szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

E heti ajánlatunkban ott a Dallas Pashamende, egy magyar-német-osztrák rendezésű film, és egy, a "soha nem látott drámák" közül a Millenárison. Pekingi opera, hagyományos kínai zene és tánc a Tháliában. Trauma és reprezentáció a művészetben - programsorozat a Trafóban. Oldásként pedig sok zenét ajánlunk: jazz és jazz budapesti klubokból.

Film
Dallas Pashamende

Dráma, vagy melodráma?
Gryllus Dorka
A Dallas Pashamende szándéka szerint modern eposz. Egy hatalmas szeméttelepen játszódik. Az itt élő emberekre a szemétben megbúvó mérgek, gyúlékony és robbanóanyagok, törött üvegek és rozsdás szögek formájában leselkedik a végzet.  Az előítéletek, a tudatlanság és a szegénység azonban épp olyan veszélyesek, mint az embertelen körülmények.

A film elkészítése viszontagságos volt - kiutasítás, rágalmak, évek óta tartó pereskedés -, a romániai gyártásvezető ellen most is folyik az eljárás. Az alkotók tervezik egy könyv kiadását, amely feldolgozza a film elkészítésének kalandos történetét.

Az idei Filmszemlén debütált alkotás ellentmondásos reakciókat váltott ki; sokan drámainak, egyes kritikusok azonban melodramatikusnak tartották.
Nincs más hátra: döntsön a néző.

 Színes magyar-német-osztrák filmdráma, 93 perc, 2004
Rendező: Pejó Róbert
Szereplők: Bogdán Zsolt, Gryllus Dorka, Nyári Oszkár, Radu Amzulescu

Műcsarnok: tavaszi  filmsorozat
Arcok a tömegből - Egyén és közösség viszonya a filmművészetben

Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot (1965 )     
Egy film a szabadságról. Egy film a szerelemről. A szerelem szabadságáról és a szabadság szerelméről. Az őrült szerelemről és korlátok nélküli szabadságról, ahogy azt a szürrealisták megálmodták. Gengszterfilm tehát. Szerelmesfilm. Zenés film, amelyben hőseink dalra fakadnak. Egyszóval: filozofikus film. A vásznon a hatvanas évek álompárja, Anna Karina és Jean-Paul Belmondo, nyitott amerikai meseautóban száguldoznak a tengerparton és énekelnek, hajukat fújja az erős tengeri szél. Marx és a Coca Cola törvénytelen, elfajzott gyermekei.
Műcsarnok, március 23, előadó: Báron György

Jeles András: A kis Valentino (1979)
A hetvenes évek magyar filmtörténetének legjelentősebb áramlatai: a dokumentarista és az experimentális stílusirányzatok. Az évtized végén születő film szintézis, mindkét út egyidejű betetőzése. Egy felejthetetlen, formabontó road-movie a vasfüggöny mögül. Ráadásul a kultúrpolitikát akkor leginkább zavarba ejtő rendező szolgáltatja mára a korszak legleleplezőbb látleletét.
Műcsarnok, március 30, előadó: Gelencsér Gábor


A zűrhajó

Az Űrgolyhók remakejének is mondható Michael Herbig német színész-rendező sci-fi paródiája; bár már az eredeti mű is elég súlyos volt. Nincs kegyelem: ez a film most szinte az összes eddig készült tudományos-fantasztikus műből merít, legyen az a Star Wars vagy éppen a Sir Austin Powers. Kellékei között megtalálhatjuk a színes búvárruhákat, mókás frizurákat és számos tartozékait a nagy kultfilmeknek, mint a Szárnyas fejvadász, a Különvélemény de akár az Ötödik elem. A történet fő szálával, az időutazással a rendező az időutazós, a történelmi és a western filmeket egyaránt fricskázza, és számos utalást találunk további filmekre is, melyek felismerése derűt varázsol arcunkra.

