szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A trafiktörvény finoman fogalmazva is érzékenyen érinti az Inmedio, illetve Relay név alatt működő újságbolt-trafik hálózatot, ahol a nyomtatott sajtó mellett a cigaretta volt a legkeresettebb termék. Az üzlethálózatot tulajdonló Lapker Zrt. 645 saját boltot üzemeltet, amelyek több mint a fele a szóban forgó hálózatokhoz tartozik. A régi újságosok számára egyelőre az ajándéktárgyak és apró játékok maradnak "húzóterméknek", ám arra senki sem számíthat komolyan, hogy ezek kiválthatják a cigi- és újságbevételeket, és megállíthatják a leépülést.

A nemzeti dohányboltok kínálata szinte teljesen lefedi az újságos boltokét, így azok számára, akik eddig dohányárut és újságot akartak venni, kézenfekvő, hogy a nemzeti dohányboltot keressék fel. A hagyományos trafikok a korábbi 3-4 százalékos cigarettaárrés miatt a dohánytermékekből jószerivel csak szimbolikus hasznot húztak, de a cigaretta becsalogatta a vásárlókat a boltba, ahol aztán "már bármi megtörténhetett". Ez az effektus forgalmuk közel harmadát hozta, július elejétől azonban legalább erre a bevételre keresztet vethetnek. A kiesés a magasabb bérleti díjú üzlethelyiségeket akár veszteségessé is teheti.

A trafikok a július elseji dohánybolt-nyitásig a dohányeladás kiskereskedelmi részesedésének 12 százalékát birtokolták, amiben a Relay- és az Inmedio-hálózatok meghatározó szerepet töltöttek be. Egy relayes kasszáslány elkeseredve érzékelteti a helyzetet: „tegyük fel, eddig volt napi négyszázezer forint bevétel, akkor annak a háromnegyede a cigiből jött”. Az üzletekben persze nem cigit meg újságot árulnak, hanem egy sor további – adott esetben kurrens – terméket, mint például óvszert, öngyújtót, energiaitalt, üdítőt, csokit, ám pont ezek az áruk ugyancsak kaphatók a dohányboltok nagy részében is.

Nemzeti dohánybolt és hírlapárus az Astoriánál
Fülöp Máté

A Relay és Inmedio üzlethelyiségeket a Lapker Zrt. vállalkozási formában üzemelteti, jellemzően a cég tulajdonában vannak az üzlethelyiségek, kivéve a plázákban működőket. Az üzletek létesítésével és üzemeltetésével kapcsolatos összes költséget a Lapker Zrt. állja. A bevételt az üzlet üzemeltetőjének naponta kell a meghatározott számlára befizetni, ami után árucsoportonként különböző mértékű jutalékot, valamint ezen felül negyedéves bónuszjutalékot is kap. Ezekből a bevételekből kell finanszírozniuk az üzletvezetőknek a vállalkozásukat, így az alkalmazottak bérköltségét és járulékait, a vállalkozás adóterheléseit és a könyvelési költséget.

Sokkal kevesebben térnek be

A jellemzően pályaudvarokon és aluljárókban üzemelő két hálózat tulajdonosa a – kizárólag magánszemélyek számára kiírt trafikpályázathoz eleve hozzá sem férő – Lapker Zrt., a társaság azonban nem kívánta kommentálni a kialakult, számára cseppet sem kedvezőnek tűnő helyzetet, az általunk megkeresett Relay- és Inmedio-üzletekben azonban elmondták, hogy a július 1-jei trafiknyitást követően ijesztően csökkent a forgalmuk. Az egyik forgalmas metróaluljáróban található bolt eladóhölgye elmondta, hogy „az eddigi ezer vásárló helyett csak hatszázan járnak be naponta, de még nem tudni, hogy mekkora lesz a bevételkiesés az árrések miatt. Várhatóan azonban nem nagyon áll meg huszonöt százalék alatt". Szerinte egyedül a forgalmas aluljárókban van esély arra, hogy megússzák ennél kisebb kieséssel, a plázákban lévő régi trafikok azonban a magas bérleti díjak miatt különösen nehéz helyzetbe kerültek.

Nem csak a régi trafikokat vágta haza a nemzeti hálózat megjelenése, hanem kisebb lapkiadók is aggodalmukat fejezték ki, hogy a nemzeti trafikokban nem árulják a termékeiket, így az érintett újságok forgalma viszont csökken – írta az Index. Ezt a boltosok is megerősítettek lapunknak, egy régi motoros trafikos szerint „újságban nálunk sokkal nagyobb a választék, horgász vagy kismama magazint jó eséllyel nem lehet majd kapni a nemzeti dohánytrafikban, a népszerűbb, nagyobb példányszámú lapok forgalma azonban várhatóan visszaesik”.

Fülöp Máté

A kérdésre, hogy mire számítanak a boltosok, illetve hogyan próbálják megtartani a vevőket, egyhangúlag azt válaszolták, hogy bezárásokra és elbocsátásra számítanak. Az egyik megkérdezett trafikos eddig már 17 bezárt Inmedio-üzletről tud. "Még nem tudni, mennyit zárnak be, elbocsátások is biztosan lesznek, de januárig még nézik, hogy miként alakul a boltok forgalma, az után várható nagyobb bezárási hullám.”

Merre lenne a menekülő útvonal?

A nyilatkozók többsége pesszimista, és elképzelése sincs a jövő mikéntjéről, igaz, van, aki reménykedik a forgalom őszi növekedésében. Ők azonban nincsenek sokan. "Augusztusban egyébként is sokan nyaralnak, majd szeptembertől többet lehet tudni” – mondta az egyik boltos.

A boltok polcai mindenesetre egyelőre meglehetősen szellősek, jól látható a dohányáruk eltűnte okozta tanácstalanság. Az üzletláncok a megüresedő polcokat egyelőre apró ajándéktárgyakkal és gyerekjátékokkal töltötték fel, a 18 éven aluliak forgalmára ugyanis továbbra is számíthatnak. Ezeket a termékeket az üzletvezetők azonban egyöntetűen legyintve megmosolyogták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!