Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes ragadozóitól.","shortLead":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes...","id":"20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0.jpg","index":0,"item":"cea55469-c592-4c20-bbfd-566cc93bba3a","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","timestamp":"2025. április. 18. 16:15","title":"Kitalálták az embereket és a cápákat is védő cápariasztó módszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: bojkott és Magyar. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"647410cf-b010-44c5-b3a2-a4db7ac8f70f","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","timestamp":"2025. április. 20. 06:00","title":"Charles Boycott leadja a Tiszára │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ffb3fc4-5573-410f-9609-f6098d9f2e4e","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér hiába számít népbetegségnek, mivel kellemetlen és kényelmetlen helyen van, az indokoltnál sokkal kevesebbet beszélünk róla. A várandósság vagy a szülés miatt kialakult aranyérre ez fokozottan igaz. Cikkünkben összeszedtük, mit érdemes tudni az ebben az időszakban kialakult betegségről.","shortLead":"Az aranyér hiába számít népbetegségnek, mivel kellemetlen és kényelmetlen helyen van, az indokoltnál sokkal kevesebbet...","id":"20250319_varandossag-alatt-aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ffb3fc4-5573-410f-9609-f6098d9f2e4e.jpg","index":0,"item":"f50775c0-aae9-4785-b03e-b8f390395830","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250319_varandossag-alatt-aranyer-proktis","timestamp":"2025. április. 18. 19:30","title":"Szinte mindenki küzd vele, mégsem szólnak előre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"66c4b9bd-b715-47f1-bfea-186afd3fea1e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Donald Trump hivatalba lépése óta sokkal több külföldit tartanak vissza az amerikai repülőtereken, most egy 26 éves magyar is megtapasztalta ezt.","shortLead":"Donald Trump hivatalba lépése óta sokkal több külföldit tartanak vissza az amerikai repülőtereken, most egy 26 éves...","id":"20250419_usa-magyar-repulo-rabositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66c4b9bd-b715-47f1-bfea-186afd3fea1e.jpg","index":0,"item":"da7e9b84-8450-47a0-9398-46a64fdf3361","keywords":null,"link":"/elet/20250419_usa-magyar-repulo-rabositas","timestamp":"2025. április. 19. 10:27","title":"Rabosítottak és hazaküldtek a reptérről egy magyar utast, aki rokonlátogatásra ment az USA-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2868d6a8-1234-438a-ad9a-af9b3f64ff78","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfit előbb egy taxi, majd egy busz is majdnem elütötte.","shortLead":"A férfit előbb egy taxi, majd egy busz is majdnem elütötte.","id":"20250419_baleset-egykereku-taxi-bajcsy-zsilinszky-ut-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2868d6a8-1234-438a-ad9a-af9b3f64ff78.jpg","index":0,"item":"3cbbc53e-6e21-45c5-b248-d53ae9364142","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_baleset-egykereku-taxi-bajcsy-zsilinszky-ut-video","timestamp":"2025. április. 19. 17:53","title":"Centiken múlt az élete egy férfinak, aki egykerekűvel hajtott át a Bajcsy-Zsilinszky úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2e995d8-a8ec-404e-ba28-57675c5c4322","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Már Donald Trump asztalán volt a TikTok eladásáról szóló alku, a kínai fél azonban az utolsó pillanatban kihátrált, mivel a vámok bevezetése után túl nagy arcvesztést jelentett volna az üzlet. Az elnök így kénytelen volt újabb 75 nap haladékot adni, kérdés, hogy meglágyul-e a kínaiak szíve, miközben a vámok azóta csak tovább emelkedtek, miközben az oldal lelkét jelentő algoritmusról továbbra sem szeretnének lemondani. Mindeközben Trumpnak amerikai befektetőket kell toboroznia, már felmerült az Amazon, Elon Musk és MrBeast neve is.","shortLead":"Már Donald Trump asztalán volt a TikTok eladásáról szóló alku, a kínai fél azonban az utolsó pillanatban kihátrált...","id":"20250420_donald-trump-usa-kina-tiktok-tiltas-amazon-oracle-microsoft-elon-musk-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2e995d8-a8ec-404e-ba28-57675c5c4322.jpg","index":0,"item":"69aca711-d62b-4464-ba05-b9e72faa82b8","keywords":null,"link":"/360/20250420_donald-trump-usa-kina-tiktok-tiltas-amazon-oracle-microsoft-elon-musk-ebx","timestamp":"2025. április. 20. 10:30","title":"Már majdnem megvolt az alku a TikTokról, de Trump saját magának tett keresztbe a vámokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d59472c-4a3d-4c8a-9533-58dd8d5b54a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szóban forgó célpontok akár mások is lehetnek, mint akiket korábban azonosítottak. ","shortLead":"A szóban forgó célpontok akár mások is lehetnek, mint akiket korábban azonosítottak. ","id":"20250418_Pegasus-izraeli-kemszoftver-megfigyeles-WhatsApp-Panyi-Szabolcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d59472c-4a3d-4c8a-9533-58dd8d5b54a8.jpg","index":0,"item":"86682dae-5d26-4ae5-93b1-6d0279d2953a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Pegasus-izraeli-kemszoftver-megfigyeles-WhatsApp-Panyi-Szabolcs","timestamp":"2025. április. 18. 22:01","title":"Nyolc magyar WhatsApp-felhasználó ellen is bevetették az izraeli Pegasus kémprogramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Számos elemzés, üzleti jelentés látott napvilágot 2009 elején a nemzetközi műtárgypiac állapotáról, tendenciáiról. A megközelítések különbözők, az eredmény ugyanaz: utolsó két hónap brutális hatást gyakorolt az év, sőt a teljes évtized eredményeire. Már csak a dinamikusan fejlődő gazdasági központok vásárlóinak hazafias érzéseiben bízhatunk?
