Több száz milliós bírságot szabtak ki egy gyerekeket célzó, emelt díjas SMS-szolgáltatás miatt

A Bongo nevű játék hazai influenszereken keresztül is hirdette szolgáltatását.

  • hvg.hu hvg.hu
Több száz milliós bírságot szabtak ki egy gyerekeket célzó, emelt díjas SMS-szolgáltatás miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mintegy 350 millió forintos bírságot szabott ki a Bongo nevű játék üzemeltetőjére, amiért burkolt reklámokkal, a költséget elhallgatva igyekezett a gyermekeket emelt díjas SMS-ek küldésére bírni.

Az eljárás tavaly indult: a játékban Bongo, a kismajom emelt díjas SMS-ért válaszolt a feltett kérdésekre. Mivel a digitális oktatás alatt a gyerekek a szokásosnál is több időt töltöttek okostelefonok és számítógépek előtt, így nagyobb eséllyel találkozhattak a kifogásolható hirdetésekkel, ezért a GVH tavaly tavasszal ideiglenesen megtiltotta a szolgáltatást és annak reklámozását.

A lezárult vizsgálat megállapította, hogy az üzemeltető ausztrál Global AQA Pty Ltd. jogsértő módon, közvetlenül hívott fel gyermekeket a vásárlásra, a reklámokban pedig elhallgatta a szolgáltatás árát és a személyes adatok kezelésének legfontosabb jellemzőit.

Emellett influenszerekkel és websorozatokban is burkoltan reklámozta a szolgáltatást.

A GVH a kiszabható maximális, mintegy 350 millió forintos bírságot rótta ki az ausztrál cégcsoportra. A hatóság emellett megállapította három influenszerügynökség és egy webtartalomgyártó – a P4R Digital Agency Kft., a Social Guru Magyarország Kft., a hd OPEN! Kft. és a Globoport Média Holding Kft. – felelősségét is az általuk közvetített reklámokkal kapcsolatos egyes jogsértésekben.

A hazai vállalkozások számára bírságot nem szabtak ki, de a versenyhatóság a jövőbeni hasonló jogsértések elkerülését célzó belső szabályozások kialakítását írta elő.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mennyit ér a cégem?

A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.