Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Kevés közép-európai művésznek adatik meg, hogy az unió államaiban címlapon foglalkozzanak alkotásával. Még a köztéren elhelyezett művek esetében sem, jelentőségük, ismertségük vagy botrányuk ritkán lépi át az országhatárt. Január közepén azonban az Európai Unió cseh elnöksége áttörést hozott a jobbára térdekoráció szintjére züllesztett nemzeti (köztéri) művészet prezentálása terén.
© Műértő |
Mivel a két fenegyerek, a művészi szabadság két jeles szószólója állami megbízás reményében indult a megmérettetésen, a győztes műve az idősebb és a középgeneráció számára a rosszan csengő „hivatalos művészet” kategóriájába került. Új helyzet ez Cerny számára is, aki eddig mindig csak a saját bőrét vitte a vásárra, s következetesen kiállt konfrontatív akciói mellett. Már művésznövendékként rózsaszínre festette a felszabadulási emlékmű szovjet tankját Prága belvárosában. A fiatal cseh művészek legnagyobb elismerését, a Chalupecky-díjat kompromisszumot nem ismerő magatartása miatt a Nemzeti Galéria helyett csak az utcán vehette át Havel elnöktől. Sokak rosszallását váltotta ki 1999-ben a Ló (Műértő, 2008. február), a cseh társadalom önámító nemzettudatát pellengére állító műve, amely a Szent Vencel-szobrot értelmezte újra tiszteletlenül. A Nemzeti Színház homlokzatára szánt projektje (A nemzet önmagának, önmagáért) nem valósulhatott meg, mivel a nemzetieskedést maszturbációként jelenítette meg. Ezek után csalódás lett volna, ha Cerny brüsszeli műve feledésbe merül.
Felülemelkedés, káröröm, bírálat és szégyenérzet vegyesen előfordult a reakciók sorában, és ismét a művészet szabadsága került a viták fókuszába. Az Entropa esete megint igazolta, hogy az európai politikai elit idegenkedik a kortárs művészet aktivista produkcióitól, és maradi a művészetszemlélete. Az európai nemzetek nacionalizmusát mi sem bizonyítja jobban, hogy ugyanazok örülnek a szomszéd kritikus ábrázolásának, akik odahaza nem tűrnék meg Cerny fejtetőre állított lovas szobrát mondjuk Szent Istvánnal vagy Svatoplukkal a szügyén. A cseheknek és Cernynek sikerült a hazai perpatvart nemzetközivé tenni, s azoknak, akik „magamutogató csalónak” tartják őt, egyik szemük sírhat, a másik nevethet: bár Cerny nem hódolt be a hivatalos szférának (legkeményebb kritikája saját államelnökére irányult), ám bocsánatkérésével (még ha az nem is a mű, hanem az ígért 26 európai művész közreműködésének elmaradása miatt történt) repedés keletkezett eddigi koherens művészi magatartásában.
Az írás a Műértő című kortárs művészeti-műkereskedelmi lap februári számában jelent meg.
H. G.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.