Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"59e31762-737b-4a86-9864-69ab4b518998","c_author":"HVG","category":"360","description":"Létrehoztak egy projektcéget, amely belekezdhet annak a patinás épületnek a hasznosításába, ahol fénykorában Sissi is megfordult.","shortLead":"Létrehoztak egy projektcéget, amely belekezdhet annak a patinás épületnek a hasznosításába, ahol fénykorában Sissi is...","id":"20250522_hvg-tiborcz-istvan-svabhegyi-nagyszallo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59e31762-737b-4a86-9864-69ab4b518998.jpg","index":0,"item":"c49d73dc-6612-47eb-aa8e-d6db7b4a8bf2","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-tiborcz-istvan-svabhegyi-nagyszallo","timestamp":"2025. május. 22. 06:15","title":"Újjáéledhet a műemlék, amelyről Tiborcz és Kovács Gergely egyeztetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1096b8e7-f13b-412a-a669-4735b6260f95","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A parkoló kevés, az autó sok, a tömegközeledés szabad.","shortLead":"A parkoló kevés, az autó sok, a tömegközeledés szabad.","id":"20250521_Hetvegen-is-fizetos-lehet-a-parkolas-Erzsebetvarosban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1096b8e7-f13b-412a-a669-4735b6260f95.jpg","index":0,"item":"c50561da-522b-4141-951d-b239975a746e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_Hetvegen-is-fizetos-lehet-a-parkolas-Erzsebetvarosban","timestamp":"2025. május. 21. 17:48","title":"Hétvégén is fizetős lehet a parkolás Erzsébetvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67cd1557-9b2f-465b-8e47-1974610e54fb","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Óriási meglepetés volt, amikor Andy Murray néhány hónappal a visszavonulása után Novak Djokovics edzője lett. Az már kevésbé, hogy fél év után elváltak az útjaik.","shortLead":"Óriási meglepetés volt, amikor Andy Murray néhány hónappal a visszavonulása után Novak Djokovics edzője lett. Az már...","id":"20250521_novak-djokovic-andy-murray-edzo-szakitas-tenisz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67cd1557-9b2f-465b-8e47-1974610e54fb.jpg","index":0,"item":"9c6be397-ea0f-485b-a8b9-cdffecd2fd96","keywords":null,"link":"/sport/20250521_novak-djokovic-andy-murray-edzo-szakitas-tenisz","timestamp":"2025. május. 21. 15:35","title":"„Nem volt benne több” – Djokovics elárulta, miért szakított Murray-vel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kormánytagokkal folytatott megbeszélésén szót ejtett a a határ menti területek aknamentesítéséről, egyúttal utasítást adott egy átfogó újjáépítési programra is dél-oroszországi megyékben.","shortLead":"A kormánytagokkal folytatott megbeszélésén szót ejtett a a határ menti területek aknamentesítéséről, egyúttal utasítást...","id":"20250523_Vlagyimir-Putyin-utkozoovezet-letrehozasat-rendelte-el-az-orosz-ukran-hatar-menten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"f823028b-9774-4b65-9265-414759bffd7f","keywords":null,"link":"/vilag/20250523_Vlagyimir-Putyin-utkozoovezet-letrehozasat-rendelte-el-az-orosz-ukran-hatar-menten","timestamp":"2025. május. 23. 05:21","title":"Vlagyimir Putyin ütközőövezet létrehozását rendelte el az orosz-ukrán határ mentén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36ec5060-2f5c-499c-b84f-59469bb80bee","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A volt igazságügyi miniszter inkább asztalosnak tanul, és már újságot sem olvas. ","shortLead":"A volt igazságügyi miniszter inkább asztalosnak tanul, és már újságot sem olvas. ","id":"20250522_Varga-Judit-nem-koveti-a-kozeleti-esemenyeket-ezert-az-ellehetetlenitesi-torvenyrol-sem-mond-velemenyt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36ec5060-2f5c-499c-b84f-59469bb80bee.jpg","index":0,"item":"a9e21657-8336-44bc-b530-a228c02d5d65","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_Varga-Judit-nem-koveti-a-kozeleti-esemenyeket-ezert-az-ellehetetlenitesi-torvenyrol-sem-mond-velemenyt","timestamp":"2025. május. 22. 12:29","title":"Varga Judit nem követi a közéleti eseményeket, ezért az ellehetetlenítési törvényről sem mond véleményt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbead63f-c604-4e55-bd10-b30a6d16f4e0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Diplomataautóként érkezett.","shortLead":"Diplomataautóként érkezett.","id":"20250522_Magyar-garazsban-bukkantak-ra-egy-ujallapotu-64-eves-Fiatra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbead63f-c604-4e55-bd10-b30a6d16f4e0.jpg","index":0,"item":"b42aab9d-3c15-4152-8668-6898fc47a417","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Magyar-garazsban-bukkantak-ra-egy-ujallapotu-64-eves-Fiatra","timestamp":"2025. május. 