szerző:
Lengyel Miklós

Carlos Ghosn leváltását jelentette be a Nissan autógyár Japánban, ahol csaknem húsz éven át mint nagy varázslót tisztelték, mert a gyengélkedő cégből világmárkát csinált. A mohósága okozhatta a vesztét.

 A Brazíliában született, libanoni származású Carlos Ghosn, akinek neje amerikai, igazi világpolgár és az autóipar egyik koronázatlan királya. Ő volt az első külföldi, akire a japánok rábízták egyik fontos cégüket, és csodát tett: a Nissan újra az élvonalba került. Sőt a Mitsubishivel és a francia Renault-val együtt létrejött a világ második legnagyobb autógyártó cége, az élén természetesen Carlos Ghosnnal, akinek 2022-ig tartó szerződése van. Célja pedig az, hogy visszafordíthatatlanná tegye a három autógyár egyesülését. Carlos Ghosn menedzseri képességeit senki sem vitatja, de annál inkább kérdőjelezik meg a mohóságát.

Nem keresett kicsit túlságosan sokat a sztármenedzser?

A japán ügyészek 177 millió dollár lenyúlásával gyanúsítják Carlos Ghosnt, akit japán sajtóhírek szerint őrizetbe vettek. Ezt a nem épp jelentéktelen összeget eltitkolta a részvényesek és a japán állam elől. Névtelen bejelentő információi nyomán indult meg a belső vizsgálat, melynek eredménye katasztrofális Carlos Ghosn számára. A Nissan azonnali elbocsátásról döntött nemcsak az ő esetében, hanem jobbkezét, Greg Kellyt is kirúgták. A cég elnézést kér a részvényesektől és a japán államtól azért, hogy éveken át "nem vette észre" a nagyfőnök pénzügyi manővereit. Mennyit keresett Carlos Ghosn?

Mindhárom autógyártól óriási pénzeket kapott

A japán Nikkei.com szerint a Nissan az elmúlt évben 735 millió jennel honorálta Carlos Ghosn szolgálatait – ez 6,52 millió dollárt jelent. A Mitsubishi 227 millió jennel hálálta meg a csúcsmenedzser éves teljesítményét. Párizsban a Renault 7,4 millió eurót utalt a nagyfőnök számlájára. Ez így összeadva nem tűnik kevésnek. A francia pénzügyminiszter is így gondolta, ezért a felháborodás láttán arra kérte Carlos Ghosnt, hogy 30%-kal csökkentse a Renault-tól kapott bónusz értékét. Ezt végül Carlos Ghosn fogcsikorgatva megtette, hiszen a Renault részvényesi körében még mindig ott van a francia állam 15%-kal. (a Renault műveket még De Gaulle tábornok államosította a második világháború után, mert a tulajdonos együttműködött a nácikkal. Az állam azután fokozatosan eladta a részvényeit, így maradt 15% – a szerk.)

Miért kellett ilyen csillagászati jövedelmek mellett még ügyeskedni is?


A menedzseri munkánál csakis a pénzt szerette jobban Carlos Ghosn, aki nyugdíjazására készült. Bár a szerződése 2022-ig érvényes, de előbb távozni akart. Csak előbb még meg akarta koronázni élete főművét, a francia–japán autóóriás teljes egyesülését. Az idő nem neki dolgozott, a japán ügyészség lecsapott, és nagy valószínűséggel Franciaországban sem ússza meg a vizsgálatot. A globalizáció hőse, aki két teljesen különböző kultúra, a francia és a japán között épített hidat, csúfosan megbukott. A mohósága lett a veszte. Valószínűleg persze a vetélytársak is tettek róla, hogy ne legyen teljes siker a három autógyár egyesülése. De hát a bizniszben ez már csak így szokás Japánban vagy Franciaországban is: aki túlságosan sikeres, az nagyon sok érdeket sért. Carlos Ghosn a mohósága áldozata lett, még az is lehet, hogy börtönbe kell mennie. Dicstelen vég egy szupersztár számára, aki az autóipar koronázatlan királya volt még nem is oly rég. (via Nikkei Asian Review) 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
hvg.hu Gazdaság

Ki az az autós Carlos, aki nemet mondott Macronnak?

Az üzleti világ kitörő lelkesedéssel ünnepelte Macron választási győzelmét Franciaországban. Ehhez képest fülsiketítő volt a csend a Renault és a Nissan háza táján. Mindkét helyen jól emlékeznek még Emmanuel Macronra, Franciaország gazdasági miniszterére, aki igen elszántan képviselte a francia államot a Renault és a Nissan partnersége ügyében.

Azonnal legitimálta a közmédia Hadházy tüntetését

Azonnal legitimálta a közmédia Hadházy tüntetését

Elképesztő: Roger Waters nyomására bojkottálja Izraelt egy zenekar

Elképesztő: Roger Waters nyomására bojkottálja Izraelt egy zenekar

"Miért zúg a csekély számú tömeg?" - folyamatosak a bekiabálások, Kövér osztja az ellenzéket

"Miért zúg a csekély számú tömeg?" - folyamatosak a bekiabálások, Kövér osztja az ellenzéket

Kirakta edzőjét a Puskás Akadémia

Kirakta edzőjét a Puskás Akadémia

Néhány mondat állami szervek vezetőitől arról, hogy Magyarország élen jár a korrupció elleni harcban

Néhány mondat állami szervek vezetőitől arról, hogy Magyarország élen jár a korrupció elleni harcban

A Chrome-bővítményeket is telepíthetjük majd a Microsoft új böngészőjéhez

A Chrome-bővítményeket is telepíthetjük majd a Microsoft új böngészőjéhez