Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8b131080-bb40-4623-8c6f-7ae1de2b84ab","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ismételten a brüsszeli bürokraták alkalmatlanságának árát fizeti meg az európai gazdaság, miután nem sikerült tárgyalásokkal elkerülni az amerikai vámintézkedéseket, mivel az utóbbi hónapok tétlenségben teltek – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton a közösségi oldalán.","shortLead":"Ismételten a brüsszeli bürokraták alkalmatlanságának árát fizeti meg az európai gazdaság, miután nem sikerült...","id":"20250329_szijjarto-trump-vamok-autoipar-brusszel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b131080-bb40-4623-8c6f-7ae1de2b84ab.jpg","index":0,"item":"5af34718-c435-4efd-bfe8-4c8bfbbab479","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250329_szijjarto-trump-vamok-autoipar-brusszel","timestamp":"2025. március. 29. 08:18","title":"Szijjártó szerint „most mindenki sikítozik” Trump vámjai miatt, de erről is Brüsszel tehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"573aac3c-9565-42b1-bd26-d39fcd862513","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy kolléga búcsúztatójába lendített bele a jegyellenőr.","shortLead":"Egy kolléga búcsúztatójába lendített bele a jegyellenőr.","id":"20250329_karlendito-kalauz-mav-fuzesabony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/573aac3c-9565-42b1-bd26-d39fcd862513.jpg","index":0,"item":"ac3cbfe0-ab2a-44e6-bea5-a83be036b17d","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_karlendito-kalauz-mav-fuzesabony","timestamp":"2025. március. 29. 15:06","title":"Karlendítő kalauz miatt indít vizsgálatot a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Április közepén indul az Ukrajna uniós csatlakozásáról szóló véleménynyilvánító szavazás. A kormány mindent megtesz azért, hogy mindenki „helyesen” szavazzon.","shortLead":"Április közepén indul az Ukrajna uniós csatlakozásáról szóló véleménynyilvánító szavazás. A kormány mindent megtesz...","id":"20250329_ukrajna-eu-tagsag-szavazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26.jpg","index":0,"item":"b8ed961a-d94d-47d5-8bff-5682efa1cbf0","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_ukrajna-eu-tagsag-szavazas","timestamp":"2025. március. 29. 14:53","title":"A kormány ukránellenes propagandát is mellékel az Ukrajna EU-tagságáról szóló szavazólaphoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc7ddcbf-5e78-42cc-b70e-a8a6c95e6238","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy fekete Aurus Senat a sérült autó, aminek az értéke meghaladja a 130 millió forintot.","shortLead":"Egy fekete Aurus Senat a sérült autó, aminek az értéke meghaladja a 130 millió forintot.","id":"20250329_Moszkvaban-felrobbant-egy-limuzin-amely-elvileg-Putyin-flottajahoz-tartozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc7ddcbf-5e78-42cc-b70e-a8a6c95e6238.jpg","index":0,"item":"7db0cb94-f2c7-4fd6-a430-527eecee8ac6","keywords":null,"link":"/vilag/20250329_Moszkvaban-felrobbant-egy-limuzin-amely-elvileg-Putyin-flottajahoz-tartozott","timestamp":"2025. március. 29. 18:36","title":"Moszkvában felrobbant egy limuzin, ami állítólag Putyin flottájához tartozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"096ce15c-e0f5-4ff8-b93a-dbc5eb985c2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egymilliárd dollár óriási pénz, de persze nem a világ egyik legnagyobb technológiai vállalatának az Apple-nek. Talán ezért is nyeli le könnyedén, hogy évente ekkora veszteséget hoz streaming szolgáltatása.","shortLead":"Egymilliárd dollár óriási pénz, de persze nem a világ egyik legnagyobb technológiai vállalatának az Apple-nek. Talán...","id":"20250329_appletv-plusz-streaming-szolgaltatas-bevetel-profit-veszteseg-milliard-dollar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/096ce15c-e0f5-4ff8-b93a-dbc5eb985c2f.jpg","index":0,"item":"43c20d1a-e384-496a-a943-c50bf8c0fae7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_appletv-plusz-streaming-szolgaltatas-bevetel-profit-veszteseg-milliard-dollar","timestamp":"2025. március. 29. 