Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány szabályozásához. Akkor viszont csak véleményezett, ráadásul nem is negatívan.","shortLead":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány...","id":"20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a.jpg","index":0,"item":"b8af4de1-8aa2-4dcc-ab00-4c026c4e2202","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 13:30","title":"Válaszolt az EKB a HVG-nek: csak tippelni tudnak, miért őket vádolja Kósa Lajos az MNB-alapítványok vizsgálatának akadályozásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dce845d-5ad0-45ec-b32b-cf866bfe6a87","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Több százan vonultak utcára az északi Bét Lahíjában.","shortLead":"Több százan vonultak utcára az északi Bét Lahíjában.","id":"20250417_gazai-ovezet-tuntetes-hamasz-haboru-terror","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dce845d-5ad0-45ec-b32b-cf866bfe6a87.jpg","index":0,"item":"dcce3fff-7f08-40f9-9cf0-ae10efc60d54","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_gazai-ovezet-tuntetes-hamasz-haboru-terror","timestamp":"2025. április. 17. 10:37","title":"A Hamász és a háború ellen tüntettek a Gázai övezetben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dc51ac5-7974-443b-a1df-87503bd79d2b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Svéd kutatók elkészítették azt az akkumulátort, ami folyékony, és akár nyújtani is lehet – de nem ez minden pozitív tulajdonsága. ","shortLead":"Svéd kutatók elkészítették azt az akkumulátort, ami folyékony, és akár nyújtani is lehet – de nem ez minden pozitív...","id":"20250416_uj-akkumulator-folyekony-allag-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dc51ac5-7974-443b-a1df-87503bd79d2b.jpg","index":0,"item":"ca03033c-2c15-41f2-a97b-cc9d5cb0ea0f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_uj-akkumulator-folyekony-allag-fenntarthatosag","timestamp":"2025. április. 16. 17:03","title":"Megcsinálták az akkumulátort, aminek olyan állaga van, mint a fogkrémnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b0d1755-7404-440c-b24b-1e23cc4480bc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Marija Zaharova külügyi szóvivő közölte, hogy ha Taurus rakétákkal hajtanak végre támadásokat az orosz közlekedésinfrastruktúra ellen, Németországot az ukrajnai konfliktus résztvevőjének fogják tekinteni.","shortLead":"Marija Zaharova külügyi szóvivő közölte, hogy ha Taurus rakétákkal hajtanak végre támadásokat az orosz...","id":"20250417_merz-taurus-ukranok-zaharova-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b0d1755-7404-440c-b24b-1e23cc4480bc.jpg","index":0,"item":"034a140b-7296-41e6-bbad-ce3b70b356e3","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_merz-taurus-ukranok-zaharova-fenyegetes","timestamp":"2025. április. 17. 17:37","title":"Fenyegetőzéssel reagált az orosz külügy Merz bejelentésére, hogy Taurus rakétákat küldene Kijevnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar olajmulti amúgy is erős Pakisztánban, három új gázkutat állíthat termelésbe.","shortLead":"A magyar olajmulti amúgy is erős Pakisztánban, három új gázkutat állíthat termelésbe.","id":"20250417_A-Mol-gazt-talalt-Pakisztanban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251.jpg","index":0,"item":"8f8fe4b6-5b22-4b37-a09a-211bc714f9b7","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_A-Mol-gazt-talalt-Pakisztanban","timestamp":"2025. április. 17. 13:23","title":"A Mol gázt talált Pakisztánban, Szijjártó Péter repülőjáratot is szeretne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Akkorát nőttek a fizetések és olyan sok állampapír utáni kifizetés került az emberekhez, hogy őrület van a lakáspiacon, készpénzzel fizetnek, mindenki csap le a lakásokra – magyarázta a nemzetgazdasági miniszter.","shortLead":"Akkorát nőttek a fizetések és olyan sok állampapír utáni kifizetés került az emberekhez, hogy őrület van a lakáspiacon...","id":"20250417_Nagy-Marton-lakas-aremelkedes-kamatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"b6405956-bfd7-4798-bd12-86cb2946adb6","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250417_Nagy-Marton-lakas-aremelkedes-kamatok","timestamp":"2025. április. 