szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az egyre kisebb forgalom miatt szerte az országban egyre több, hálózatokhoz nem tartozó benzinkúttól szeretne megválni tulajdonosa. Nem véletlen, hogy az árak, különösen az elmúlt egy-másfél év során, folyamatosan csökkennek, némelyik töltőállomást telekáron kínálják.

Egy mítosszal ismét kevesebb, a korábban általánosan aranybányának tartott benzinkút-üzemeltetés mára befuccsolni látszik. Egyre több önálló (hálózaton kívüli) benzinkút kerül a piacra, s az árak, különösen az elmúlt egy-másfél év során, folyamatosan csökkennek, némelyik töltőállomást telekáron kínálják – írja a Napi Gazdaság Online. Mind nehezebb a bérbeadás, ráadásul a sokszor hitelből megvalósított beruházások törlesztőrészlete az utóbbi időszakban jelentősen megemelkedett, így a félkész és már bezárt kutak mellett hatalmas a választék a még működőkből is.

A szakemberek szerint évente nagyjából 1 millió liter üzemanyagot kell eladni egy-egy kút gazdaságos működéséhez. Ezzel szemben jelenleg még a Nyugat-Dunántúl számos töltőállomásának forgalma sem éri el a félmillió litert. Növeli a tulajdonosok, üzemeltetők gondjait, hogy a különböző kiegészítő szolgáltatások iránt is csökken a kereslet. Kevesebben vásárolnak a shopokban, de a panziók forgalma is kisebb lett.

A kínálat a válság óta, s különösen az utóbbi hónapok drasztikus üzemanyagár-emelkedése, illetve a forgalom csökkenése óta folyamatosan bővül – mondta a lapnak Burcsa Béla, az elsősorban nagy értékű ipari ingatlanokkal foglalkozó Szuper Tengó Bt. cégvezetője. Olyan töltőállomásokat is árulnak, amelyek egy-egy elkerülő út miatt szinte teljesen elvesztették vevőiket. Arra is van példa, hogy egy-egy létesítményen, illetve az azt működtető cégen árukészlettel és a dolgozókkal együtt próbálnak túladni. Eközben kereslet alig van, a hálózatok és a multinacionális cégek is alig vásárolnak. A létesítmények döntő többségét még frekventált helyeken is jobbára csak telekáron tudják értékesíteni.

Az áruba bocsátott kutak egy részéhez üzlet, autómosó, szerviz, sőt, olykor még panzió is tartozik. Míg korábban jobbára kistelepülések töltőállomásaira került ki az eladó tábla, mára egyre több fővárosi, nagyvárosi, sőt, autópályák mentén lévő kutat is árulnak. A vevők jelentős része általában a több ezer négyzetméteres terület megosztásában gondolkodik, s a szabad részen valamilyen más beruházást valósít meg. Még ma is jelentős árbefolyásoló tényező egyébként a benzinkút állapota, a környezetvédelmi, valamint a vízbázisvédelmi tanúsítvány érvényessége, illetve a kapcsolódó létesítmények hasznosíthatósága.

Vidéken 15−20 millió forint között 2−2,5 ezer négyzetméteres területen lévő benzinkutat lehet vásárolni, bár például a Baranya megyei Gödrén egy 15 ezer négyzetméteres területen lévő kutat és autómosót 20 millió forintért árulnak. A legnagyobb "választék" és a legalacsonyabb árak az ukrán határ mentén találhatók, hiszen az itt élők jelentős része hosszú évek óta Ukrajnában tankol, de sok kutat kínálnak az osztrák és a szlovén határ közelében is. Budapest III. kerületében, Csillaghegyen például 890 millió forintot kérnek egy 7500 négyzetméteres területen álló, autómosóval is rendelkező kútért. Ugyanakkor az M1-es és az M15-ös autópálya csatlakozásánál egy több mint 4200 négyzetméteres töltőállomást 78 millióért árulnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!