A jelen műkereskedelme vevői oldalról a globalizáció, eladói szempontból pedig a regionalizálódás felé halad, vagyis míg egyre több város iratkozik fel a kiemelt árverések naptárába (aukciós hetek Dubajban, Hongkongban, Moszkvában), és a tehetős orosz, kínai, ukrán gyűjtők bárhol a világon lelkesen licitálnak, addig a kínálat erősen helyi jellegű, tehát Hongkongban kínai, Moszkvában orosz, Mumbaiban indiai műtárgyakból lehet válogatni.
A piac központjának helyváltoztatása nem új keletű. A XVIII. századig a francia és a brit műkereskedelem egyensúlyáról beszélhetünk, ekkor létesült a világ két máig vezető aukciósháza Londonban. Az egyre erősödő brit hegemónia egészen a XX. század kezdetéig tartott, amikor Párizs visszahódította a vezető pozíciót, de csak a húszas évek végén bekövetkezett gazdasági (és frank-) válságig. Ekkor az amerikai pénz sietett az európai művészet segítségére: klasszikusok és modernek tömkelegét úsztatták át az óceánon a műgyűjtők új generációja számára. Párizs még tett egy kísérletet az 1950-es, 1960-as években, hogy ismét a művészetek fővárosának nevezhesse magát, de ezt New York már csak rövid ideig engedte. Míg London őrizte hadállását a régi mesterek kereskedelmében, addig az impresszionista, a modern és a kortárs művészet leginkább a tengerentúlon volt eladható. A nyolcvanas évek második felében a japán befektetők megjelenése okozott irreális árakat (legelőször a Van Gogh-féle dr. Gachet portréjáért adott 82,5 millió dollárral 1987-ben) és rövid, mindössze három évig tartó műtárgypiaci boomot. Ám mindennek az lett a vége, ami előbb-utóbb minden lufinak kijár: leereszt vagy kidurran. A piac ezután a reális árak mentén működött tovább egészen 2002–2003-ig, ettől kezdve azonban új műtárgy-kategóriák és új vevőtípusok kezdték átrendezni a viszonyokat. A tradicionális (lassan építkező, döntéseit műértőként meghozó) gyűjtővel szemben az új „global shopper” elsősorban életstílusához választ műtárgyat, ráadásul erőteljes nemzeti érzéstől fűtve. És mivel a szinte kivétel nélkül a kortárs („post-war” és „contemporary”) művészetre vonatkozó divat diktálta választások nem feltétlenül megalapozottak, ezért ez a szekció tűnik a legsérülékenyebbnek, vagyis éppen az, amelyik a legnagyobb összegeket produkálta az elmúlt években.
Nem véletlen, hogy a TEFAF (The European Fine Art Fair) szokásos füzetkéje a tavalyi és tavalyelőtti számokkal bőséges terjedelemben elemzi az új központok gazdasági és kulturális hátterét, mivel a közelmúlt eufóriáját a jobbára Keletről érkezett gyűjtők kortárs vásárlásai okozták, és a piac megmentését is tőlük várják.
Kínában az 1970-es évek közepéig nem létezett műkereskedelem, a kilencvenes évekig is csak Hongkong mutatott érdeklődést a műtárgypiac iránt. A lassan megnyíló galériák is kizárólag tradicionális műtárgyak kereskedésével foglalkoztak. Az 1990 után Európában és New Yorkban rendezett kiállítások terelték a kínai kortárs művészetre az arra fogékonyak figyelmét, miközben a nemzetközi műkereskedések is felismerték a hatalmas kínai piacban rejlő lehetőségeket: ma 2000 aukciós vállalkozás működik Kínában, a helyi színtér 25 százalékát a Christie’s birtokolja, a világ kortárspiaci forgalmának pedig ugyancsak a negyedét szakítja ki az ázsiai ország.
Az indiai műkereskedelem mindig is nyitottabb volt, sőt igen nehezen szabadult meg a brit befolyástól, hogy rövid időre a saját kezébe vegye önnön irányítását. Már a hatvanas évektől rendszeresen árvereztek, majd a Christie’s 1987-ben megrendezte első helyi aukcióját.