17. 17:30","title":"Nagy Márton: Sajnos lakásár-emelkedést okozott a kamateső és a béremelések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b33603df-4663-4d4f-b3fe-5bfca03becf3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az átlagkeresetek emelkedése 10 százalék alá lassult februárban, a reálkereset csak 3,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A nettó átlagkereset 455 ezer forint volt, a közepes nettó 371 ezer forint.","shortLead":"Az átlagkeresetek emelkedése 10 százalék alá lassult februárban, a reálkereset csak 3,5 százalékkal volt magasabb, mint...","id":"20250417_keresetek-atlagkereset-realkereset-inflacio-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b33603df-4663-4d4f-b3fe-5bfca03becf3.jpg","index":0,"item":"f551090f-b85d-4432-9d9d-d492e58de2ff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_keresetek-atlagkereset-realkereset-inflacio-februar","timestamp":"2025. április. 17. 08:30","title":"Beesett a keresetek emelkedése februárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aaf071d-7992-40a7-93b5-8bb68e11c0c8","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A színész ősz hajjal és komoly szakállal pózolt. ","shortLead":"A színész ősz hajjal és komoly szakállal pózolt. ","id":"20250416_Johnny-Depp-uj-film-foto-osz-haj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aaf071d-7992-40a7-93b5-8bb68e11c0c8.jpg","index":0,"item":"4dac5e69-0851-4fed-bfa3-fb3c9a1efcba","keywords":null,"link":"/kultura/20250416_Johnny-Depp-uj-film-foto-osz-haj","timestamp":"2025. április. 16. 10:52","title":"Johnny Depp az új filmjében gyakorlatilag felismerhetetlen lesz, itt van az első fotó róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Teljes a leállás az utazási irodáknál, a gyengébb cégek egy-két hónapig bírják, az erősebbek pedig szeptemberig képesek kitartani. Az irodák igyekeznek megtartani az alkalmazottakat, ám ez csak a munkaidő és a -bérek csökkentésével sikerülhet, közben pedig kezelni kell a pénzüket azonnal visszakövetelő ügyfeleket és a nehezen fizető légitársaságokat – mondta a HVG-nek Horváth Balázs, az egyik legnagyobb üzleti utaztatással foglalkozó utazási iroda, a Weco-Travel ügyvezetője. Szerinte a válság utáni talpra állás lassú és részleges lesz.
HVG: Egyik pillanatról a másikra befagyott az idegenforgalmi szektor.
Horváth Balázs: Igen, március második felétől teljessé vált a leállás az utaztatás terén, és rendezvényszervezési kérelem sem érkezett. Persze, most nem is lehet hagyományos rendezvényt tartani, de néhány szereplő megpróbált átállni az akár százfős virtuális rendezvények lebonyolítására. Egyelőre nem lehet tudni, mekkora sikerrel. Az üzleti utazások terén már február második felétől érezhetővé vált a visszaesés, a cégek ekkor kezdték el belső utasításokkal korlátozni az utazásokat.
HVG: Hogyan próbálnak meg túlélni?
H. B.: Az összes cég megpróbálja megtartani a lehető legtöbb munkatársat, de ez csak a bér és a munkaidő csökkentésével sikerülhet, a jellemző az, hogy a nyolc óra helyett négy- vagy hatórásra csökken a munkanap hossza. Ha a válság tovább tart, mint gondoljuk, akkor jönnek a tömeges elbocsátások. Jól jött a járulékmentesség március 1-ei bevezetése, ez a turizmusban azt jelenti, hogy június 30-ig a munkáltatónak nem kell befizetnie a bérekre rakódó 19 százalékot, és a munkavállalóknak is csak az egészségügyi járulékot kell lerónia. Így a nettó bérekhez hozzájön 20-25 százalék, így akinek ötven százalékkal csökkentették a bérét, az is többet kap, mint a fizetésének a felét.
HVG: Meddig képesek kitartani tömeges elbocsátások nélkül?
