szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az elmúlt három hétben elvégzett vizsgálatok alapján eddig közel száz kereskedelmi és szolgáltatóipari vállalkozásnak van esélye arra, hogy felkerüljön a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) pozitív listájára - mondta el Pintér István, a szervezet főigazgatója csütörtökön Zalaegerszegen tartott sajtótájékoztatóján.

Az eddigi gyakorlattal szemben nem a szankcionálásra, hanem a megelőzésre helyezi a hangsúlyt a hatóság, ezért is döntöttek úgy, hogy készüljön nyilvános lista azokról a vállalkozásokról, amelyek ellenőrzésekor pozitívak a tapasztalatok. Ez a lista az előzménye lesz a jövő évtől bevezetni tervezett fogyasztóbarát emblémának, amelynek részletes feltételeiről a vállalkozói szervezetekkel és a civil fogyasztóvédelmi szervezetekkel tárgyalnak majd. 

A főigazgató azt mondta: az idén három országos témavizsgálat eredményeként kerülhetnek a cégek a névsorba. Vizsgálják az árképzés szabályainak betartását, a fogyasztók minőségi kifogásának kezelését és hozzáveszik majd a nyári idegenforgalmi ellenőrzések tapasztalatait. Akkor kerülhet a listára egy-egy vállalkozás, ha a megyei felügyelőségek nem tárnak fel jogsértést, az előző egy évben nem szabtak ki szankciót, illetve ha nem volt megalapozott fogyasztói bejelentés. A hatóság ekkor ad ki egy igazolást, ami kifüggeszthető az üzletben, és az NFH honlapján is megtalálható lesz a cég neve.

Pintér István elmondta: azoknak a vállalkozásoknak, amelyekhez nem jutottak el az ellenőrök, de szeretnének szerepelni a pozitív listán, kérvényezniük kell az átfogó ellenőrzést. Ha mindent rendben találnak náluk, akkor ők is szerepelhetnek a névsorban. Mindezek után a jövő évtől tervezik a fogyasztóbarát embléma bevezetését, de ennek elnyeréséhez plusz szolgáltatásokat is fel kell mutatnia az adott vállalkozásnak. A hatóság elképzelései szerint ezeket a kezdeményezéseket a határmenti együttműködések keretében a szomszédos országokra is kiterjesztenék, ennek érdekében Szerbiával és Szlovákiával még az idén közös pályázatot nyújtanak be uniós forrásokra. Pintér István az MTI kérdésére azt mondta: minden száz ellenőrzésből 30 esetében találnak hiányosságokat. A fennmaradó 70 százaléknyi vállalkozás közül nagyjából minden harmadik teljesíti mindazokat a kritériumokat, amelyek révén szerepelhetnek a pozitív listán. 

Erdei Lehel, a Zala Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének megbízott vezetője a megyében gyűjtött tapasztalatok alapján kijelentette: idén januárban már érezhető volt javulás a vállalkozások jogkövető magatartását illetően. Ez azonban még korántsem kielégítő, ezért folytatódnak az átfogó vizsgálatok Zalában is. Rigó Csaba, a Zala Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja arról beszélt, hogy nemcsak a fogyasztók, hanem az adott cégekkel kapcsolatban álló más vállalkozások is tájékozódhatnak partnereikről a pozitív lista jóvoltából. Emlékeztetett arra, hogy a közigazgatásban is az az alapelv, hogy nagyobb hangsúlyt kap a megelőzés, mint a szankcionálás, és minden területen - így a hatósági munkában is - kiemelkedően fontos az ügyfélbarát hozzáállás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!