11:03","title":"Mínusz 1 000 000 000 dollár évente, maradhat? Az Apple válasza egy határozott igen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5b17c66-dbee-49d3-949a-3b30e5bf168e","c_author":"Medvegy Gábor","category":"360","description":"Három iskolás annyira beleélte magát Winnetou kalandjaiba 1925 márciusában, hogy elszöktek otthonról, és India dzsungelei (!) felé vették az irányt. Egy asszony a kutyái testmelegével kezelte reumáját, de tönkretette anyagilag az ebadó, a városházán viszont csak kinevették. A magyar állam, a magyar nemzet és a magyar hadsereg becsületének megsértése miatt is könnyen bíróság előtt találták magukat az emberek, egy gyerekbántalmazó tanítót viszont azzal vett védelmébe a rácalmási plébános száz éve, hogy neki csak négyszer-ötször jelentették, hogy kíméletlenül veri a diákokat.","shortLead":"Három iskolás annyira beleélte magát Winnetou kalandjaiba 1925 márciusában, hogy elszöktek otthonról, és India...","id":"20250329_szazeves-ujsag-1925-marcius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5b17c66-dbee-49d3-949a-3b30e5bf168e.jpg","index":0,"item":"a63528c0-f496-4472-a193-0f8dee70e3bd","keywords":null,"link":"/360/20250329_szazeves-ujsag-1925-marcius","timestamp":"2025. március. 29. 15:30","title":"Biztonságban voltak a pestiek száz éve: minden magyar zsebtolvaj külföldön dolgozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Budapest-Újszász-Szolnok vonalon 10-30 perccel hosszabb menetidőre kell számítani.","shortLead":"A Budapest-Újszász-Szolnok vonalon 10-30 perccel hosszabb menetidőre kell számítani.","id":"20250329_Elgazolt-egy-embert-a-vonat-Sulysapnal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4.jpg","index":0,"item":"984488be-3948-4d8c-8d89-98a68c283592","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_Elgazolt-egy-embert-a-vonat-Sulysapnal","timestamp":"2025. március. 29. 21:41","title":"Elgázolt egy embert a vonat Sülysápnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Legalább 1700 ember vesztette életét a pénteki földrengésben, ami 7,7-es erősséggel rázta meg Mianmart. A túlélők utáni kutatást jelenleg is folytatják.","shortLead":"Legalább 1700 ember vesztette életét a pénteki földrengésben, ami 7,7-es erősséggel rázta meg Mianmart. A túlélők utáni...","id":"20250330_mianmar-foldrenges-tulelok-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a39565f-a07d-4e65-94e0-4dc93f2657c7.jpg","index":0,"item":"9b1f2fd9-b248-4842-929f-dc27e6e834b5","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_mianmar-foldrenges-tulelok-kereses","timestamp":"2025. március. 30. 19:12","title":"Újabb négy embert mentettek ki a romok alól Mianmarban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A modulgyártás már szeptemberben beindult a CATL magyarországi gigaüzemében, 2025 elején munkába áll a második gyártósor is. A debreceni szürkevíz felhasználásáról pedig már megállapodtak a várossal, ezt hamarosan formalizálják is.
A gyár minden engedéllyel rendelkezik az építkezéshez és a termeléshez, a modulgyártás már beindult, és jövőre két nagyobb hullámban vesznek fel dolgozókat – derült ki a kínai CATL akkumulátorgyártó óriás sajtótájékoztatóján, melyet Debrecenben tartottak szerdán, a helyben épülő üzem állásáról.
A tájékoztatón ott volt Jason Chen, a CATL európai működésért felelős ügyvezetője, aki arról beszélt, hogy a debreceni beruházás első szakasza már célegyenesben van: az üzem szerkezetileg kész, most az áram és a csatornázás bekötése zajlik, már megy a belső mechanikai installáció, és minden a terveik szerint halad – 2025-ben tehát, ahogy korábban célul kitűzték, el tud indulni az akkumulátorgyártás.
Elindult a modulgyártás
Félig már most is megy: tesztüzem után szeptemberben egy gyártósoron elindult már a modulgyártás egy, a már majdnem teljesen kész gyár mellett fekvő, 60 ezer négyzetméteres épületben. Ezt a csarnokot a CATL addig bérli, míg el nem készül a saját üzeme, hogy a köztes időben is tudjon már termelni. A modulgyártás még nem az akkumulátorgyártás veleje: az majd a legkisebb egység, a cellagyártás elindulása lesz, ez továbbra is jövőre várható, viszont 2025 elején már üzembe helyezik a második modulgyártó sort is. Addig is Kínából importált cellákat szerelnek össze modulokká, de jövőre, a “rendesen” beinduló gyártás első szakaszában is ez lesz még a jellemző, míg finomhangolják a gyártósorokat. A gyártás felfuttatása ezért nem folyamatos, hanem szakaszos lesz.
Nem egy-két évre jöttünk, évtizedekre tervezünk Debrecenben, és a város “jó szomszédjává” akarunk válni
– mondta Chen, aki bízik benne, hogy ennek az első jelei már látszanak is.