22. 08:21","title":"Ritkaság került elő egy kecskeméti garázsból: egy 64 éves Fiat új állapotban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6349e917-3de8-41db-82b6-b3e306edbea8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy nemzetközi kutatócsoport éveken át vizsgálta az ülés agyra gyakorolt hatását, az eredmény pedig egyértelműnek tűnik.","shortLead":"Egy nemzetközi kutatócsoport éveken át vizsgálta az ülés agyra gyakorolt hatását, az eredmény pedig egyértelműnek tűnik.","id":"20250521_agykutatas-ulo-eletmod-mozgas-agy-egeszsege-alzheimer-kor-demencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6349e917-3de8-41db-82b6-b3e306edbea8.jpg","index":0,"item":"da3db42d-b66f-4156-ac9e-5a46ed8ba5b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_agykutatas-ulo-eletmod-mozgas-agy-egeszsege-alzheimer-kor-demencia","timestamp":"2025. május. 21. 20:03","title":"Ez történik az agyával, ha túl sokat üldögél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","shortLead":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","id":"20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94.jpg","index":0,"item":"38d658e8-c691-47d2-96fb-1809aeb6d602","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","timestamp":"2025. május. 23. 07:21","title":"Itt a legújabb hegyomlásnyi amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elérték az autógyártókat is a több ágazatban érezhető munkaerő-piaci gondok: nehezebben találnak képzett munkaerőt, az alacsony bérek miatt sztrájkkal is szembekerülhetnek, ráadásul Szlovákiából is megpróbálják elszipkázni a dolgozóikat. A nemrég bejelentett kapacitásbővítésekkel tovább nőhet a munkaerőigény, miközben a kormány – amely eddig a tenyerén hordta a legnagyobb itteni gyártókat – csökkenteni szeretné az ipar függését a járműgyártóktól.
Újabb pofont kaphat a magyar gazdaságpolitikai vezetés. A szűnni nem akaró kivándorlás és az alacsonyan tartott bérek elegye miatt már azokon a területen is nagy feszültségek alakultak ki a közelmúltban, amelyeken az elmúlt években a kormány igazán a főként külföldi hátterű gyárak kedvében igyekezett járni.
Harc folyik a képzett munkaerőért a kelet-közép-európai járműgyártók körében, a régióban működő nagy autógyártók és beszállítók harmadának okoz nehézséget a megfelelően képzett munkaerő felkutatása – áll a Deloitte tanácsadó cég legfrissebb felmérésében. „Mikor az autógyártók és iparági beszállítók kiépítették üzemeiket Közép-Európában, nagyon könnyen találtak képzett munkaerőt. Ez mára egyre nagyobb nehézséget jelent” – festette le az általános képet Gerendási Péter, a cég szakértője.
Túry Gergely
A felmérés szerint a megkérdezett autóipari vezetők háromnegyede számára még mindig az alacsony bérek jelentik az első számú vonzerőt a térségben. Viszont azok az alacsony bérek, amelyek kedvére vannak az autógyárak tulajdonosainak, egyben az egyik fő problémát is jelenthetik az iparágban: a győri Audi-üzem dolgozóinak többségét tömörítő szakszervezet például épp a Deloitte-jelentés megjelenésének napján jelentette be, hogy sztrájkbizottságot alakított, mert eddig eredménytelennek tartja az Audival folyó idei bértárgyalásokat. Pedig a vita a mindössze 15 ezer forintos egységes béremelésről folyik januárig visszamenőleg. Az, hogy egy igen jól menő gyár vezetése és a dolgozók ekkora összeg miatt összeugorhatnak, komoly gondra enged következtetni.
A Gyöngyöshalászon gumigyárat építő indiai Apollo Tyresnél eközben a szakképzett munkaerő hiányára panaszkodnak. Bányai Tibor, a magyar leányvállalat HR-igazgatója az Economic Times szerint azt mondta, többéves tapasztalattal rendelkező, szakképzett embereket nehezen találnak. A lap szerint az ilyen dolgozók nagy része, ha tehette, már külföldön vállalt munkát, az itthoninál jóval több fizetésért. Pedig a magyar kormány nem mérte szűken a pénzt, amikor a gyár támogatásáról kellett dönteni: durván 30 milliárd forintnyi apanázzsal állt a cég mögé a magyar állam, és mivel csaknem 1000 dolgozóval tervez működni a gumiüzem, azt jelenti, fejenként, azaz munkahelyenként 30 milliós támogatást nyújt a magyar állam a cégnek.
