szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A megfogható termékek gyártásától és értékesítésétől egyre inkább a teljes körű megoldások szolgáltatása felé mozdulunk el. Az ügyfelektől azt akarjuk megtudni, mi az a feladat, amelyet leginkább meg akarnak oldani – mondja Peter Lau, a Current powered by GE nevű új cég európai és közel-keleti igazgatója. A Currentben fontos szerep jut Magyarországnak is.

Hvg.hu: Mi értelme volt a GE Current létrehozásának?

Peter Lau: A GE Current viszonylag új vállalkozás, a GE-n belüli startupot tavaly októberben hoztuk létre, több üzletág, egyebek mellett az elektromosjármű-töltés, az energiatárolási terület, a napenergia-felhasználás, illetve a LED-gyártás összevonásával. Azt láttuk ugyanis, hogy ezeken a területeken exponenciális a növekedés: a napenergiában 2010 óta hatvan százalékkal zuhantak az árak, az áramtárolásban ötven százalékos volt az árcsökkenés, amelyet a hatékonyság 200 százalékos növekedése kísért. Hasonlóak a trendek a LED fényforrások területén is: manapság a fényforrások 28 százaléka LED, és 2025-ig megközelítjük a kilencven százalékot. Közben rendelkezésünkre állt a GE felhőalapú szoftverplatformja, az ipari rendszerek működését figyelemmel kísérő, s a meghibásodásokat előre jelző Predix, s azt is láttuk, hogy az ügyfeleknek egyre nagyobb szüksége van a működéssel kapcsolatos adatokra.

Peter Lau
GE

Nagyon sok vállalat van a napenergia iparban, az energiatárolásban, s persze van rengeteg szoftver cég is. De mi vagyunk az elsők, akik elsősorban nem egy-egy termékben gondolkodnak, hanem abban, hogy általános üzleti megoldásokat ajánljanak az ügyfeleknek. Forradalom zajlik az iparban, sorra jönnek létre az okos városok és hálózatok s az a végső célunk, hogy olyan intelligens rendszert hozzunk létre, amelyben az elemek állandó kapcsolatban állnak egymással. Az ügyfeleink között van már az amerikai Hilton szállodalánc, tavaly egymilliárd dolláros volt a forgalmunk, idén másfélre számítunk, s 2020-ra el akarjuk érni az ötmilliárdot.

Hvg.hu: A Predix, illetve a rá épülő GE Current nyílt platform…

P.L.: Amikor az ügyfeleket arról kérdezzük, mi az, amire a leginkább szükségük van, egyre többször kapjuk azt a választ, hogy még több adatot, és elemzést akarnak látni. A kereskedelmi cégek például még jobban meg akarják ismerni a vásárlók szokásait, hogy ezzel is növelhessék a forgalmukat és nyereségességüket.

A Predix valóban nyitott platform, és az ügyfeleknek is azt mondjuk, nincs meg mindenre a kész válaszunk. Annyit tudunk tenni, hogy olyan megoldásokat ajánlunk, amelyek segítenek a célok elérésében. A kereskedők például pontos adatokat szerezhetnek azokról, akik valóban vásárolnak: a hitel- és hűségkártyák elemzésével sokra lehet jutni. Viszont amit nem tudnak – pedig erre is szükségük lenne – az az, hogy ki az, aki bemegy a boltba, viszont üres kosárral távozik. Megoldás lehet például az arcfelismerő program használata, ezekkel megtudható, hogy az egyes vásárlói csoportok – egyebek mellett kor, illetve nem alapján – az üzlet melyik részében töltik el a legtöbb időt, s így úgy lehet elhelyezni a termékeket, hogy azok vonzóbbak legyenek a célközönség számára.

De vannak olyan programok is, amelyek azt figyelik, ki mennyi időt tölt el egy helyen. A tapasztalatok azt mutatják, azok között, akik több, mint húsz másodpercig állnak egy helyben, nagyobb arányban vannak a bolti szarkák. Ez pedig nem mellékes, az egyik legnagyobb brit lánc felmérése szerint az éves nyereség öt százalékát viszi el a bolti lopás. Számos dologgal lehet segíteni az eladásokat, és azt hiszem, még csak a felszínt karcolgatjuk, s még magunk sem látjuk, mennyi lehetőség nyílik meg még előttünk.

Hvg.hu: Zajlik a negyedik ipari forradalom, amely részben azt jelenti, hogy a nagyméretű adattömegek kezelése átalakítja a termelést. Hogyan áll a versenyben a GE?

P.L.: Csak idő kérdése, mielőtt mindenki rájön arra, hogy mennyire szüksége van adatokra a jobb és hatékonyabb működéshez. Mi már több mint egymilliárd dollárt fektettük be a 2011 óta – először a cég keretein belül működő – Predix kifejlesztésére, s nem hiszem, hogy sokan lennének, akik képesek lennének maguknak hasonló méretű fejlesztésekre. Ez mindenképpen előnyt jelent a számunkra. A Predix-szel gyakorlatilag „digitális ikreket” hozunk létre, egy szélfarm esetében például a szoftveres modellel követhető a fizikai valóságban működő szélkerekek valamennyi jellemzője: az időjárás, a működési idő, a teljesítmény, illetve az energiatermelés. Az adatok gyűjtésével és elemzésével könnyebben megjósolhatóvá válnak a folyamatok, például az, hogy a paraméterek változása alapján arra lehet következtetni, hogy két hónap múlva olyan hiba következik be, melynek következtében az egész rendszer leáll.

137 év után először van nő a General Electric legfelsőbb vezetésében

Beth Comstock a General Electric történetében az első nő, aki beülhetett az alelnöki székbe. A vezérigazgató-helyettes karrierje rendkívüli, kinevezése pedig új irányt jelenthet az 1876-ban alapított cég életében.

Hvg.hu: Magyarország fontos szerepet játszik a Currentben, miért választották ezt a helyszínt?

P.L.: Magyarország fontos ország számunkra, a GE több mint 25 éve van jelen és már a Current több operatív központja is itt található. A Current tevékenységét technológiailag és pénzügyileg is támogató GE Magyarországon több mint tízezer embert foglalkoztat és a vállalat fő üzletágaival is jelen van az országban. Ennek köszönhetően az évtizedek alatt hatalmas tudás és tapasztalat halmozódott fel, amire a jövő technológiát alapozhatjuk.

Top 50: HVG-toplista a legnagyobb magyar cégekről

Megtörtént, amire senki nem számított, sőt, első hallásra most is képtelenségnek tűnik: a legnagyobb magyar cég elvesztette elsőségét a legnagyobb magyar cégek ranglistáján.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!