Színes német sci-fi vígjáték, 87 perc, 2004
Rendező: Michael Herbig
Szereplők: Michael Herbig, Rick Kavanian, Christian Tramitz, Anja Kling




Színház, Rendezvénysorozat (Oldaltörés)


Rendezvénysorozat
Második jelen - Trafó Galéria;  Holokauszt Emlékközpont

Második Jelen
Trauma és reprezentáció
A Második jelen rendezvénysorozat a holokauszt-trauma reprezentációján belül elsősorban a történeti műfajokkal és diskurzusokkal, valamint a művészi megközelítéssel kapcsolatban felmerülő ellentmondásokat vizsgálja.

Hazai és külföldi szakemberek bevonásával elsősorban olyan stratégiákra koncentrál, amelyek szakítanak a bemutatás és az emlékezet felidézésének, ismétlésének és bevésésének hagyományos módozataival.

Programok:

Harun Farocki: Bilder der Welt und Inschrift des Krieges / Images of the World and the Inscription of War (1988) angol felirattal - április 9., 18.00

Ember Judit: “És ne vígy minket kísértésbe...” (1993) - április 10., 18:00

Változó játékszabályok – történelmi emlékezet és prezentációs stratégiák kerekasztal-beszélgetés, április 12. 18.00

Prezentációk és beszélgetés: Ram Katzir képzőművész, Joachim Seinfeld képzőművész - április 15. 18:00

Színház
Előszínpad - soha nem látott drámák

Caryl Churchill: Valahol (Fordította: Enyedi Éva) és Sokan (Fordította: Upor László). Két rövid, szikár darab. Két utópisztikus látomás. Sötét, de képtelenül valószerű víziók – az itt-és-most valóságától, a közeljövő lehetőségeitől alig érzékelhetően eltávolodva. A Valahol és a Sokan a nálunk még mindig kevéssé ismert drámaírónő érett korszakának leglecsupaszítottabb, talányos remekművei. Először Magyarországon, a Miskolci Nemzeti Színházzal közös produkcióban.

Rendező: Simon Balázs
Szereplők: Máhr Ágnes, Szegedi Dezső, Szirbik Bernadett, Lukács Gábor
Millenáris, Fogadó, március 31. 20:00

Liaoning Művészegyüttes: Kínai Színház

Pekingi opera, akrobata-számok, hagyományos kínai zene és néptánc. A színház Kínában mindig is közkedvelt volt, bár nem sorolták mindig a művészetek közé. Legkorábbi formájában sokkal inkább emlékeztetett az európai vaudeville-ra, mint a mai fogalmaink szerinti színházra, azaz a legkülönbözőbb műsorszámok helyet kaptak benne. A kardnyelők és állathangutánzók mutatványai között kerül sor történetek megjelenítésére a színpadon. Ebben mindig központi szerepet játszott a zene és az akrobatika. A darabok témája szinte kivétel nélkül legendákban gyökerezik. A taoizmus sokszereplős, varázslatokkal átszőtt világa és az egész történelmi mondakör bőven juttatott történeteket a színháznak. A színpadon szép számmal találunk démonokat és isteneket, ősi korok talán soha nem létezett nagy alakjait és mellettük természetesen a mindennapi élet apró figuráit.

Thália Színház, március 30. 19:00

A Macskalápon - dráma 2 részben

A dublini születésű Marina Carr - noha nálunk még nem játszották darabját - a drámai műfaj egyik legismertebb képviselője a nemzetközi szín-téren. Első bemutatójával már huszonöt évesen, 1989-ben nagy feltűnést keltett hazájában és Angliában, műveit azóta világszerte bemutatták. A Macskalápon mai közegbe helyezett sorstragédia, tulajdonképpen kortárs Médeia-variáció, amelyben - ahogy ír színpadon illik - a túlvilág és a borongós tündérmesék sejtelmes alakjai halálos természetességgel járnak-kelnek még az élők között.

