Azt a zenét, amelyben egynél kevesebb harmónia van, countrynak nevezzük - szól a hazai zenész szubkultúra kissé lenéző bon mot-ja. Ha azonban leásunk a gyökeréig, súlyos dolgokat találunk. Börtönballadák, nehéz sorsok, fájdalom és gúny. A most elhunyt Johnny Cash valahol ott, a gyökereknél kutakodott.

Cash híres börtönalbumait, amelyek a Folsom, illetve a San Quentin fegyintézetekben tartott koncertjeit rögzítették, a katonaság alatt hallottam. Nyilván hatott a helyszín is - hiszen a laktanya is egy típusú elzárás - de a legdöbbenetesebb mégis az volt, ahogy a közönségét megszólította. Az, hogy létezik közös zenei nyelv a milliomos szupersztár és a börtönlakó között; azonos dalokra azonos módon reagálnak. Közben pedig semmit nem hallottam abból, amivel a country műfajt azonosítottam korábban. Súlyos, kemény dalok voltak ezek.
Casht körülbelül úgy kellene gyászolnunk - írja nekrológjában a New Musical Express -, ahogy Elvis Presleyt, hisz hatása legalább akkora. A legújabb, legnaprakészebb rockzenének elkötelezett lap úgy ír Cashről, mint akinek zenéje, hangja tettenérhető napjaink legjobb zenekarainál.
Éppenséggel a ma rockzenéje vállalta is ezt a hatást: 1994-ben történt meg Cash "újrafelfedezése", s éppen a rockerek által. Ekkor kezdett dolgozni vele Rick Rubin producer, aki olyanok lemezeit készítette, mint Mick Jagger, vagy a Cult. A kemény, kiábrándult dalok, Cash hangjának "sötét" fekvése az, amivel Rubin azonosságot érzett. A vele készített, egytől-egyig fekete borítójú albumok (American Recordings /1994/, Unchained /1996/, Solitary Man /2000/, The Man Comes Around /2002/) visszaadták a hetvenes-nyolcvanas években kissé megtépázott hitelét Johnny Cash zenéjének.
Túlélve a hatvanas évtized folyamatos turné-stresszét és drog-küzdelmeit, ekkoriban igazi cél és tartalom nélküli lemezek keletkeztek, a "country szupersztár" elnyomta a dalénekest. Az újak azonban új művészi arculatot teremtettek és fiatal hallgatóközönséget hoztak neki. Az American recordings I-IV. gyűjtőnév alatt kijött lemezek közül az első mindjárt az "Év legjobb kortárs folklemezének" járó Grammy-díjat nyerte el. Stúdiótrükkök nélküli, lecsupaszított hangzás ez, amely az eredeti Cash-soundra és a börtönlemezek puritánságára utal vissza. Rubinnal még olyan szerzők dalainak eléneklésére is vállalkozott, mint Beck, Trent Reznor, a U2 vagy Nick Cave.
Annak ellenére, hogy éppen ezek az albumok nem voltak kiugró eladási sikerek, Cash boldog volt "második eljövetelével". A Billboard egy 2002-es nyiltakozatát idézi: "Ha itt és most véget érne a pályám, elégedett volnék vele. Az egész a munka felett érzett örömről szól. Tudom, hogy jó munkát végeztem, a legjobbat, amire képes voltam". Johnny Cash, hetvenegy éves volt, néhány hónappal élte túl feleségét, a tavasszal elhunyt June Carter Casht.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Újraindult Lajcsi büntetőpere, aki az eljárási hibák miatt reklamált

Újraindult Lajcsi büntetőpere, aki az eljárási hibák miatt reklamált

Nem hallgatott tanácsadóira, és jól tette, így nyert választást

Nem hallgatott tanácsadóira, és jól tette, így nyert választást

Először bukkant fel a legújabb Ferrari szupersportkocsi természetes élőhelyén - videó

Először bukkant fel a legújabb Ferrari szupersportkocsi természetes élőhelyén - videó

A matematikai Nobel első női győztese: Matematikus vagyok, nem női matematikus

A matematikai Nobel első női győztese: Matematikus vagyok, nem női matematikus

Mozgolódás a Kesmánál: kinyomtatják a Mandinert, Lánczi távozik a Figyelőtől

Mozgolódás a Kesmánál: kinyomtatják a Mandinert, Lánczi távozik a Figyelőtől

Itt van két autós, aki nagyban pakolja le a szemetét az Ócsai útnál

Itt van két autós, aki nagyban pakolja le a szemetét az Ócsai útnál