Szlovákiából néhány éve még tömegek ingáztak Magyarországra, ez viszont mára megváltozott, a hírek szerint most már az ottani üzemekbe – köztük a KIA nagyszombati gyárába – próbálnak átcsábítani magyar dolgozókat. Az elszívó hatás a jövőben tovább erősödhet, a Jaguar-Land Rover ugyanis a magyar határ közelében lévő Nyitrán hozza létre új üzemét, ahová vélhetően már a tervezett 2018-as indulás előtt elkezdi felvenni a dolgozókat. A munkaerő mozgási irányának megváltozása egyszerű okra vezethető vissza: Szlovákiában már jóval jobban lehet keresni, mint idehaza.
Túry Gergely
Költözni azért szinte senki sem akar
A Deloitte a hat kelet-közép-európai országot felölelő autóipari felmérésében nyolc járműgyártó cég és 72 beszállító vezetőit kérdezte meg a kilátásokról és tervekről – Magyarországról 11 cég szerepelt a listában. A válaszok alapján a vállalatok 97 százaléka elégedett a helyi adottságokkal, ezért a következő 5 évben nem is tervez költözést. A tanácsadó szerint az is az elégedettséget és a bizalmat támasztja alá, hogy a cégvezetők 74 százaléka számol a gyártási kapacitás növekedésével. Újabb üzletágak esetleges létesítésére Lengyelország a legvonzóbb célpont (a megkérdezettek 34 százaléka választotta), Magyarország itt Romániával holtversenyben a harmadik lett a válaszok 11 százalékával, lemaradva a 16 százalékot begyűjtő Bulgária és Lengyelország mögött.
A munkaerőhiány és a bérfeszültségek kezelése kulcsfontosságú lenne a hazai GDP jelentős részét megtermelő és az elmúlt évek gazdasági növekedésében kulcsszerepet játszó járműgyártásban, amelynek fejlesztésére mindig is nagy hangsúlyt fektetett a kormány.
A szektor munkaerőigénye tovább is nőhet az újabb kapacitásbővítésekkel: az Audi januárban közölte, hogy Győrbe helyezi át Spanyolországból az Audi Q3 gyártását, a Mercedes-Benz pedig kedden jelentette be, hogy hatalmas, 250 millió eurós – vagyis közel 80 milliárd forintos – befektetéssel új karosszériaüzemet épít a kecskeméti gyárában.
Kérdés, milyen stratégiát dolgoz ki a kormány a járműgyártással kapcsolatban az úgynevezett újraiparosítási programjában. A fejlesztések fő irányait kijelölő, nemrég bejelentett Irinyi-terv szerint az ipar arányát a jelenlegi 23,5 százalékról 30 százalékra emelnék a GDP-ben 2020-ig. Ehhez minden bizonnyal szükség lesz az autógyártás fejlesztésére, bár a kormány szerint csökkenteni kell az ipar függését a járműgyártástól, és meg kell erősíteni a többi ágazatot is. A szavak és az eddigi cselekvés között azonban ellentmondás feszül.
Sok szó esik a kormány részéről a duális képzés kialakításáról, amelyben a vállalatok szorosan együttműködnek az állami iskolákkal. Ezen a területen a Deloitte jelentése szerint Magyarország (és Szlovákia is) már jelentős lépéseket tett, míg a régió többi országában inkább a céges továbbképzésekre és saját akadémiák alapítására fordítanak forrásokat az autóipari befektetők.
MTI / Koszticsák Szilárd
Mindkét eszközt beveti az Apollo Tyres, amely a gyöngyösi József Attila Szakközépiskolával, illetve a hevesi Eötvös József iskolával alakít ki három különböző programot, részben gumiipari technikusok képzésére, februártól pedig a Miskolci Egyetemmel közösen mérnökképzést is indítana.
Leendő magyar dolgozói egy részét a 442 millió eurós gyárát 2017-ben megnyitó cég egyébként maga képzi ki, például hollandiai és indiai üzemében, ehhez pedig jól jöhet a kormánytól kapott 2,8 millió eurós foglalkoztatási támogatás.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.
A Fidesz káderképzőjeként is emlegetett, bevallottan a nyugati közvélemény befolyásolását végző agytröszt brüsszeli részlege nehezen talál megfelelő helyszínt rendezvényeinek.