szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyarok évente több mint hatmilliárd forintot költenek a karácsonyi édességre.

Karácsony 2018
Belevágtunk ismét, karácsonyra készülünk. Nem is nagyon tehetünk mást, hiszen közeledik, érkezik, mi pedig várjuk. Még akkor is, ha tudjuk, mennyit rohangálunk majd előtte, hányszor szeretnénk túl lenni rajta. De közben szeretjük, és ez a lényeg. A magunk részéről úgy döntöttünk, elkísérjük olvasóinkat vásárolni, ott leszünk, ha főz, ajándékot csomagol, beleszólunk, tippeket adunk. Fogadjanak el útitársnak!
Friss cikkek a témában

3500 tonna szaloncukrot vásárolunk karácsony előtt, a magyarok több mint hatmilliárdot költenek ilyenkor erre az édességre – mondta el Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke a szervezet karácsonyi rendezvényén. A szakember kérdésünkre elmondta: a szaloncukrok ára stabil, inkább az újdonságnak számító, minőségi termékeknél láthatunk a hagyományosakhoz képest magasabb árakat.

Az mindenesetre elmondható, a sok újdonság ellenére a fogyasztók ragaszkodnak a bevett fajtákhoz. A szövetség felmérése szerint a legnépszerűbb még mindig a zselés szaloncukor (a válaszadók 63 százaléka ezt választaná), ezt a kókuszos követi (41 százalék), a harmadik pedig a karamellás (32 százalék). A legkevésbé a gumicukros változat nyerte el a vásárlók tetszését (2 százalék), de a rendszerváltás előtti idők nagy túlélőjéről, a konzum szaloncukorról sincsenek túl jó véleménnyel (7 százalék választaná).

A szalonok édessége

A rojtos papírba csomagolt édesség Franciaországban született meg, a papillote-nak azonban nem volt köze a karácsonyhoz. Magyarországra német közvetítéssel került a 19. században, nevét – szalonczukedli – pedig Jókai Mórtól kapta. A szalonok édessége akkor fondantból készült különböző ízekben. Hegyesi József cukrászmester 1891-ben 17 különböző ízű szaloncukor receptjét írta le szakácskönyvében, volt közte marasquino és pisztácia ízesítésű is.

A szaloncukor igazi hungarikum, amelynek az elkészítését az Élelmiszerkönyv is szabályozza. Egy ilyen előírás, hogy marcipános verziója csak étcsokival készülhet.

A különleges újdonságok ellen szól az áruk is, pontosabban az, hogy a vásárlók többsége nem igazán szeretne sok pénzt áldozni erre az édességre, amelyből átlagosan egy kilót vásárolnak a megkérdezettek. 61 százalékuk kétezer forint/kg ár alatt választ, 30 százalékuk kedveli a 2-4 ezer forint közötti termékeket, amelyeknél jó eséllyel már valódi csokoládé borítja a tölteléket a csokis bevonómassza helyett.

A szaloncukor mindenesetre kipusztíthatatlan hagyomány: a megkérdezettek 86 százaléka tervez vásárolni belőle, és 57 százalék biztosan vesz. Nem csak a szaloncukrot viszik a magyarok ilyenkor: csokifigurából 686 tavaly tonna fogyott, ennek csaknem kétharmada volt csokimikulás. Adventi naptárból pedig 350 ezer fogyott.

Sánta Sándort kérdeztük a népegészségügyi termékadó 2019-es 20 százalékos emeléséről is. Az elnök, aki maga is egy édesipari cég, a Chocco Garden vezetője, azt mondta, két dolgot szeretnének elérni a döntéshozóknál. Az egyik az, hogy a társasági adóból le lehessen vonni a cégek által szervezett egészségmegőrző programokra szánt költségeket (a neta-törvény módosítása elvette a cégektől azt a lehetőséget, hogy termékadóból vonhassák le ezt). Ezen túl azt is szorgalmazzák, hogy az egészségtelen termékek listáját átlátható módon vizsgálják felül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!