Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Kecskemét után Debrecenben is gyártanak már Mercedeseket – igaz, nem személyautókat.
Bemutatták a magyar Inter Traction Electrics második, saját fejlesztésű autóbuszát. Az egy éve elkészült háromajtós, városi változat után most a 12 tagúra tervezett típuscsalád második – kétajtós, elővárosi-helyközi – verzióját nézhették meg a közlekedési vállalatok vezetői és az újságírók.
A buszok gyártója a Mol által a nyáron felvásárolt budapesti ITK Holding leányvállalata. A járműveket a Mercedes úgynevezett járóképes – azaz motorral, sebességváltóval, kormány- és futóművel felszerelt – alvázára építik; ami viszont ezen felül van, azt hazai mérnökök tervezték. A német világcég hosszas minősítési eljárás alapján adta meg a magyar gyártónak azt a jogot, hogy a Debrecenben készülő buszokat Mercedes-emblémával hozza forgalomba.
A debreceni Mercedesek típusjele: Reform. A most bemutatott jármű hivatalos neve így Mercedes-Benz Reform LE, amiben az utolsó két betű jelentése: low entry, azaz alacsony belépésű. Ez annyit tesz, hogy a járműnek csak az első fele alacsonypadlós; teljesen alacsonypadlós, illetve csuklós buszok gyártását a németek nem engedélyezték a debrecenieknek.
Más irányban viszont egyre szélesebb az együttműködés. Már bejelentették, hogy a jövő év első negyedében záruló minősítési eljárás sikere esetén a magyar gyártó a Mercedes Sprinterek továbbfejlesztett, minibusz változatait is készíteni fogja.
Tegnap írták alá azt a szerződést is, amellyel az ITK újabb, 20 hektáros területet vásárol Debrecen határában. Meglévő gyára – amely egyúttal fejlesztési és képzési centrumként is működik – évi háromszáz darabos szériára képes; a leendő új üzemben, mint Kossa György elnök-vezérigazgató a HVG-nek elmondta, akár háromszor ennyi jármű is készülhet majd évente.
A Mercedes-Benz Reform tavaly bemutatott városi változata az ősszel kapta meg a típusbizonyítványt, így már a sorozatgyártása is megkezdődött. Az első debreceni Mercedes holnap már munkába is áll a cívisvárosban, amelynek autóbusz-közlekedését már tizedik éve az ITK működteti – egyelőre Volvo buszokkal.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.