Rendező: Radoszlav Milenkovics
Színész: Básti Juli, Molnár Piroska, Stohl András, Kulka János, Bodrogi Gyula
Nemzeti Színház, bemutató: március 25. 19:00

Tudod, hogy nincs bocsánat - Földes László estje

Földes László (Hobo), még ha talán vannak is, akik kétségbevonják előadásmódjának hitelét, igen sokat tett azért, hogy fiatal generációk megismerjék József Attila verseit. Hobo rockénekes, dalszövegíró és nem színész; de előadóként igenis hiteles személyiség, aki élővé tudja tenni a rock-közönség számára is a verseskötetek szövegeit. Ez az előadás a József Attila emlékévre készült. 2005-ben a költő születésének 100. évfordulója alkalmából a Nemzeti Emlékezet Program részeként József Attilára emlékezünk. Az emlékév január 7-én, Attila napon - egyben a bemutató napján - indul és december 3-ig, József Attila halálának évfordulójáig tart. Földes László csaknem egész évben turnén van ezzel a programjával; az ország valamely pontján mindenképp érdemes megnézni. 

Szegedi Nemzeti Színház - Korzó, március 26. 19:00



Kiállítások, koncertek (Oldaltörés)


Kiállítás
Családlátogatás - A Vizuális Művek kiállítása

Kettős portrék
Kettős portrék, 12 bináris kompozícióban. Lenyomatok háttérkörnyezetünkről. A Vizuális Művek tíz alkotója valamint négy általuk meghívott képzőművész képei és az azokhoz kapcsolt objektek által jelennek meg a meghatározónak vélt kapcsolódási felületek és személyek. A kiállítók között ott van Kovács Zoltán, Takács b Balázs, Krajcsó László, Murányi Kristóf, Buda Gábor.

A Vizuális Művek Kortárs Alkotói Egyesület non-profit szervezet. Vizuális kommunikációval foglalkozó képzőművészek csoportja. Az egyesület tevékenységét meghatározóan vizuális alkotók irányítják és végzik, más területek szakembereivel (zeneszerző, filozófus, művészeti menedzser, programozó matematikus) együtt. A hangsúly a kooperatív munkán van, törekedve a művészetek komplexitására.

Magyar Iparművészeti Egyetem Ponton Galéria, 1015 Budapest, Batthyány u. 65., március 24 – április 16., keddtől-szombatig 12:00 - 18:00

Fantasztikus emlékek - Dali

Salvador Dali 1944-1948 között készült irodalmi illusztrációiból nyílt kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A tárlaton Dali közel 100 irodalmi művekhez készült grafikáit, ábráit mutatják be, melyek egy Bécsben élő magángyűjtő tulajdonából származnak.

Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, május 15-éig.

Szabad Művészetek Doktora - Ernst Múzeum

Az Ernst Múzeumban 46 fiatal alkotó műveiből nyílik kiállítás annak megünneplésére, hogy 10 éve, 1995-ben Magyarországon elsőként a Pécsi Tudományegyetemen indult képzőmű¬vészeti doktori program. A jubileumi kiállítás anyagát, kb. 80 művet a Pécsi Képzőművészeti Mesteriskola DLA képzős hallgatóinak munkáiból a témavezető professzorok és a kiállítók válogatták, a tárlatot Várkonyi György művészettörténész rendezi.

A művek nagy része a Mesteriskola műtermeiben a program részeként készült, a képzés három éve után önállóan alkotó fiatal művészek egy – egy friss művet is bemutatnak. Közülük számosan évek óta aktív és sikeres szereplői a regionális és összeurópai művészeti életnek.

Ernst Múzeum, Budapest Nagymező u. 8., március 19 – április 17.

Peter Weibel: A nyitott mű 1964-1979

A kiállításon a konceptuális, média- és testművész Peter Weibel fotóiból, szöveges munkáiból, akciósorozataiból, videóinstallációiból láthatnak széleskörű válogatást az érdeklődők. Peter Weibel (1944) ogyesszai születésű osztrák művész, művészetteoretikus. A hetvenes években érdeklődése és munkái is médiumcentrikusabbá váltak, s a nyolcvanas évektől kezdve számos rendezvény és kiállítás (például a linzi Ars electronica) rendezőjeként, szervezőjeként, valamint elméleti szakemberként, előadóként és tanárként az új médiumokkal, köztük is kiemelt helyen a komputerművészettel és a digitális kép témakörével foglalkozik. Magyarországon először a hetvenes években járt, Maurer Dóra meghívására, és azóta többször is megfordult hazánkban. 1996-ban a Ludwig Múzeumban megrendezett A művészeten túl című kiállítás főrendezője volt.

