Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Július 27-én az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió átfogó vámegyezményben állapodtak meg.
A megemelt vámok az infláció felpörgetésével elsősorban a fogyasztókat terhelik meg – figyelmeztetett a német autóipari szövetség vezetője.
Az importált árukra kivetett amerikai vámok felpörgethetik az inflációt, magasabb árakkal terhelve a fogyasztókat és súlyosbítva a globális gazdasági bizonytalanságot – mondta Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke a szervezet éves sajtótájékoztatóján.
A Hszinhua hírügynökségnek adott interjújában aztán Müller azt hangsúlyozta, hogy a vámok jelentette kihívások kezeléséhez erősebb európai egységre van szükség. „A vámok elkerülhetetlenül megtorló intézkedéseket váltanak ki, amelyek rontják a gazdasági környezetet és veszélyeztetik a munkahelyeket. Csak a német autóipar több mint 140 ezer munkahelyet támogat az Egyesült Államokban, és ezek a vámok végső soron magasabb árakat jelentenének a fogyasztók számára, ami a jelenlegi gazdasági nyomás mellett káros forgatókönyv.”
Figyelmeztetett arra, hogy a további vámok megzavarnák a globális ellátási láncokat, ami tovább súlyosbítaná az autóipart már most is sújtó kihívásokat. „Mivel az autóipar az elektromos járművekre való átállás miatt nagy nyomás alatt áll, az új kereskedelmi akadályok súlyosan érinthetik a termelési rendszereket, az ellátási láncokat és a gyártási hálózatokat” – mondta.
Hozzátette, hogy a hatás nem korlátozódik az Egyesült Államokra és Európára. „Mexikó és Kanada is vámintézkedéseket fontolgat, és a geopolitikai feszültségek is nőnek. A protekcionizmusnak ez az erősödő hulláma csak a globális termelési költségeket fogja felhajtani.”
Végső soron a vámok költségeit a fogyasztókra hárítják át, tovább gerjesztve az inflációt, ami ellentmond Donald Trump kampányígéretének, miszerint csökkenteni fogja azt – mutatott rá Müller.
Szerinte a német autógyártók jelentősen felpörgették a termelést az Egyesült Államokban. „A számok azt mutatják, hogy a Németország és az Egyesült Államok közötti gazdasági kapcsolat inkább az együttműködésre, mint a versenyre épül. Ahelyett, hogy vámokkal vagy kereskedelmi korlátokkal osztanánk fel a piacokat, a közös érdekekre kellene összpontosítanunk.”
Müller úgy vélte, hogy Kína egyszerre fontos partner és versenytárs a német autóipar számára. „Üdvözöljük a német autógyártást Kínában, és pozitívan értékeljük, ha kínai vállalatok Németországban vagy Európában létesítenek gyártóüzemeket” – mondta. – „Ez a kétirányú együttműködés elősegíti a munkahelyteremtést, a cserekapcsolatokat és a regionális fejlődést.”
A jövőre nézve Müller hangsúlyozta, hogy a nyitottság és az együttműködés elengedhetetlen az iparági kihívások leküzdéséhez és a közös jólét eléréséhez.
„Az együttműködés kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy a globális autóipari ágazat a jövőbeni kihívásoknak megfeleljen és előrelépést érjen el” – jegyezte meg.
Július 27-én az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió átfogó vámegyezményben állapodtak meg.
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 30. és 2025. augusztus 31. között.
A tízes toplistán a nyolcadik helyre került a kamcsatkai földrengés, mégsem voltak halálos áldozatok. Ez hogyan lehetséges? Cikkünkben igyekszünk válaszokat találni. Felidézzük azt a 2004-es katasztrófát is, amikor a világ egy életre megtanulta, mi az a cunami.
Ha sikerül a kormányváltás, más törvényre is hasonló sors vár.
A kormányközeli lap a közvélemény-kutató megfutamodásáról írt, aki szerint erről szó sincs.
Új műsorvezetőket kap a Kalandra fal!