szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Financial Times csütörtöki cikke szerint az Apollo Tyres indiai gumiabroncsgyártó vállalat az Egyesült Államok és Kína helyett inkább Kelet-Európára és Délkelet-Ázsiára fókuszál majd, a cég két új gyárat is építene ezekben a régiókban. A lap szerint a két gyár közül az egyik Magyarországon épülhetne fel.

A Financial Times csütörtöki cikke szerint az Apollo Tyres indiai gumiabroncsgyártó vállalat az Egyesült Államok és Kína helyett inkább Kelet-Európára és Délkelet-Ázsiára fókuszál majd, a cég két új gyárat is építene ezekben a régiókban. Az indiai cég azután döntött üzleti fókuszának átpozicionálásáról, miután sikertelenül zárult az amerikai Cooper Tire vállalat felvásárlására irányuló kísérlete. Az Apollo 2,5 milliárd dollárért szerette volna megszerezni a céget.

Az indiai vállalat ügyvezető igazgatója, Neeraj Kanwar szerint ez az ügy "kinyitotta a szemét", és most már egyáltalán nem akarnak belépni Kínába, szerinte tengernyi olyan hely van még a világon, ahol van lehetőség növekedésre. A cég a következő négy évben 500 millió dollárt költene két új gyár felépítésére, egyet Kelet-Európában, egyet pedig Délkelet-Ázsiában. A cégnek jelenleg Dél-Afrikában és Hollandiában van gyára, árbevételének kétharmada ugyanakkor Indiából érkezik.

A lap szerint a kelet-európai gyár Magyarországon épülhetne fel, ezzel erősíthetnék a cég európai és a volt szovjet tagköztársaságok-beli jelenlétét. A délkelet-ázsiai gyár a régiót és a Közel-Keletet látná el. Kanwar szerint a gyárak megépítéséről a következő hónapokban születik döntés.

Neeraj Kenwar (balra) két új gyár létesítését jelentette be, melyből az egyik a Financial Times szerint Magyarországon épülhet fel
AFP / Times of India / Amrendra Jha

Hozzá kell tenni, hogy az Apollo már nem először szemez Magyarországgal. 2008 januárjában Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök jelentette be Újdelhiben, hogy a cég 300 millió euróért gyárat létesít hazánkban, akkor úgy számoltak, hogy két ütemben 1500 főt vehet fel a cég a jó esetben másfél év alatt elkészülő gyárba. A magyar városok sorban álltak az évente 7 millió gumiabroncsot előállítani képes gyár befogadásáért, a választás végül Gyöngyösre esett.

A cég ugyanakkor 2008 augusztusában visszavonta a beruházás tervét, az indokok szerint a zöldmezős beruházással kapcsolatos adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek. A döntésben ugyanakkor az is szerepet játszhatott, hogy Fidesz helyi népszavazást kezdeményezett a beruházásról, arra hivatkozva, hogy a Gyöngyös és a Mátra környezete annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyezőforrást. Tatár László, a párt önkormányzati frakciójának vezetője az Apollo döntése után ugyanakkor azt mondta, hogy szó sincs arról, hogy a Fidesz elüldözte az Apollo Tyrest Gyöngyösről, szerinte a város szocialista vezetésének szétszórt és átgondolatlan iparfejlesztési elképzeléseinek esett áldozatul az indiai gumiabroncsgyártó cég.

A hvg.hu megkereste a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM), hogy van-e bármilyen információjuk az Apollo esetleges magyarországi gyárépítéséről, amint megérkezik a minisztérium válasza, közöljük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!