A már működő németországi CATL-üzemmel együttműködve remélik, hogy értékes és jelentős hozzájárulást adnak majd az európai autóiparhoz és a zöld átálláshoz.
A Contemporary Amperex Technology (CATL) Co. Ltd. debrecen gyára.
Reviczky Zsolt
Gyorsan nő a dolgozók száma
A dolgozók felvétele tempósan zajlik: 2023-ban még 100 munkavállalójuk volt, most már 400 van, de 2025-ben két nagy felvételi hullámot terveznek: jövő nyárig ezerre, 2025 végéig pedig közel kétezerre duzzad majd a kínai cégnél dolgozók létszáma, majd 2026-ban érik el a tervezett, végső, 2600-as létszámot – erről már Sidló Noémi, a debreceni CATL kommunikációs és pr-vezetője beszélt.
A Brunp Európában is tervez újrahasznosítást, erről most tárgyalnak – hozta szóba a tájékoztatón Szilágyi Balázs, a cég közügyekért felelős vezetője. A Brunp a Debrecenben építkező kínai akkumulátorgyártó CATL-nak a leányvállalati holdingja, és mint azt korábban megírtuk, szeptemberben Budapesten már be is jegyezték a Brunp Recycling Technology Hungary Kft.-t. A tájékoztatón Chen azt mondta, a Brunp akkufeldolgozójának még nincs meg a helye, egyelőre csak a tárgyalások folynak róla.
Próbálnak a helyi munkaerőre támaszkodni
A HVG kérdésére, miszerint a termelés során mennyire támaszkodnának magyar partnerekre, Sidló azt mondta: már most több mint 90 százalékos a magyar beszállítók aránya az építkezésben és a termelésben is, és törekednek a helyi munkaerőre támaszkodni. A helyi beszállítókkal való együttműködés pedig majd az akkufeldolgozásban is cél lesz, de bizonyos esetekben nem, hogy a magyarországi, de az európai beszállítás is kihívás – fűzte hozzá Szilágyi.
És mi lesz a vízzel?
Felmerült a kérdés, hogy mi a helyzet az üzem majdani úgynevezett szürkevíz-felhasználásával. Olyan pletykák terjedtek el ugyanis Debrecenben, hogy nem lesz belőle elég, és majd a helyi ivóvízzel kell kipótolni. Erre Szilágyi azt mondta, napi 40 ezer köbméter tisztított szennyvíz (szürkevíz) áll rendelkezésre Debrecenben, ez nemcsak nekik, de más gyáraknak is elég lesz.
A szürkevíz-felhasználással kapcsolatos tárgyalások már véget értek, hamarosan formalizálják a megállapodást
– mondta Szilágyi Balázs, a cég közügyekért felelős vezetője.
A Financial Timeskedden arról írt, hogy értesülései szerint az EU decemberben 1 milliárd eurós támogatási programot indít akkumulátorfejlesztőknek. Ez kifejezetten a kínai cégeket érinti, mert a támogatás egyik feltétele, hogy a pályázó gyárat létesítsen az EU-ban, a másik pedig a hírek szerint az lesz, hogy a pénzért cserébe meg kell osztani Európával a technológiai tudást – hasonlóan ahhoz, ahogy Kína is csak a know-how megosztásáért cserébe ad támogatást a betelepülő nyugati cégeknek.
Ez a CATL Debrecent értelemszerűen a tudásmegosztással kapcsolatban érinti csak, hiszen a gyár már áll. Lapunk kérdésére, hogy mi a kínai cég álláspontja ezzel kapcsolatban, illetve változtat-e ez bármit az Európa-stratégiájukon, Chen azt mondta:
a fókusz most a debreceni gyár befejezésén, elindításán van.
Később akár foglalkozhat a cég kutatás-fejlesztési kérdésekkel is, de egyelőre az alapokon van a fókusz. Szilágyi pedig hozzátette: még tanulmányozzák a programot, még nem tud érdemben válaszolni, de a technológiai tudás megosztására alapvetően nyitott a CATL, hosszú távú terveik között kiemelten szerepel a tudásátadás, erről európai és amerikai partnerekkel is tárgyalnak már. A Ford autógyártóval pedig már konkrét megállapodásuk is van.
Az EU-s szabályozás kimondja: ahonnan az akkumulátor való, ott kell gondoskodni az újrahasznosításáról is. Miután a kormány kiárusította az országot a távol-keleti akkugyáraknak, kényszerpályán mozog, pedig az akkubontás nem megtérülő üzletág, és ugyanúgy súlyos környezetvédelmi kockázatokat hordoz, mint az elsődleges gyártás. És annak a bontási módnak, melyet az uniós szabályozás lehetővé tesz, még a vízigénye is ugyanakkora.