szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A versenyhatóság szerint az Eventim rejtett költségekkel befolyásolhatja a vásárlókat.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított az egyik legnépszerűbb jegyportál, az Eventim magyarországi üzemeltetőjével szemben. A gyanú szerint bizonyos költségekről nem tájékoztatják időben a felhasználókat – derült ki a nemzeti versenyhatóság közleményéből.

A GVH tájékoztatása szerint az oldal többek közt a kezelési és a szállítási költségekről csak a jegyek kosárba helyezését, illetve regisztrációt követően ad tájékoztatást a felhasználóknak. Az üzemeltető így a vásárlásnál – a döntésük szempontjából lényeges – információkat feltehetően elhallgat a fogyasztók elől a jegyek áráról.

„Az online kereskedelmi platformokon a vásárlási folyamat során csepegtetve megjelenő, vagy csak a fizetési folyamat végén előbukkanó, rejtett költségek (általában adók vagy szállítási- és kezelési díjak) az ún. sötét mintázatok közé sorolhatóak. A sötét mintázatok a digitális kereskedés olyan felületkialakítási módszerei, amelyek észrevétlenül torzítják a fogyasztók döntéseit” – áll a közleményben.

A sötét mintázatokról itt írtunk korábban:

Meddig érdemes lefelé görgetni a webshopnál, tényleg minden pipát be kell x-elni? - így kerülhetjük el, hogy átverjenek minket a nagy akcióknál

Black Friday, karácsony - ez a két szó sokakat már most az őrületbe kerget, az szinte elkerülhetetlen, hogy ilyenkor ne töltsünk valamennyi időt ajándékok vásárlásával. A portékáikat a neten áruló cégek közül páran pedig alig várják, hogy elvesszünk a sötét mintáikban. Igen, a sötét mintákban, amiknek vélhetően már ön is bedőlt jó párszor, anélkül, hogy észrevette volna.

A rejtett költségek esetén például a fogyasztó a váratlan többletdíjak felbukkanásakor már értékes időt és energiát fordított a vásárlási folyamatra, így hajlamosabb a magasabb végösszeg ellenére is megvenni a terméket.

A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság az év elején hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely a „sötét mintázatok" jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben. Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.

A GVH közölte: a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!