Az orosz műtárgypiacot 1925 után az emigránsok tartották életben; az ikonok, a balettrelikviák, a Fabergé-tárgyak és az avantgárd kincsei folyamatos áruellátásról gondoskodtak a világ nagy aukciósházaiban. Odahaza a kizárólag a pártelitből álló sovány gyűjtőtársadalom zártságát 1985-ben az első magángaléria (Pervaia), három évvel később az első árverés (Gelos) kezdte ki. Oroszországban a vagyonos emberek számát 140 ezerre teszik, Moszkvában 27 dollármilliárdos él – nincs még egy ilyen város a földkerekségen. Legalább kétszáz olyan befektető-gyűjtőt tartanak számon, aki bárhol bármit meg tudna venni. Ilyen Igor Markin, az első magánmúzeum tulajdonosa vagy Roman Abramovics, aki az év elején egy Freud- és egy Bacon-képért együtt 120 millió dollárt fizetett ki. Az ukrán Viktor Vekselberg alapítványt hozott létre „hozzuk haza műtárgyainkat” jelmondattal, majd 2004-ben megvásárolt kilenc Fabergé-tojást a Forbes-gyűjteményből 100 millió dollár értékben. A New York-i Gagosian galéria forgalmának felét az orosz vásárlóknak köszönheti.
Dubaj a fentieknél jóval kisebb piac, de rendkívül jó adózási környezetet biztosít, és igen sok a külföldi üzletember, így a Christie’s 2005-ben nyitott is ott egy aukciósházat.
Indiában, Oroszországban és Kínában a lakosságnak csak egy kicsiny százaléka tehetős, középosztály híján pedig az egész piac instabilnak tűnik. A Forbes-lista 25 leggazdagabb orosz polgára – egy becslés szerint – vagyonának, befektetéseinek 62 százalékát veszíti el manapság, így ha vesznek is mostanában műtárgyat, bizonyára visszafogottabban, elővigyázatosabban teszik ezt. Egyelőre nem tudni, hogy a műtárgy megél-e majd alternatív befektetési lehetőségként vagy mellőzik – mint szükségtelen luxuskiadást. Mivel a vevőkör elsősorban a kortárs művészetre fókuszált, az első kiábrándító számok is itt jelentkeztek: a szeptemberi londoni árveréssorozat nem kiemelt tételeket kínáló programján a képek közel fele visszamaradt, míg a régi mesterek aukcióján az eladási arány 72–80, decemberben pedig az ékszereké 94 százalékot tett ki.
Február-március fordulóján a Sotheby’s és a Christie’s is kiadta éves jelentését. Az előbbi szűkszavúbb, de nem köntörfalaz: 2008 utolsó negyedéve 52 százalékkal kisebb forgalmat hozott, mint a megelőző év azonos időszaka, és hiába sikerültek jól az első hónapok, az éves 5,3 milliárd dolláros forgalom 16 százalékkal maradt el a 2007-es mögött. A Christie’s 5,1 milliárdja 11 százalékos visszaesést jelent. A piac legnagyobb vesztese New York (mínusz 30 százalék), míg London csak 11 százalékot bukott, Hongkong pedig 4-et. A kortárs szekció 30 százalékkal esett vissza, az orosz művészet 59 (!), az ékszer mindössze 5 százalékkal, viszont az ázsiai 4 százalékos növekedést mondhat magáénak.
Válság idején mindenki keresi annak a módját, hogyan konzerválhatná vagyonát, régen az arany volt erre a legmegfelelőbb, ma már azonban sokan kortársművészeti darabokat vásárolnak. A Sotheby aukciós ház legalábbis így gondolja.
Ha beüt a válság a műtárgypiacon, a tapasztalatok szerint a kiút egyik lehetősége a kortárs és jelenkori hazai és külföldi művészet bevezetése a műkereskedelem piacára. A csehek és a szlovákok megpróbálják.
A befektetési alapok műtárgypiaci érdekeltsége okán egyre több kimutatás, elemzés készül a nemzetközi műtárgyforgalomról. Így akár előre jelezhető egy összeomlás is. Csakhogy a tét egyre nagyobb.
Előállt a K and H Csoport új, kortárs képzőművészeti gyűjteményének koncepciójával és ösztöndíj-tervével. Az anyagi forrást a pénzintézet korábbi műtárgy-állományának értékesítésa adja. Eddig mintegy 50 millió forint gyűlt össze - közölték a Műcsarnokban tartott keddi sajtótájékoztatón.
Galériáját 1997 óta vezeti. Azóta ugyanazon a helyen, változatlan profillal, a kortárs és a történeti fotográfiát egyforma elhivatottsággal bemutatva működik a Vintage. Pőcze Attila, galériatulajdonos a kortárs fotópiac alakulásáról és saját stratégiájáról nyilatkozott a Műértő című folyóiratnak.
A szárnyaló nemzetközi kortárs művészet egyik fő mozgatóereje ma vitathatatlanul Ázsia. Ezen belül pedig Kína a sztár. Az elképesztő energiák fűtötte fiatal piacgazdaság kápráztató változásainak lehetünk tanúi a nagyvárosokban. De hogyan hat mindez a kortárs galériák világára?