Műcsarnok, május 29-éig

Koncert
Andy Manndorff - osztrák-lengyel jazzprojekt, A38

Up to Scratch
A bécsi születésű Andy Manndorff jellegzetes figurája az európai dzsesszéletnek, aki nem egyszerűen kiváló dzsesszgitáros, hanem koncept jellegű műveket létrehozó alkotó-zeneszerző – zenéhez való hozzáállása olyan muzsikusokhoz teszi hasonlatossá, mint Bill Frisell vagy Fred Frith.

Manndorff érdeklődése a kamaramuzsikától a színházi zenén át a dzsessz spontaneitásáig, virtuozitásáig terjed, melyek közül az egyik legizgalmasabb a lemezen is dokumentált Hakoah, mely a gitáros igen személyes kompozíció-reflexiója, hogy a „tipikusan bécsi”-nek aposztrofált zeneszerzők (és muzsikájuk) jelentős része zsidó gyökerekkel rendelkezett Johann Strausstól, Arnold Schönbergen, Hanns Eisleren, Gustav Picken át Yehudi Leibmillerig. Manndorff legújabb munkája az Up to Scratch lengyel-osztrák koprodukciós projekthez fűződik, amellyel Budapesten is fellép a Tavaszi Fesztivál keretében.

A38 állóhajó, március 30., 20:00

Hiram Bullock Group - A38

Hiram Bullock neve szétválaszthatatlanul egybeforrt a modern fúziós dzsesszel. Az 1946-ban Japánban született amerikai gitáros 16 éves kora óta foglalkozik e hangszerrel, és olyan mesterei voltak, mint Pat Metheny vagy Jaco Pastorius. A hetvenes-nyolvanas évektől kezdve a legelismertebb és leginkább foglalkoztatott session-zenészek között tartották számon. Rendkívül energikus játéka, a funkos ritmusok iránti szenvedélye, stílushatárokon átlépő zenei attitűdje hamar népszerűvé tette nem csupán a dzsessz-zenészek között, hanem az olyan funk- és soul-előadók körében is, mint Chaka Khan vagy James Brown. Bullock igazi "zenei mindenevő" - ezt bizonyítja, hogy Stinggel éppúgy dolgozott, mint Pete Townsenddel, Paul Simonnal vagy Barbra Streisanddal. 1983-ban kezdődött szólókarrierje fényesen bizonyítja sokoldalúságát - dalszerzőként és énekesként éppoly kiváló, mint gitárosként.

A38 Hajó, március 28. 21:00

A cappella est: Niniwe és a Bolyki Brothers

Az a cappella, vagyis hangszerkíséret nélküli jazz-éneklés nagy hagyományra tekint vissza, elég, ha olyan együttesekre gondolunk, mint Take 6, a Golden Gate vagy a Swingle Singers. A 2005-ös Tavaszi Fesztivál különleges élményt kínál a műfaj szerelmeseinek. Hazánk első számú vokális jazz-kvartettje a Bolyki Brothers négy csodálatos nővel, a 2002-ben alakított német Niniwe névre hallgató hölgykvartettel ad közös koncertet. Négy ellenállhatatlan férfi tehát négy vonzó nővel. Mindkét négyes a klasszikus zenei képzettség és igényesség jegyében lép félre a könnyedebb műfajokkal. Közös koncertjükön éppúgy megtalálhatóak lesznek jazz-standardek és spirituálék, mint híres slágerek vokális átiratai.

Uránia Nemzeti Filmszínház, 2005. március 25. 20:00

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!