szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság versenyjogi fenntartások miatt nem járult hozzá, hogy a Lufthansa-csoport átvegye a Niki Lauda korábbi Formula-1-es világbajnok által alapított céget, ezért az Air Berlin osztrák leányvállalata leáll és fizetésképtelenséget jelent. Az utasszállítási tevékenységet mától szüntetik be.

A Lufthansa-csoport szerdán bejelentette, hogy az EB versenypolitikai főigazgatósága - mint illetékes versenyfelügyeleti hatóság - által támasztott kifogások miatt mégsem vásárolja meg a flyNikit, hogy megszerezhesse az Air Berlin egy részét és egyik leányvállalatát, az LGW légitársaságot. Steffen Seibert német kormányszóvívő közleménye szerint ez a váratlan fejlemény azzal is járhat, hogy az Air Berlin nem tudja teljes egészében visszafizetni a kormánytól kapott 150 millió eurós (50 milliárd forint) kölcsönt. Kiemelte ugyanakkor, hogy mindent megtesznek az adófizetőket fenyegető kár csökkentéséért - írta az MTI.

Az EB főigazgatósága a tervezett ügyletek elemzése során arra a megállapításra jutott, hogy a Lufthansa az Air Berlin jelentős része, valamint a flyNiki és az LGW átvételével több útvonalon monopolhelyzetbe kerülhet a légi személyszállítás európai uniós piacán, ami ellentétes a közösségi versenyszabályokkal. A Lufthansa ezért állt el a flyNiki átvételétől.

Az Air Berlin 2000 és 2006 között élte fénykorát, azóta Németország második legnagyobb légitársaságának számít. 2008-tól veszteségesen működött, de csődje elsősorban annak köszönhető, hogy legfőbb részvényese, a 29,21 százalékos részesedést birtokló Abu-Dzabiban bejegyzett, és a szintén bajba került Alitalia miatt milliárdos veszteségeket elkönyvelő Etihad Airways kihátrál a légitársaság mögül. Az Air Berlin tavaly 781,9 millió eurós veszteséggel zárt, utasforgalma pedig 30,2 millióról 28,9 millióra csökkent. Tavasz óta rendszeressé váltak a késések és járatkimaradások, és október végén, 38 éves működés után beszüntette az utasszállítást. Becslések szerint minimum 700 ezer érvénytelenné vált menetjegy vásárlója követeli vissza pénzét, de a társaság csak a fizetésképtelenség bejelentése, azaz az augusztus 15-e után megvásárolt jegyek árát téríti vissza. A többi jegy tulajdonosa a felszámolási eljáráshoz csatlakozva kártérítést követelhet.

A FlyNiki mintegy 1000 embert foglalkoztat, flottája 28 repülőgépből áll, főleg a Földközi-tenger térségében üzemeltetett járatokat. A társaság 2003-ban alakult, Niki Lauda osztrák üzletember, volt autóversenyző hozta létre a csődbe jutott Aero Lloyd német légitársaság osztrák leányvállalatának felvásárlásával és átszervezésével. Az Air Berlin 2004-ben szállt be a cégbe, és 2011-ben lett kizárólagos tulajdonos.

A Air Berlint feldarabolják, a tervek szerint legnagyobb része a német Lufthansa csoporthoz kerül, mely 81 repülőgépet vásárol meg a személyzettel és a repülőtér-használati jogokkal együtt, valamint két leányvállalatot, a flyNikit és az LGW-t, további 20 géppel együtt. A Lufthansa az Eurowings nevű diszkont légitársaságához csatolja az Air Berlintől vásárolt üzletrészt, ez üzemelteti majd a Budapest-Berlin járatot is, egyelőre nem tudni, hogy mikortól. Az Air Berlin egy másik része az EasyJethez kerül, a brit diszkont légitársaság a tervek szerint 25 repülőgépet vesz át a személyzettel és a repülőtér-használati jogokkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!