Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A leállás egy pillanat műve volt, de a visszaállás hosszú ideig eltarthat, és valójában azt se tudni, mikor kezdődhet el – ez a globális láncban működő nagy német autóipari cégek dilemmája.
A termelési láncok az egész globális gazdaságban végzetesen károsodhatnak, ha sokáig tart a leállás – nyilatkozta a Der Spiegelnek a Continental vezérigazgatója. A világ autóiparának ez az egyik legnagyobb beszállító cége, amely "az elmúlt 50 év legnagyobb válságával néz szembe" – mondja a 61 éves Elmar Degenhart, aki most Darmstadtból – házába zárva – irányítja cégét, melynek 249 gyára van az egész világon.
A cégnél a nálunk is alkalmazott Kurzarbeit megoldást választották a dolgozók többségének, hogy a 60 ezer Continental-munkavállaló megtarthassa az állását az elzárás idején is. A probléma azonban ezen túlmutat: "ha nem indul be az autóipar, akkor sok kis beszállító cég egész egyszerűen csődbe megy, ezért a leállás nem tarthat tovább" – hangsúlyozza a vezérigazgató.
Az újrakezdés hónapokig eltarthat
A leállás pillanatok alatt megtörtént, de a termelés újraindítása hetekben, sőt hónapokban mérhető. A Continental főnöke szerint neki legalább egy éve rámegy arra, hogy az újrakezdést hatékonyan végrehajtsa.
Az uniós tagállamok támogatására mindenképp szükség van, mert a németek autóipara nemcsak az ő gazdaságuk számára meghatározó tényező. A nagy német autógyárak Angela Merkel kancellártól várják a megoldást.
A Volkswagen, a BMW és a Daimler-Benz vezérkarai időpontot kértek a kancellártól, ám arra nem kaptak konkrét dátumot, mikor kezdhetik újra a termelést. Merkel arra hivatkozott, hogy a koronavírus-járványnak még csak a közepe táján vannak: a gyors nyitás súlyos kockázatokkal járna. Németország lassan, fokozatosan oldja fel az elzárást, és az európai határok megnyitása érdekében sem lép fel. A járvány szempontjából ez tökéletesen érthető, de a nagy német autógyárak nem tudnak várni, hihetetlenül nagyok ugyanis a veszteségeik.
Két hónapos leállás 500 milliárd eurós veszteséggel járna. Legalábbis ezt számolta ki a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet főnöke. Ennyi idő alatt sok kis beszállító csődbe megy, és az egész termelési lánc megszakadhat. De a válságnak lehet jótékony hatása is: a Volkswagen vezérkara végiggondolta a cég fejlesztési terveit és radikális struktúraváltást határozott el. 100 pontos tervet dolgoztak ki arra, hogy milyen is legyen az új Volkswagen a válság után. A terv a cég mind a 630 ezer dolgozóját érinti. Azokat is, akik Kínában már dolgoznak. A németországi gyárakban elsőként ott kezdik meg a munkát, ahol Kínába szállítanak alkatrészeket. A globalizált termelési rendszer nem állhat le, mert mindenképp versenyképesek akarnak maradni a konkurenciával.
Mi van Európával?
Olaszország az egyik legfőbb beszállítója a nagy német autógyáraknak – ugyanakkor Itália a járvány által leginkább sújtott uniós tagállam. A német autógyárak sürgetésére a római kormány azt válaszolta: április 27-e előtt szó sem lehet az alkatrészgyártó üzemek beindításáról. Ez azt jelenti, hogy május előtt a németek sem indulhatnak be igazán. Márpedig az idő sürget: Európa lemarad Kína és az USA mögött.
"Katasztrofális lenne, ha a válság miatt Európa elvesztené a belső mobilitását és versenyképességét, és így lemaradna vetélytársai, Kína és az Egyesült Államok mögött" – nyilatkozta a Spiegelnek Degenhart Continental-vezér.
Herbert Diess, a Volkswagen főnöke szerint javítani kellene az európai együttműködést. Kiállt az európai szolidaritás mellett: sürgette a német kormányt, hogy fogadja el a korona kötvényt, amely jelentős segítség lenne Olaszországnak és Spanyolországnak, márpedig ezek az országok a német autóipar legfőbb beszállítói. Ugyanezen az állásponton van Degenhart vezérigazgató is. Mindez persze nem érdekmentes – állapítja meg a Spiegel –, Olaszország és Spanyolország nemcsak mint beszállító, de mint piac is fontos a németek autóipara számára.
A nagy német autógyárak roncsautó-programot szeretnének
2009-ben ez már kihúzta az autóipart a kátyúból. Az autók életkora tíz év körül jár Németországban, tehát indokolt lenne az újautó-vásárláshoz kötött állami támogatás. Merkel kancellár nyitott erre hiszen tudja: az autóipar 1,6 millió embernek ad munkát Németországban. Nélküle aligha játszhatja el a lokomotív szerepét a német gazdaság Európában.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Teljes kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást, ahol végül a szervezők szerint 200 ezren voltak.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Trump szerint közel a tűzszünet.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.