H. B.: A Weco-Travel az öt legnagyobb iroda egyike, több mint 10 milliárdos árbevételt értünk el, s a mostani cash-flow előrejelzés szerint szeptemberig mindenképpen kitartunk. De – részben annak köszönhetően, hogy külföldön is jelen vagyunk – az átlagnál jobban állunk, a kisebbeknek sokkal kevesebb a tartalékuk.
HVG: Hogyan tudják kihasználni az alkalmazottak a 4-6 órás munkaidőt?
H. B.: Az a furcsa helyzet állt elő, hogy miközben csökkent a munkaidő, több esetben megnőtt a munka mennyisége. A mienk a repjegy.hu weboldal, s a januárban és februárban eladott jegyeket megvett magánutasok sorra jelentkeztek, hogy megkapják a törölt járatok után járó visszatérítést vagy a vouchert. Bár az oldalon alapvetően online jegyárusítás folyt, van telefonos szolgálatunk is, s itt az átlagos napi 150-200-ról 4-500-ra nőtt a hívások száma. Közben sok az elégedetlen ügyfél, mert nem tudjuk olyan gyorsan visszaadni a pénzt, ahogy az emberek szeretnék, mert a légitársaságok is lassítják a folyamatot. Azaz nem feszültségmentesek a napjaink. A szabályok értelmében a járattörlések esetén az opciók között kell lennie az átírás és a voucher mellett a pénzvisszatérítésnek is. Most – a korlátozások miatt – az átírás lehetetlenné vált, az utasok többsége pedig ragaszkodik a pénzvisszafizetéshez. A gyakorlat szerint az utazási irodák minden héten elszámolnak a légitársaságokkal, s március vége felé volt az első olyan hét, amikor sokkal nagyobb volt a visszatérítéshez szükséges összeg, mint az eladásokból befolyt pénz. Több légitársaság jogellenesen – ám érthetően – nem ad vissza pénzt, mert nincs is miből. Mi pedig nem látjuk biztosítottnak, hogy a még fizetőképes légitársaságok tartósan tudnak pénz visszaadni. Ha ez tömegessé válik, akkor az utazási irodák is veszélybe kerülhetnek.
HVG: Említette, hogy a légitársaságok fékezik a visszatérítést. Mennyire fog átrendeződni a légitársaságok piaca?
H. B.: Ellentétben a 2008-as válsággal, amely után viszonylag gyorsan helyreállt az idegenforgalmi szektor, sőt az lett az egyik fő húzóágazat, és minden évben gyorsabban nőtt, mint a GDP, most minden másképpen lesz. Nem hiszem, hogy visszatérne a járvány előtti rend, meg fognak ugyanis változni az utazási szokások. A cégek rájönnek, hogy sokszor célszerűbb online meetingeket tartani, és nem kell sokat utazni. Erre persze 2008-ban is rájöttek, azonban a technológia akkor még nem állt olyan magas szinten, mint most. Persze az is lehet, hogy annyira elegük lesz a virtuális megbeszélésekből, hogy alig várják, hogy utazzanak. Ám az is lassítja majd a régi kerékvágásba való visszatérést, hogy ez fokozatos lesz, először csak a biztonságosnak minősített országokba lehet majd eljutni. A fizetőképes kereslet is megcsappant, az emberek jó részének nem lesz pénze utazni. Gondot okoz továbbá, hogy egy légitársaságnak jobban megéri földön tartani a gépeit, mint egyharmad töltéssel repülni, emiatt lassan áll majd helyre a járathálózat. Az is igaz, hogy a légitársaságok többsége eddig sem büszkélkedhetett nagy profittal és egy részük csak különféle támogatásoknak köszönhetően maradt életben. Ezek az eleve nehéz helyzetben lévő cégek nem fogják sokáig kibírni, akár állnak, akár egyharmad telítettséggel repülnek.
HVG: A hagyományos társaságoknak, vagy a fapadosoknak van több esélyük túlélni?
H. B.: Az eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy ebben a helyzetben a fapadosok rugalmasabbak, könnyebben megy a jegyárak visszatérítése is. Valószínűleg azért, mert több a tartalékuk is, mint a hagyományos társaságoknak, köztük a meghatározó szerepet játszó vezető európai légitársaságoknak.