruházunk be üzemeinkbe, akkor értékesítési lehetőségeket szalasztunk majd el. Érdemes vállalni ezt a kockázatot” – mondta Bernd Pichler a Volkswagen China ügyvezető igazgatója.
A legtöbb autógyártó úgy véli, hogy az új piacok felé irányuló export növelése segíthet a helyzeten; annak következtében azonban, hogy sok eredeti berendezésgyártó új piacokon létesít üzemeket, az exportlehetőségek korlátozottak lehetnek a jövőben.